Vad gäller vid foderhästavtal?

A

Anemonia

Hej! Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråd, är jag fel hänvisa mig gärna eller har du någon hjälp tackar jag.
Jag önskar veta vad som gäller ekonomiskt om man har en häst på foder. Vilka kostnader står jag för och vad står ägaren för. Finns det några generella "regler" eller är alla avtal individuella?
Önskar verkligen svar på detta så jag vet hur jag skall göra.
Mvh
Anemonia

Sv: Vad gäller vid foderhästavtal?

Jag har min pålle ute på foder ocg betalar försäkringen.
Allt annat står f.v. för.

fodervärden står för alla kostnader utom försäkringen, detta för att om något händer så betalas försäkringet ut till den som betalar försäkringen.. och det vore juh snopet för din del om hästen förolyckas och fodervärden får alla pengar..

men har du fodervärden nära och ni kommer bra överens, och någon ny utrustning behöver köpas till hästen, utrustning som du gärna vill ha med när hästen kommer tillbaka så kan antingen du köpa utrustningen eller ni tillsammans.. men det beror helt på dig..

Hej!!

Oftast är det ju så att fodervärden står för alla kostnader (kanske inte försäkringen alltid). Då menar jag alltså stallhyra, skoning, vaccinationer och veterinärkostnader.

Sen kan det ju också vara så att man som fodervärd måste köpa utrustning själv, eller så följer den med hästen. Har man fått utrusning med så får man vara beredd att, om något går sönder, köpa ny likvärdig utrusning!

vanligaste är v'äl att ägaren betalar försäkringen men f.v allt annat

Ska låna ut min häst nu (åker imorgonen) och i detta fallet kommer dom att stå för alla kostnader inkl försäkringen

men då får juh inte du ut några pengar om något händer med hästen och försäkringsbeloppet betalas ut..

Försäkringen står ju fortfarande på ägaren.

vad jag vet (agria) så är det den som betalar försäkringen, dvs sköter inbetalningarna som får ut försäkringsbeloppet..

Det bästa är att F-V betalar försäkrinspremien till hästägaren. Sedan betalar ägaren in till förs. bolaget

hmm ja de beror juh iofs på hur stor den kostnaden är.. är man i sådan ekonomisk knipa att man inte har råd med försäkringen för hästen ens så bör man väl göra så.. men isf tycker ja inte ens att man ska ha häst, då ska man försäka sälja hästen så fort som möjligt..

Har varit fodervärd i många år och till några olika hästar. Som fodervärd har jag alltid stått för allt utom försäkringen. Undantaget min nuvarande som är helt oförsäkrad pga en skada i ett ben. Ägaren vill inte kosta på någon försäkring och detta har vi skrivit in i vårt avtal att vi båda är medvetna om och att jag vid eventuella större skador ska kontakta ägaren (givetvis veterinär först om det är akut). Mindre saker som inte går på mer än den "vanliga tusenlappen" tar jag själv. Om en skada direkt går att härleda till den gamla skadan tar däremot ägaren hand om avgörandet och eventuella utgifter.

En något osäker uppgöresle för min del eftersom det kan innebära att jag plötsligt sår utan häst, men hon är så mysig så jag tycker att det är värt det.

FiaLotta

BeastieBabe skrev:
vad jag vet (agria) så är det den som betalar försäkringen, dvs sköter inbetalningarna som får ut försäkringsbeloppet..

Jag har haft min häst utlånad på foder och fodervärden har då stått även för försäkringen. Agria påtalade just det för mig, att den som står för försäkringen få ut pengarna om hästen förolyckas under fodervärdsperioden. MEN, det går ju komma runt om man skriver ett avtal där man kommer överens om att pengarna ska tillfalla ägaren om det skulle bli så. Det rekommenderade tjejen på Agria mig att göra och så gjorde jag. Nu hände inget, men efteråt kan jag nog tycka att det var lite dumt att skriva över försäkringen på en främmande människa... det kunde ju ha varit en oseriös person som inte skötte betalningen så jag blivit av med försäkringen... inte bra då jag har en gammal häst som ej längre går att nyteckna på...

Man lär så länge man lever!

suisyola skrev:
vanligaste är v'äl att ägaren betalar försäkringen men f.v allt annat

Ska låna ut min häst nu (åker imorgonen) och i detta fallet kommer dom att stå för alla kostnader inkl försäkringen

så skulle nog inte jag göra, för det är alltid den som betalar in försäkringen som får ut försäkringsbelopet vid en eventluel olycka.
har själv min ponny ute på foder (juförsig bara tills på söndag då hon kommer hem :rofl: ) känner även fler som har haft hästar ute på foder eller har haft häst på foder och det är verkligen detta som gäller så länge ni inte skriver med i avtalet att det är fodervärden som betalar försäkringen men att det är du som får försäkringsbeloppebt vid en evenuel olycka.
fodervärdsavtal är väldigt precisa av sig å allting som inte står med gäller inte.

Det har alltid varit ett krav från mig till dom jag varit fodervärd åt att DOM betalar försäkringen det skulle jag Aldrig göra men jag står självklart för resten. Ingen har protesterat:;

Det finns mkt bra kontrakt som kallas "Ridsportkontrakt". Det är tidningen Ridsport som tagit fram dem med hjälp av jurist.

Man kan ju skriva vad man vill i ett fodervärdsavtal. Både hästägare och fodervärd ska ju godkänna och skriva under avtalet.

Så vem som står för vilka kostnader, det finns det ingen lag som talar om.
Det är helt upp till vad man kommer överens om.

En fodervärd kan själv teckna en försäkring på hästen om den vill.
Men då kan inte ägaren ha den försäkrad.
Och det vanligaste är ju att hästägaren har sin häst försäkrad, och att den fortsätter med det även när hästen är hos fodervärden.
Men vem som ska betala premien, det är det inte heller ngn "lag" på, det får man komma överens om.

Jag har min ena häst utlånad på foder. Jag betalar försäkringspremien.
Min häst gjorde sig illa, och krävde veterinärvård, vilket fodervärden fick betala.
Men för att hon skulle kunna få ut från försäkringen för veterinärvården krävdes att jag skrev en fullmakt som jag skickade till försäkringsbolaget.
Utan fullmakt = ersättningen skulle ha gått in på mitt konto.

Du kan ha häst som du inte äger på 3 sätt,
som: skötare, medryttare eller fodervärd (hel/halv).

Som skötare betalar du inget alls. Du har heller inga direkta rättigheter utan du har hand om någons häst och ägaren har rätten att enhälligt bestämma över hästen och vad du får göra i ridning och sköttsel. Du kan även ha mkt. stort ansvar för hästen och du kan ha stor bestämelsefrihet men du är fortfarande bara skötare så länge du inte betalar, inte så "bara" egentligen.

Medryttare. Ett visst mer ansvar och lite mer rättigheter. Du betalar en del till ägaren (om du inte betalar är du fortfarande bara skötare), oftast en del av stallhyra, foder och hovslagare. Ibland även veterinära avgifter.

Hel/halvfodervärd. Beroende på om du är hel eller halvfidervärd så har du olika rättigheter. Är du hel så har du betydligt mer än om du är halv, men du har aldrig full rätt, om ägaren säger att du måste göra så här eller du får inte göra det här så är det ägaren som har sista ordet.
Du betalar allt eller hälften av alla kostnader på hästen, beroende på om du är hel eller halvfodervärd. I detta ingår stallhyra, foder, hovslagare, veterinär, försäkring, ev. beteskostnad och ev. även vissa förbrukningsvaror ex. pälsglans, liniment, sadeltvål, schampoo, morötter mm.
Har du hästen på helfoder betalar du även alla förbrukningsvaror ex. benlindor (om hästen är en "benlindekonsument") mm. och du ansvarar ekonomiskt för att allt nytt som du måste köpa in av olika orsaker, ex. om hästen förstört en sadel eller bara en vojlock. Dessa saker får du heller inte behålla när du väl lämnar tillbaka hästen. Undantaget är om ni kommer övernes om ngt annat eller om du inte fick med dig något, ex. sadel och du köper en sadel åt hästen.

Men sedan finns ju givetvis undantag, allt beror ju på vad man kommer överenns om med ägaren.

man kan även hyra häst.. då betalar man försäkringen plus att man betalar pengar för att få använda hsäten..
det ägaren får ut av det är att dom ändå får pengar för att låna ut sinhäst och då bör försäkringspremien tillfalla den som betalar för hästen..

Då har vi nog skillda syner på skötare och medryttare...Jag har en medryttare och skulle väl aldrig drömma om att ta betalt av henne. Här nere i Söder verkar det väldigt vanligt att ta betalt av sina medryttare...något jag är ganska obekant med. För i Norrland (åtminstone där jag kommer i från) tar aldrig folk betalt för att få avlastning. Min medryttare får stort ansvar... Dessutom lägger jag mig INTE i hur hon lägger upp sina träningar/tävlingar. Detta med betala för att vara medryttare har kommit mer och mer...för när jag var liten och ända upp till tonårstiden hade jag aldrig hört folk som kräver betalt för att få avlastning. Skötare för mig är på ridskolan där varje ridskolehäst har en lite skötare som får rykta, låna den på sommaren samt tävla nångång. På sätt och vis fattar väl jag också folk kräver betalning här nere så hutlösa stallhyror som här finns...men som sagt: jag har en medryttare med stor bestämmanderätt men hon ska inte behöva betala för att jag äger en häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 487
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar