Vad gäller rent juridiskt? Uppsägning av stallplats..

Casteloro

Trådstartare
I kontraktet står följande:

8. Uppsägningstid: 1 månad/er från båda parter.

Avtalstid 20081204, tillsvidare
.

Sade upp stallplatsen idag för hästens skull, inte min.. Stallägaren sa då: "Du står alltså februari ut!" Nej sa jag, jag säger upp stallplatsen from idag, det var ju en månads uppsägningstid. Ok får jag till svar, och sedan vet jag inte riktigt vad som kom fram till ägaren.

Men tänker rent juridiskt, uppsägningen gäller väl från det datum och en månad framåt i och med att det inte står något speciellt om att det skall ske i månadens början/slut? Jag borde således bara behöva betala för de 9 dagarna in på februari?

/ Josefine

Sv: Vad gäller rent juridiskt? Uppsägning av stallplats..

Jag är inte alls säker, men jag har för mig att om det är formulerat så som i ditt avtal så gäller det en månad från och med nästkommande månadsskifte, alltså hela februari ut. Annars måste det stå att uppsägningstiden är 30 dagar.

Hoppas det kommer någon med mer koll...

Lycka till!

Ullis

Om jag säger upp mig från ett jobb med en månads uppsägningstid är det från det datumet och 30 dagar framåt. Kanske är annorlunda gällande avtal gällande stallplats och så eftersom det är en helt annan typ av avtal. Men tycker det låter lite konstigt om det är som du säger, 30 dagar är ju dessutom 1 månad :p så det tycker jag låter fel att det ska vara från månadsskiftet..

Men det är ju inte jag som tagit fram lagarna! :D

Jag skulle spontant tolka det som uppsägningstid en månad från aktuellt datum. De gånger jag har haft uppsägningstid från nästa månad brukar det ju finnas utskrivet i kontraktet, typ "uppsägningstid en månad från nästkommande månadsskifte" eller nåt liknande.

Det finns inga lagar som reglerar detta utan det som gäller är vad ni själva kommit fram till i avtalet. Går det inte att utreda (om ni t ex inte har tagit upp det alls då ni avtalade) får man tolka själva avtalet. Och ja, min egen amatörmässiga tolkning utan att känna till alla omständigheter är som sagt en månad från uppsägningsdatum. Med undantag för om det av sedvana dig och stallägaren emellan eller enligt stark branschpraxis är underförstått en månad från nästa månadsskifte.

Fast detta är en privatperson, så "stark branschpraxis" torde inte existera.. Nåja, det ordnar sig nog. Ville bara höra hur det ligger till, stallägaren och jag kommer nog överrens om något som gagnar oss båda! :laugh:

Jag har lärt mig att uppsägning är från månadsskifte till månadsskifte!

Så om du säger upp din stallplats tex den 5/1-09,så räknas det från 31/1-09,och därför blir din uppsägningsmånad hela februari-09 ut!

Så det spelar ingen roll om du säger upp dig i mitten av en månad eller i början,uppsägningen börjar räknas från den sista i den månad du sa upp dig,och gäller hela nästkommande månad!

Hur betalar du hyran? Oftast sker det ju vid månadsskiftet och lika så är det nog för din uppsägning, att du vid månadsskiftet talar om uppsägningen och det är dina sista 30 dagar som följer, sen är man ute. :)

Tror det brukar stå i kontrakt att uppsägning gäller hel kalendermånad, alltså att man betalar nästkommande månads hyra. Sen vad ni har för avtal är ju svårt att veta om detta inte står..
Kanske ni kan mötas halvvägs, alltså 2 veckor in i februari..

Som sagt även du kan drabbas av detta, genom att din hyra. Hur regleras hyran? För oavsett om du säger upp dig nu, så får du nog betala hela februari månad ut om inte stallägaren är bussig. Hyran erläggs ju per kalender månad per den sista, har man inte skrivit in i avtalet att även en uppsägning gäller på samma sätt så får man betala även om man flyttar. Det enda raka är iså fall att göra som din stallägare trodde från början.

Jag har lärt mig att uppsägning är från månadsskifte till månadsskifte!

Så om du säger upp din stallplats tex den 5/1-09,så räknas det från 31/1-09,och därför blir din uppsägningsmånad hela februari-09 ut!

Så det spelar ingen roll om du säger upp dig i mitten av en månad eller i början,uppsägningen börjar räknas från den sista i den månad du sa upp dig,och gäller hela nästkommande månad!

Men sen är det ju som sagt hyran som ska betalas, och den är ju inte reglerad för 5 dagar utan för hela månaden. Så visst kan man flytta som hyresgäst här, men får ändå betala för hela månaden.

Men sen är det ju som sagt hyran som ska betalas, och den är ju inte reglerad för 5 dagar utan för hela månaden. Så visst kan man flytta som hyresgäst här, men får ändå betala för hela månaden.

Men det är ju det jag menar!!
Att även fast jag betalat hyran för 5 dagar sen(ALLTSÅ FÖR HELA JANUARI tex),och säger upp boxen 5 dagar in i månaden,så får jag även betala för februari(UPPSÄGNINGSMÅNADEN)..

kl

Det kanske är så som ni säger! I vilket fall som helst så tror jag säkert att det går att lösa..

I LRFs färdiga hyresavtal står det så här:

Hyresgästen kan säga upp hyresavtalet till månadsskifte som inträffar minst ___ månader från uppsägningen. Hyresvärden har motsvarande uppsägningstid på minst nio månader. Uppsägning skall ske skriftligen.

http://lrf.se/data/internal/data/10/22/1183470671141/Boxplats_hyra.pdf

Om mitt kontrakt skall gälla från månadsskiftet så borde det alltså stå i kontraktet! Vilket det inte gör..

Kalendermånad - förste till siste. En kalendermånads uppsägningstid innebär att man betalar för en "förste till siste" efter uppsägningsmånaden (om någon fattar)
Månad - 30 dagar från aktuellt datum.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 255
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567
Äldre Håller på och flyttar in i en lägenhet (fristående) på en lantbruksfastighet. När kontraktet skrevs i somras så sades det att avloppet...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
29 394
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur