Vad gäller för att ha gödselstack?

Sophia_

Trådstartare
Måste man ha någon form av tillåtelse för att ha gödselstack? Är platta obligatorisk?
Jag har precis övertagit ett stall med fem boxar där man tidigare använt container ihop med två andra stall på samma gård. Då stod det bara två hästar i mitt stall, medan jag nu kommer fylla upp det med fem hästar. Därför har jag funderat på att "anlägga" en vanlig gödselstack för att hålla nere kostnaderna som det innebär med fler tömningar av containern.

Är det bara att börja pytsa ut gödsel på valfritt ställe eller krävs det något mer?

Sv: Vad gäller för att ha gödselstack?

Kontakta miljö- och hälsa i din kommun för att få rätt besked. Hur du får hantera gödsel är beror på lokala förhållanden.

Reglerna säger att man ska ha antingen spridningsavtal eller möjlighetat att lagra gödseln i 10 månader. Hur lagringen ska gå till varierar från kommun till kommun. Men vill man lägga gödseln ute på marken krävs tillstånd för stuka från länsstyrelsen i de flesta fall.
Så som Strajder skriver kontakta din kommun och ev länsstyrelse för att få riktiga svar om vad som gäller just hos dig.

Men med tanke på att man tidigare använt container så misstänker jag att det finns krav på gödselhanteringen som då t ex gjuten platta i din kommun.

Hur mycket åkermark man har att sprida på har också betydelse. Har man inte tillräcklig egen mark måste man ha avtal med någon som hämtar.

Det är fasligt dyrt med container. Iallafall här där jag bor, jag har hört mig för och det kostar ca 1400 kr per manad för att hyra, plus hämtning och tömningsavgift, ett par tusen per gang.

Jag ska gjuta en platta att lägga gödslen pa. Det kostar 10-15 000 kr, men det har jag ju tjänat in pa ett ar mot containern.

Hls Limona

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 175
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24