Vad gäller ang lååångt fodervärdsavtal

B

bestatjejen

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp angående lite tankar jag har angående nu när jag ska lämna ut mitt sto på helfoder. Jag är gravid och har väl i stort sett tröttnat på det här med att ha häst själv redan nu. Jag kommer ju ha en del att göra med bebis och barn en lång tid framöver nu.
Jag ska låna ut hästen på lång tid, ev livstidsfoder om jag hittar rätt familj. Jag är heller inte oäven att sälja hästen om det visar sig att det funkar om något år eller så.

Hästen är väldigt speciell och passar inte vem som helst. Hon är en enmanshäst och jag är naturligtvis mkt fäst vid henne. Detta är anledningen till att jag inte säljer henne direkt utan har hellre kvar ägandeskapet på hästen så jag vet att hon har det bra. Jag har en annan häst kvar som min plastdotter rider som jag har haft i 16 år så jag är inte direkt van vid att skiljas från mina djur..

Nu till dilemmat. Hästens försäkring, hur gör man med den? den ligger ju på ca 9000:- om året och det har jag verkligen inte råd med. Hur är brukligt att man gör med sånt när hästen ska vara borta i så många år. Ev hela sin livstid..

Tacksam för hjälp!

Sv: Vad gäller ang lååångt fodervärdsavtal

Så länge du står som ägare på hästen rekommenderar de flesta försäkringsbolag att du också står för försäkringen. Har hänt ett antal gånger att ägare fått tillbaka skadade hästar utan giltig försäkring. Så det bästa du kan göra är att ta in pengarna för premien från fodervärden och själv betala in den till försäkringsbolaget.
Men precis som med det mesta finns det två sidor av det hela och det finns också ett antal fodervärdar som blivit stående med oförsäkrade hästar för att ägarna inte betalat in premien.

Ja det hade jag ju tänkt isåfall. att jag står kvar på försäkringen och att dom betalar. Grejen är ju om det är brukligt att fodervärden betalar försäkringen?

Jag har som sagt inte råd, så hur i helsike gör man annars?

Skulle skriva in i kontraktet att försäkringen står på dig, men att den betalas av fodervärd. Skulle tom kunna tänka mig att fråga en advokat om hjälp. Så att det ej blir något fel. Dvs så att både du och fordervärd kan känna sig trygga!

Tex kan man ju skriva att om ägaren skulle avbryta försäkringen och behålla pengarna själv. Så får denna stå för ev vet kostnader. Annars kan man ju skicka kvitto på inbetalningen till fodervärden.

Sänker liv försäkringen. Låter som om du har hyffsat hög försäkring på din häst, viktigast är ju trotts allt att det finns en bra veterinärförsäkring.

om du inte har råd så tycker jag att du ska sälja hästen direkt. risken är väldigt stor att du rätt som det är får hem hästen betydligt tidigare än förväntat. det räcker med att hästen blir skadad så lär du ha den hemma igen!

Jag har haft flertalet olika fodervärdar genom året och kommer aldrig lämna ut igen. Större delen av dem har tråkigt nog varit sånna som inte varit rädd om det som de inte äger.

Så har du inte pengar till att ta hand om hästen själv så sälj medans den är säljbar. Då slipper du dessutom problem senare. Anledningen till att folk oftast lånar häst är att det saknas pengar!

Ibland gör man så att fodervärden betalar till ägaren den del som är veterinärvård, livdelen kommer ju ägaren till nytta enbart, så den ska ju inte fodervärden betala för.
Sedan kan du ju som sagt sänka livvärdet så får du ner kostnaden ytterligare. Så har jag gjort då jag har tre hästar att hålla försäkrade :idea:

Svarar flera nu.

Jag har funderat på att sänka livvärdet men jag vet, OM olyckan är framme kan det ju vara värt att ha den delen kvar. Jag har ju trots allt köpt henne för mina egna pengar och säljer jag henne inte så får jag ju inte tillbaka något.
Hon har bara 45000:- i livvärde så det är ju inget överdrivet belopp heller.

Att fodervärden betalar veterinärdelen är ju inte heller så aktuellt då den biten är BILLIG om man jämför med resten.

Jag kan tänka mig att sälja om något år eller så. och om det funkar hos fv. Som jag skrev tidigare är hon lite speciell och jag vill inte att hon vandrar runt. Är det fel tänkt? Jag kanske är löjlig som inte säljer direkt. Men jag är så rädd om henne..

Nu har jag hittat en familj som verkar bra, men man kan aldrig veta om jag får tillbaka henne. Den risken får jag väl ta isåfall..

Så länge du står som ägare så lär du få räkna med att betala liv-delen av försäkringen själv -det är ju DU som får ut pengarna om hästen måste tas bort. Är inte schysst mot Fv att låta dem betala liv-delen -för om något händer så får inte de pengarna.

Normalt är väl att FV tar alla kostnader utom försäkringen-den brukar ägaren stå för. Säljer du hästen tar såklart ny ägare hela försäkringskostnaden med då får ju nya ägaren ut pengarna själv om något händer.

Låter fullt logiskt och normalt i mina öron att FV bara betalar vet-del i försäkringen och ägaren resten. Skulle själv aldrig fundera på ett annat upplägg förutom om ägaren tog hela försäkringen.

Har du inte råd får du väl sälja hästen alt sänka liv-försäkringen på den.
Möjligen kan du få till ngn deal m FV så att de kan ta hela försäkringen för sin fodervärdstid om de sen köper hästen. Men de lär ju inte betala i förskott så då får du nog räkna med att få de extra pengarna vid ev försäljning. Kan ni inte göra ngn slags överenskommelse på ett ½år tex som FV/prövotid?

Så länge du står som ägare så lär du få räkna med att betala liv-delen av försäkringen själv -det är ju DU som får ut pengarna om hästen måste tas bort. Är inte schysst mot Fv att låta dem betala liv-delen -för om något händer så får inte de pengarna.

Normalt är väl att FV tar alla kostnader utom försäkringen-den brukar ägaren stå för. Säljer du hästen tar såklart ny ägare hela försäkringskostnaden med då får ju nya ägaren ut pengarna själv om något händer.

Låter fullt logiskt och normalt i mina öron att FV bara betalar vet-del i försäkringen och ägaren resten. Skulle själv aldrig fundera på ett annat upplägg förutom om ägaren tog hela försäkringen.

Har du inte råd får du väl sälja hästen alt sänka liv-försäkringen på den.
Möjligen kan du få till ngn deal m FV så att de kan ta hela försäkringen för sin fodervärdstid om de sen köper hästen. Men de lär ju inte betala i förskott så då får du nog räkna med att få de extra pengarna vid ev försäljning. Kan ni inte göra ngn slags överenskommelse på ett ½år tex som FV/prövotid?

Har du inte sett mitt svar om varför jag inte vill sälja :crazy:

Så om jag lånar ut henne på livstid så ska jag ändå betala 9000:- om året. Det låter ju inte heller klokt..

Jo jag har läst.
Du kunde ju tänka dig att sälja om något år enl tidigare inlägg?
Därav mitt förslag om att redan nu bestämma ev säljdatum (kanske uttryckte mig oklart?) och göra ngn typ av deal typ dela på liv försäkringen under det här året tills köp gått igenom.

Tänker du behålla hästen längre så är det du som får betala försäkringen-DET ÄR DITT ANSVAR och det är helt enkelt en kostnad du får räkna med.
Fortfarande är det så att DU får ut pengarna på livförsäkringen då du står som ägaren. Alltså ska du betala den delen av försäkringen.

Finns nog ingen vettig FV som skriver under på att betala liv-delen när de inte får pengarna. Men du kan ju alltid fråga dem och förklara att det är ekonomiskt svårt för dig att komma upp med pengarna.

Full förståelse för att du är rädd om hästen. Det borde fler vara!

Hoppas ni löser det till det bästa.

Skulle sälja hästen direkt, som någon annan sa så vet man inte när hästen kommer tillbaka och i vilket skick den är i. Då kommer det kännas dubbelt så jobbigt att sköta om hästen. Det brukar inte vara omöjlig att hitta någon som passar med häsen bara priset är det rätta. Skulle själv aldrig lämna ut min häst på foder om det inte var någon som jag kände väl och bara under en kort tid.

Det brukar vara ägaren som betalar försäkringen.
Men avtala om att fodervärden betalar in (till dig) vet.vård försäkringen går säkert. Att fodervärden ska stå för livdelen är orimligt då denna inte får del i utbetalningen om hästen dör.

Se till att åka och hälsa på hästen regelbundet så att du har koll på att den sköts ordentligt.

Hoppas det löser sig.

Jag betalade vet.vård på en ponny jag hade på foder. Livdelen är ju ointressant för mej att betala då jag inte skulle fått ett öre om hästen skulle dö.
Dessutom blev ju ägaren utan en massa kostnader då jag stod för stall, hö, foder och hovslagare.

Om du inte vill betala 9000 på en häst som du äger och får tillbaka pengar på när den dör, varför skulle en fodervärd vilja betala det och samtidigt veta att du får pengarna?
Man kan inte ha kakan och äta den ;)

Sätt dig inte i en situation där du inte har någon möjlighet att inte ta tillbaka din häst bara, då är det bättre att du säljer hästen nu. Har själv lånat en häst som efter flera månader visade sig vara sjuk. Hästen hade smittats innan den kom till mig, men symptomen märktes inte förrän senare. Tanken var att jag skulle ha hästen långsiktigt, och köpa honom då jag slutat studera och fått en bättre ekonomi. Vi skrev utförligt kontrakt. Ägaren var i samma situation som du är nu. Det var omöjligt för mig att ha hästen kvar då det inte fanns något hopp om att hästen skulle bli helt återställd. Ägaren hade inte eknomiska möjligheter att ta hem hästen. En mycket svår situation för både mig och henne.

Personligen hade jag inte velat betala livdelen på min foderhäst och speciellt inte om det gällde ev. livstidsfoder, men nu är det ju inte mig det gäller. ;)

Vad säger familjen som kanske ska ha hästen om att betala hela försäkringen? Kan ni inte dela 50/50 annars? Det är upp till er att avtala om vem som ska betala vad, och har du inte råd så får du väl ha det som krav att fodervärden ska betala allt.

Nej men om FV har lite otur kan ju FV vara skadeståndsskyldig mot ägaren för livvärdet på hästen... och om ägaren då fått ut livvärdet på försäkringen så är ju saken ur världen.

Skulle jag ta en häst på foder skulle jag vara beredd att betala hela försäkringen.

För ett tag sedan skulle jag ha en häst på foder. Jag skulle stå för försäkringen, både liv och vet. Jag kände att jag gärna ville ha en liv eftersom om hästen skulle gå och skada sig och bli utdömd skulle det kännas jättetaskigt mot ägaren som skulle stå utan både häst och pengar. Jag kände att jag var tacksam att jag fick låna honom. Jag skulle få ha honom länge. 4-5 år och eventuellt även få köpa honom om jag ville.

Nu gick han tyvärr och skadade sig ganska allvarligt innan jag fick hem honom så det blev inget.

Ja alltså, det är väl klart att jag tar mitt ansvar om hästen kommer hem igen. Som jag skrev någonstans i tråden så vet man ju om den risken som ägare och man är villig att ta den. Så jag vet att min häst har det bra. Det är nummer ett för mig, visst att jag kan sälja. Men jag vill veta att det funkar först då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 352
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31