Vad gäller? Hund skrämmer häst

Jane_Done

Trådstartare
Min stackars medryttare ligger hemma och är blåslagen efter att ha drattat av hästen när en dobberman, skällande kommit rusande över en åkerplätt mot vägen där de kom skrittande. Hästen blir givetvis skrämd, studsar, kastar sig runt och galopperar lös hem mot stallet.

Hunden är alltså utanför ägarens tomt och defintivt inte under kontroll av ägaren eftersom den är lyckligt ovetande och dessutom 500 meter längre bort.

Men vad gäller? Får en ryttare skylla sig själv eftersom den sitter på ett oberäkneligt fordon?

/Jane *som tackar sin lyckliga stjärna att ryttare och häst är oskadda*

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

Om du bara hade nhtränat din häst lite mer så hade det inte hänt. Det är sålunda ditt fel. Köp genast repgrimma eller en klicker-mojäng.

Nej, nu har jag trist humor. Igen. Skönt att häst och ryttare överlevde. Jag har blivit jagad av en collie (Lassie är blott en chimär!!!) och det var jäkligt obehagligt. Men som vanligt var det hundägaren som var irriterad...

Jane_Done skrev:
Får en ryttare skylla sig själv eftersom den sitter på ett oberäkneligt fordon?

Förlat men :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Det lät sa kul..... :p

Hoppas hon snart mar bättre....Det är solklart hundägarens ansvar!

Det beror väl på hur nära den är. Jag tycker nog man ska ha så mycket koll på sin häst att den inte skenar pga av en skällande hund. Går hunden till anfall är det en annan sak.

Det är hund-ägarens ansvar.

Alltså, vi talar inte om bara en skällande hund utan en vaktande dobberman som tycker sitt revir sträcker sig fram till diket vid sidan av vägen. Och den kommer i full fart och berättar mycket ljudligt hur arg den är. Om den ska anfalla eller inte är faktiskt lite svårt att avgöra i det läget men den får helt klart mig att tro det.

Zask! Tror faktiskt oberäkneligt fordon är den exakta termen som används vad gäller hästar i trafiken.

Carmenzita. Får helt klart snurra lite rep och trä pressenning över huvudet så han får lite förtroende för ledaren.

Men tack ni som säger att det är hundägarens ansvar, det är dags för ett litet snack med henne, hon är medveten om att hunden gör de rusningarna när det kommer hästar förbi.

/Jane

Lös eller är den på hennes tomt?

Var det voltis? Tur att ingen blev skadad!

Det är hundägarens ansvar att hålla koll på sitt djur.

Är det :eek: jag trodde du hade hittat pa det själv :crazy:

Det är iaf hästägarens ansvar om den anfaller en hund sa det borde vara tvärtom likadant!

Man är som hundägare ansvarig för skador som ens hund orsakar men jag tror att man skall ha så pass koll på sin häst att den inte skyggar för en skällande hund heller OM inte hunden direkt anfaller och attackerar hästen.
/Cetzy

Jane_Done skrev:
Alltså, vi talar inte om bara en skällande hund utan en vaktande dobberman

En stilla undran: Hur hade diskussionen gått om det inte varit en Dobemann utan t ex en Golden Retriver?

/Basilika, fd dobermann-ägare som mött ALLA fördomar kring denna hundras.

Jag tror att det är hundens ägare som bär ansvaret i denna situationen.
Hade din medryttare skadat sig allvarligt så kunde hundägaren vara glad om hunden var försäkrad.
Även om det sker på hennes marker så gäller ändå "hålla hunden kopplad".
Och det tycker jag tillhör vanligt folkvett om jag VET att jag inte till 110 % kan lita på min hund.
Även om hunden är snäll och " den bara skäller men gör aldrig nåt" så finns det hundrädda svampplockare oxå..
Och en häst reagerar ju så som din häst gjorde. Och sen kvittar det ju hundägaren om det så sker på hennes trädgård eller mitt i buschen.
Skadar sig någon p.g.a hennes hund så ÄR hon skadeståndsskyldig.

Hunden var utanför hennes tomt, åkern den kom på är inte hennes men den ligger angränsande.

Vet faktiskt på rak arm inte något häst som inte blir rädd för den hunden. Alltså, hundar som skäller har vi ju på stallplan också så det är alla hästar vana vid men det är en annan division liksom. :crazy:

Jepp Görel, det är allas vår voltis som ligger hemma på soffan och har ont efter en full bodybrake mot grusvägen.

/Jane

Spelar ingen roll. Hundägare har alltid strikt ansvar gällande sin hund. Om någon kommer in på hundens tomt och bli biten, är det fortfarande hundägarens ansvar.

Det där har jag också funderat på då "mitt" stall har en granne där det kretsar lite olika hundar.

Så om jag möter henne på promenad i skogen och hennes hundar skäller och skrämmer min häst så att hon (hästen) sparkar en av dem.
Vad händer då?
Är det hennes hund eller min häst som blir syndabock?

Basilika skrev:
En stilla undran: Hur hade diskussionen gått om det inte varit en Dobemann utan t ex en Golden Retriver?

/Basilika, fd dobermann-ägare som mött ALLA fördomar kring denna hundras.
:bow: :bow:
Ja finns det några "farligare raser än dobermann och rottweiler?
Ja, möjligtvis schäfer oxå..

// Ika77. Stolt ägare till världens gosigaste " farliga dobermann".
( han skulle ju kunna pussa ihjäl nån.
Möjligtvis sitta ihjäl nån oxå då han baxar upp rumpan i knäet på en .... )

Kat skrev:
Spelar ingen roll. Hundägare har alltid strikt ansvar gällande sin hund. Om någon kommer in på hundens tomt och bli biten, är det fortfarande hundägarens ansvar.

Självklart är hundägaren ansvarig. Men jag är ff rätt övertygad om att om det varit en ras med bättre rykte än en Dobermann hade tongångarna varit annorlunda.

Mjo, men jag hade tyckt det var läskigare med en "anfallande" doberman än en "anfallande" papillon... Men det är väl fördomsfulla jag :o . Sorry...

Jag kan berätta en sak som jag sag pa Falsterbo i sommras som säkert skapade en hel del fördommar mot just Doberman.
Under GrandPrix küren sa satt det en massa folk nere pa gräsmattan, även en hel del hundar av olika ras.
Men det var ett gäng som satt där och i det gänget in gick en doberman...allt var frid och fröjd, folk njöt av dressyen och heltplötsligt sa kommer det en tjut som inte var av denna värld :eek: Da hde denna doberman sugit tag i en terrier rekt över ryggen och vill inte släppa. Detta vilket ni kan första utmnnade i kaos, terriern tjöt, doberman ägarinnan slog febrilt sin hund allt vad hon orkade i huvudet och terrier ägaren skrek och skällde om vartannat.....effelkten av detta blev ju att alla kolla pa detta :crazy: Tillslut släppte dobermanen terriern som klarade sig utan skador som var synliga. Terrier ägaren hopade och skrek sa arg var hon, DA vänder doberman ägarinnan bort huvudet och ignorerar henne :mad: Hon bad inte om ursäkt!

TYVÄRR gör sadana händelser man gärna far uppfattningen att doberman är faliga....jag vet utav erfarenhet att dom kan vara hur snäll som helts och att det alltid är ägaren som är orsaken till att en hund är "farlig"...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder