Vad gäller ang lååångt fodervärdsavtal

Sv: Vad gäller ang lååångt fodervärdsavtal

Nej men om FV har lite otur kan ju FV vara skadeståndsskyldig mot ägaren för livvärdet på hästen... och om ägaren då fått ut livvärdet på försäkringen så är ju saken ur världen.

Skulle jag ta en häst på foder skulle jag vara beredd att betala hela försäkringen.

Det jag funderar på OM jag tar bort livdelen och hästen skadar sig så pass att man måste ta bort den. Fv ska ju lämna tillbaka hästen i samma skick som när den kom. SÅ vad händer då?

Det normala vid omhändertagande av annans egendom är att man har ett presumtionsansvar. Det är ett ansvar med omkastad bevisbörda. Om den som har lånat hästen kan visa att hästens skada inte beror på vållande från dennes sida är han/hon inte ersättningsskyldig.

Med andra ord beror det på vad det är för fel på hästen.

Sedan finns det ett rättsfall som anger att vid åtminstone professionell travträning så gäller inte presumtionsansvaret utan där är det "bara" vanligt vållandeansvar vilket innebär att ägaren till hästen måste kunna visa att den som haft hästen omhand varit vårdslös och därigenom vållat skadan.

Så som hästägare skulle jag definitivt se till att ha hästen livförsäkrad för att försöka skydda mig och fodervärden mot eventuella skadeståndsdiskussioner om det värsta inträffade. Som fodervärd skulle jag gladeligen betala för den försäkringen också.

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp angående lite tankar jag har angående nu när jag ska lämna ut mitt sto på helfoder. Jag är gravid och har väl i stort sett tröttnat på det här med att ha häst själv redan nu. Jag kommer ju ha en del att göra med bebis och barn en lång tid framöver nu.
Jag ska låna ut hästen på lång tid, ev livstidsfoder om jag hittar rätt familj. Jag är heller inte oäven att sälja hästen om det visar sig att det funkar om något år eller så.

Hästen är väldigt speciell och passar inte vem som helst. Hon är en enmanshäst och jag är naturligtvis mkt fäst vid henne. Detta är anledningen till att jag inte säljer henne direkt utan har hellre kvar ägandeskapet på hästen så jag vet att hon har det bra. Jag har en annan häst kvar som min plastdotter rider som jag har haft i 16 år så jag är inte direkt van vid att skiljas från mina djur..

Nu till dilemmat. Hästens försäkring, hur gör man med den? den ligger ju på ca 9000:- om året och det har jag verkligen inte råd med. Hur är brukligt att man gör med sånt när hästen ska vara borta i så många år. Ev hela sin livstid..

Tacksam för hjälp!

Nu ska jag gå emot strömmen här men anser att det är FV som ska betala försäkringen både vet och liv.
Av den enkla anledningen FV vill troligtvis inte betala vet-kostnader ur egen ficka och det är FV som är ansvarig för hästen under fodertiden.
Och livdelen tycker jag att det är FV som ska betala för att om det händer hästen något under fodertiden som är så pass illa att den måste avlivas, så har FV inte längre någon häst att lämna tillbaka, och för att då ersätta hästen som FV inte kan lämna tillbaka, så får hästägaren försäkringspengarna.
Förstår faktiskt inte varför alla anser att det ska gå att låna saker, i detta fallet en häst, utan att behöva ersätta saken om dom inte kan lämna tillbaka den i samma skick som den lånades ut i.
Det är väl ingen som skulle tro att man inte skulle få betala om man inte kan lämna tillbaka bibliotekets bok, men när det gäller en häst så ska man bara kunna säga till ägaren "sorry" det finns ingen häst mer, så jag kan inte lämna tillbaka hästen, och göra det utan att ersätta ägaren för förlusten, fast det är en mycket större förlust ännu vad biblioteket har för en bok.

Så för mig är det självklart att FV ska betala.

/Camilla

Fast om den ska lånas ut på livstidsfoder så ska ändå FV betala en dyr försäkring för att ägaren inte längre vill att den egna hästen ska kosta nåt längre? Då är det ju lättare för FV att köpa en egen häst och bestämma försäkringskostnaden själv.
Det jag mest funderade på är att ägaren tycker att hon inte har råd med försäkringen på sin häst som någon annan ska stå för hela kostnaden för, hur hade man då råd innan MED kostnaden för allt runt hästen?
Jag har själv betalat vet.vård för foderhäst så den kostnaden tycker jag inte konstig...

Raderat****

Senast ändrad av en moderator:

TS skrev att hon inte längre ville ha kvar hästen pga att hon är gravid och jag fick då inte uppfattningen att det var pengarna som gjorde att hästen ska lämnas ut på foder. Kanske jag missuppfattat.
Och kanske jag tänker helt fel......

Senast ändrad:

Å andra sidan spelar det ju ingen roll vad jag tycker. Om du hittar en bra fodervärd som vill betala livdelen oxå så är det ju ni som är överens och det är det som är viktigast :D

Ja det har hänt lite i mitt liv det senaste året som gjort att jag har blivit arbetslös och inte har nån buffert kvar.

Jag har ju redan en häst till på 21 år som jag har kvar så det finns varken pengar eller tid att ha två hästar. Ska föda om en månad nu.

Jag har iallafall betalat fram tills augusti så jag får väl sikta på att sälja innan dess då eller hitta en fv som vill betala. Jag har hittat en familj som verkar super, men ville dryfta lite här först om vad som var lämpligt.

Förstår din sits med, då du är den som köpt och betalat hästen. Lånar du ut på livstid så är ju liksom de pengarna förverkade. Å andra sidan om det handlar om 1 år innan köp så hade jag tyckt det var ok, men kanske inte i 10 år om man "bara" ska vara FV. Då hade man ju kunnat spara till egen häst för de pengarna.
Men om man inte kan vänta i 10 år så kanske man tycker att det är ok.. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 352
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31