Vad gäller egentligen?

V

Vovve

Vi har precis flyttat till ett hus inne i ett samhälle. Vi tyckte detta var ett jättebra ställe, då vår hund kunde få springa lös på trädgården..
Men! Vår ena granne är tydligen jätte rädd för just vår hund(inte de som rymmer och springer på andras tomter).
Vi har staket runt trädgården och tillåter inte hunden vara på den sida huset som ligger mot grannens. Men hon bad oss hålla den i lina, vilket vi tyckte var okej. Hunden är nu i lina när vi är ute, men fick ett samtal om att hon fortfarande var fruktansvärt rädd och att hon vill att vi har den kopplad..

Så, vad gäller egentligen? Får vi ha vår hund lös på vår inhägnade trädgård eller inte?
Grannen påstår att det ska vara minst 2,5 m högt stängsel för att det ska vara lagligt. Jag är inte så insatt i detta, så tycker det är bättre att höra med er som kanske är lite mer erfarna :)

Vill helst inte skapa otrivsamhet mellan oss grannar då vi är helt nyinflyttade:P

Sv: Vad gäller egentligen?

Vad är det för skillnad på lina och koppel? :confused:

Kan inte tänka mig att du måste ha något jättestängsel, det ska väl räcka att hunden inte kommer över. Är den dessutom i lina får grannen ge sig tycker jag.

Tycker det låter som hon kräver för mycket. Men ring o kolla med kommunen så får du svart på vitt.
Tråkigt!

Men vilket trams! Om din hund är på DIN tomt på inhägnat område dessutom och inte rymmer så tycker jag att hon kan hålla sig till sina egna problem, kanske söka hjälp om hon är hundrädd.
Sätt ner foten nu, det där låter som en granne som tar hela handen om man ger henne lillfingret...

Hårt sagt, det är svårt att sätta sig in i en rädd persons situation om man inte själv är det. Men du har redan fått rådet att höra med kommunen, gör det och sen kan du vidarebefodra det till grannen :)

På er tomt som är inhägnad får ni ha hunden lös. Tipsa grannen om KBT så kan hon själv göra något åt sin rädsla. Rädslan är inte ditt ansvar utan grannens eget ansvar.

Vi har precis flyttat till ett hus inne i ett samhälle. Vi tyckte detta var ett jättebra ställe, då vår hund kunde få springa lös på trädgården..
Men! Vår ena granne är tydligen jätte rädd för just vår hund(inte de som rymmer och springer på andras tomter).
Vi har staket runt trädgården och tillåter inte hunden vara på den sida huset som ligger mot grannens. Men hon bad oss hålla den i lina, vilket vi tyckte var okej. Hunden är nu i lina när vi är ute, men fick ett samtal om att hon fortfarande var fruktansvärt rädd och att hon vill att vi har den kopplad..

Så, vad gäller egentligen? Får vi ha vår hund lös på vår inhägnade trädgård eller inte?
Grannen påstår att det ska vara minst 2,5 m högt stängsel för att det ska vara lagligt. Jag är inte så insatt i detta, så tycker det är bättre att höra med er som kanske är lite mer erfarna :)

Vill helst inte skapa otrivsamhet mellan oss grannar då vi är helt nyinflyttade:P

Ni har inte gjort något fel och inte brustit i ansvaret som ni har för er hund. Ni får ha er hund lös på er tomt. Hunden får inte bete sig störande genom att t ex skälla eller bete sig aggressivt. Jag föreslår följande:
Be att få ett skriftligt utlåtande från er kommun (mail eller brev) om de regler ni har att följa när det gäller hund på egen tomt. Sätt er sedan med grannen och gå igenom dem. Såhär ser bestämmelserna ut, det här gäller, era rättigheter och hennes rättigheter.

Förklara sedan att tomten och möjligheten att ha hunden lös var en av anledningarna till att ni köpte just detta hus och att ni inte är beredda att avstå från detta när det inte finns någon anledning. Ni berättar sedan vilka kompromisser ni är beredda att göra (ej hund på hennes sida tomten eller vad ni nu känner är OK).

Risken är stor att om ni ger efter för er granne så kommer fler krav, eftersom fobier växer ju mer de matas. Grannsämjan är förstås värd mycket men hur långt är ni beredda att gå? Är det OK att er granne ska styra hur ni kan använda er tomt och i så fall i vilken utsträckning?

Att sätta en gräns är inte samma sak som att starta ett krig. Jag tror det är mycket bättre att ta smällen direkt innan frågan blir alltför infekterad och medan ni fortfarande kan reda ut saken relativt enkelt.

Det går inte att sätta upp någon sorts plank mot grannens tomt så hon slipper se hunden?

Tänk på att du inte får ha hunden i lina utan uppsikt.

Jag tycker att din granne verkar vara en sådan som ser problem i allt. Du har rätt att ha din hund på eran inhägnade tomt och hon kan inte klaga om den nu inte skulle rymma men det får ni ju se till att den inte gör. Som flera har skrivit, prata med kommunen och ge grannen svart på vitt vad som gäller och förklara också att hundar inte får stå uppbundna. Det är iallafall minst tre år sedan den lagen kom.

Grannen har inte ett dugg med er hund att göra så länge den inte kan ta sig ut eller skäller konstant. Att grannen är hundrädd är inte ert problem och det låter som att personen är av sorten som om ni erbjuder lillfingret tar hela handen.
Det verkar som att grannen behöver uppsöka ngn form av psykvård för sin fobi. Att hålla hund i lina är verkligen inte att rekommendera, om det ens är tillåtet längre.

Grannsämja i all ära men det finns gränser...

Ta reda på vilka regler som gäller hos kommunen. Ta sen och gå igenom dessa med grannen.

En idé kan ju vara att fråga grannen om hon vill följa med när du rastar hunden, så att hon kan vänja sig lite vid hur hunden beter sig runt dig och henne. Så att hon ser att hunden faktiskt inte är farlig. Är det inte så att ska man bli botad från en fobi måste man utsättas för det som är otäckt?

Visserligen är ju hennes fobi inte ditt problem, men lite medmänsklighet har väl aldrig skadat någon.

Nej det tycker jag faktiskt inte att det är. Visserligen lät det lite surt det jag skrev, men det var bara för att jag var sur på sambon. Passade på att ta ut det över ts granne så här på avstånd hehe...

Men eftersom hon bara är rädd för ts hund och hela tiden ställer nya krav. Tycker jag att det verkar vara lite småsint av grannen i fråga. Dessutom finns det ingen lag som säger att staketet ska vara 2.50m högt mig veterligen.
Jag har inte särskilt svårt att sätta mig in i hur det är att ha en fobi eftersom jag har haft torgskräck.
Det är jobbigt att vara rädd och livet blir mycket kuligare om man gör något åt det.
Jag har full respekt för hundrädda människor, men om man inte ens kan tillåta sin granne att ha sin hund lös på deras egen tomt då tycker jag att man bör jobba på sin rädsla.

Men jag kan ha fel iofs, hunden kanske är både hotfull och skällig. Jag svarade bara på infon jag fått från ts.;)

Man får vara bra tålig som granne för att ägna sin tid åt att bota andras fobier!

Det är bara trams i mina ögon - bota fobier tillhör sjukvårdens yrkesområde inte nyinflyttade grannars. Tänk så många olika "hang-ups" man kan ha; tänk om jag skulle gå över till granngården här och säga att hördudu jag är livrädd för din traktor, kan du vara snäll att låta bli att använda den? Eller; jag får huvudvärk av gödsellukten från dina åkrar så du kan väl låta bli att göda dina fält? Eller så kan jag gå till andra grannen och säga att jag tycker att dina katter är otäcka så kan du vara snäll att låsa in dem i ditt hus så att jag slipper se dem? Eller; fy vilka fula blommor du har i din rabatt, de stör ju hela området så de får du ta bort!

Min poäng är att; grannar har ingen rätt att gå in och bestämma vad den andre gör på SIN tomt, så länge det inte strider mot lagar och förordningar. Visst kan man prata med varandra och komma fram till lösningar men att komma med orimliga krav byggt på en fobi tycker jag personligen är att gå över gränsen.

Menar inte att man ska bota, men att hjälpa till skadar ju inte. Man behöver ju inte lägga ner en massa tid, menar mer nån enstaka gång. Kanske kan motverka att hon kommer med nya krav om hon känner att man ändå bryr sig lite om hennes situation.

Fast blir kraven från hennes sida fler och fler förstår jag att man tröttnar. Hade jag med gjort! Då känns det ju mer som om grannen bara är ute efter att jäklas.

Och det var ju bara en idé...

Om grannen är så rädd för hunden så är det upp till henne att sätta upp staket/plank så hon känner sig säker.
Så länge din hund inte bryr sig om henne (springer fram och är intensiv om grannen är ute), skäller eller rymmer från eran trädgård tycker jag inte att ni ska behöva ändra på något alls.
Är man så himla hundrädd eller har någon annan fobi för saker som grannar kan ha, ja då får man väl flytta ngnstans där man inte behöver bli utsatt för det.
Att kräva att andra i sin omgivning ska anpassa sig efter ens egna problem är ju bara fel.

Jag känner lite så, att sÅ länge inte vår hund skäller eller ställer till med trubbel för andra så finns det inte så mycket att klaga över.. Vi skulle aldrig ha hunden ute själv, utan vi är alltid ute samtidigt. Jag är väldigt tacksam för era svar!:) passar på att fråga hur det är om en annan hund kommer in på vår trädgård. Vår tik är inte alls glad i andra hundar och vi har inte haft henne så länge, så att en okänd hund kommer in på vår trädgård gör mig lite rädd.. Är det vi eller de andra hundägarna som får stå för kostnader OM något skulle hända?

Om du är rädd att någon annan hund kan komma in, så kan jag faktiskt förstå din grannes rädsla att din hund kan komma ut. Hur högt är staketet egentligen?

Jag hade nog sett till att bygga ett staket högt nog att ingen annan hund kan ta sig in. Det kanske löser konflikten med din granne och gör dig lugnare i din tur för då vet du att din egen hund är trygg och inte kan ställa till med något.

Gällande ansvarsfrågan vet jag tyvärr inte.

Om du är rädd att någon annan hund kan komma in, så kan jag faktiskt förstå din grannes rädsla att din hund kan komma ut. Hur högt är staketet egentligen?

Jag hade nog sett till att bygga ett staket högt nog att ingen annan hund kan ta sig in. Det kanske löser konflikten med din granne och gör dig lugnare i din tur för då vet du att din egen hund är trygg och inte kan ställa till med något.

Gällande ansvarsfrågan vet jag tyvärr inte.

Halv knapp

Håller nog med aningsfull här, vi har 4 hundar varav en INTE är trevlig mot andra hundar. Vi byggde nytt staket förra året så vi kan vara helt säkra på att ingen hund tar sig varken in eller ut.

Gällande ansvarsfrågan så är det (tyvärr) ALLTID strikt hundägaransvar som gäller = om din hund orsakar skada så är det du som ägare som får stå för kostnaderna. Även om främmande hund tar sig in på din gård.

Jag skulle ge grannen ett utdrag ut lagboken där det står att du får ha hunden lös på din tomt med bra staket.

Sedan skulle jag satt plank mot grannen och rejält staket övrig del.

Ja den kommer ju inte in så, men vi ha sett grävmärken och även sett den lösa hunden gräva utanför vårt staket.. Vet inte vem ägaren är till den hunden..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 768
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Trådrubriken refererar inte till hantering av en hund, så det är sagt 😉 men lite bakgrundshistoria på mitt problem. Vi har en...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka