Vad förväntar sig dig klubb att du skall hjälpa till med?

Yaxzine

Trådstartare
Hej,
Jag är lite nyfiken på vad de olika klubbarna i Sverige har för olika typer av morötter eller piskor för att motivera sina klubbmedlemmar att hjälpa till på olika aktiviteter. Jag vet att vissa klubbar håller på med pricksystem och andra har regler att man måste hjälpa till på en klubbaktivitet för att få tävla för klubben.
Det skulle vara roligt om ni ville berätta vad som krävs på just er klubb, hur ni tycker att det fungerar samt vilken klubb ni är medlem i!

Sv: Vad förväntar sig dig klubb att du skall hjälpa till med?

I min klubb är man så aktiv man vill vara, det är en liten klubb och vi har bara en fälttävlan om året, + lite jakter och pay and jumps också. Men för att det ska gå runt så krävs det ju att man engagerar sig, målning av hinder och att hjälpa till med vad man kan är bara roligt ^_^

Min klubb kräver egentligen ingenting.
De ryttare som löst licens, kan hämta ut antingen ett schabrak eller ett skrittäcke på en lokal ridsportsbutik.
De som hämtar ut, förväntas hjälpa till med något under året.
I mitt fall stod jag som funktionär i ett par timmar under KM.

Hej,
Det verkar som att folk hjälper till på era klubbar i alla fall, Kul! Tyvärr brottas många klubbar med ett lågt deltagande och viljan att jobba ideellt. Alla har så lite tid numera, och klubbarnas försök att motivera till att medlemmarna skall engagera sig är en utmaning. Det var därför jag startade den här tråden för att se hur landet ligger så att säga :)

Min klubb kräver ingenting men ska man vara med på klubbtävlingar så krävs det att man har någon med sig som kan vara funktionär. Det är ett problem för mig som inte har någon som kan ställa upp och följa med. Jag får helt enkelt skriva upp mig själv som funktionär på anmälningslistan och sen försöka klona mig en aning. Visst anpassar sig klubben lite efter det men jag upplever det ändå som något besvärligt.

Min klubb kräver mycket, eller snarare har krävt mycket tidigare år, utan att få mer än lite mat som tack för hjälpen. Som tävlingsryttare får man hjälpa till som funktionär 3 ggr per år så får man tävla gratis på hemmaplan.
Nu har det dock skett lite ändringar eftersom medlemmarna känner sig uttömda på funktionärsenergi och det ska satsas mer på klubbaktiviteter istället för stora tävlingar.
Finns det tips på morötter så tar jag tacksamt emot de för att framföra till klubben! :-)

På min klubb vill de gärna att medlemmarna hjälper till, men det är inget krav. Ska man vara med och tävla klubbtävling/clear round som de har rätt så ofta måste man däremot ha med sig en medhjälpare som kan hjälpa dem på parkeringen, banan, i sekretariatet eller liknande. Åker man själv, som jag brukar göra, kan man vara med och plocka bort banan i slutet av dagen istället. :)

I övrigt gör hela den goda stämningen på klubben att man VILL vara med och hjälpa till. Det är liksom "vi". Vi hjälps åt och är ett glatt gäng! Ibland får jag dåligt samvete över att jag inte kan vara med och hjälpa till på t.ex. ponnytävlingar, när jag själv är ute och tävlar på annat håll.

Jag tycker att min klubb har en del roliga "morötter" för sina medlemmar/tävlingsryttare. De har som sagt många clear rounder på klubbnivå så att man kan få träna på att tävla. När de anordnar större tävlingar brukar "hemmaryttarna" få rabatt på startavgiften, det är jätteschysst tycker jag. :) Sen har de en liten fest för alla tävlingsryttare varje år där de utser årets funktionär, årets förebild, årets ryttare och så vidare... Såna inslag är roliga och peppande! Även utan "priserna" är festen i sig en jättebra grej, tävlingsryttarna får en chans att träffas och lära känna varandra bättre. Annars kanske man tävlar helt olika grenar och knappt vet att man rider för samma klubb.

på min klubb hjälper man till om man vill. dock så är det alltid samma personer som hjälper till. nästan alltid dåligt med folk. sura miner om man inte vill. aldrig ens ett tack för att man hjälper till. väldigt tråkigt. detta gör ju då att många som skulle kunnat tänka sig att hjälpa skiter i det.

Är medlem i två små klubbar endast för privathästryttare (den ena har i princip endast ett par klubbtävlingar/år, den andra ett flertal klubbtävlingar samt lokala, någon regional och andra småaktiviteter), och det förväntas eller krävs ingenting.

Man får gärna hjälpa till som funktionär vid tävlingar på den förstnämnda, eller baka eller så, men det är inget måste. Tror även att samma klubb har någon obligatorisk städdag per år, men jag har aldrig varit med på de dagarna och har heller aldrig fått några klagomål om det, så det hålls nog inte så hårt på det.

Jag har valt bort medlemskap i ridklubbar med lektionsverksamhet av det enkla skälet att jag inte vill vara tvingad att t.ex. stå parkeringsvakt på en marknad eller offra fyra helger om året på att ta hand om ridskolans hästar, bara för att jag kanske vill tävla en gång om året med min egen häst. Med det sagt har jag såklart inget emot ideellt drivna klubbar och det är ju toppen att det finns stort engagemang på många av dem, men jag tycker det är viktigt och uppskattar att det finns arbetsfria alternativ.
smile.gif

Senast ändrad:

Min klubb kräver ingenting egentligen.. men man kan skriva ett ryttaravtal där man får tävla för halva priset på alla tävlingar mot att man hjälper till på 2 tävlingar/clearrounder om året.

Det är det värt som hoppryttare kan jag säga då vi har tävlingar varannan vecka i stort sett året om + clearrounder

På min klubb får man förmåner om man hjälper till som funktionär på de stora tävlingar klubben anordnar.

Bl.a. kan man välja att jobba 35/h helår och får då ridhuskortet nästan gratis. Vilket jag tycker är bra då man måste ha ridhuskort för att träna på privathäst för klubbens tränare, och ridhuskortet kostar några tusenlappar..
Ett annat alternativ vi har är att man får en sk. ryttarförmån, är dock inte lika insatt i den. Men man får de flesta av sina startavgifter betalda om man då jobbar x h/helår :)

I vår klubb finn singe krav på att hjälpa till som medlem, däremot skulle lite mer hjälp från privatmedlemmarna önskas... Just nu är det bara ridskoleeleverna som hjälper till, i proncip alla träningselever (och några skötare). En av anledningarna till att antalet tävlingar som anrdnas minskats mycket senaste åren!

Här finns krav på att man måste hjälpa till på minst två tävlingar/år, oavsett du tävlar för klubben eller inte. Den enda subvention som finns är att ridhuskort kostar 500:- mindre/år för klubbens tävlande ryttare.

Min Skåneklubb, som jag fortfarande tävlar för, har inte dessa krav. Som tävlingsryttare har man möjlighet att få tillbaka sin licens om man gör ett visst antal starter.

Hjälper man till på två tävlingar / fixardagar får man halva licenskostnaden tillbaka (i efterhand). Bra grej tycker jag :)

I min gamla klubb är det arbetsplikt och därför har jag valt bort den.
Får inget mer för jobbet än äran att tävla för klubben och det kan jag vara utan.

Nya har inga krav, får halva licensen betald.
Jag hjälper till när jag kan. Mycket roligare att göra det för att jag vill istället för att bli tvingad

Vi har inga KRAV på att man måste hjälpa till utan har istället en låg anläggnings/medlemsavgift för att peppa folket att VILJA hjälpa till.
Att vi har fint på anläggningen är upp till våra medlemmar... vem annars??? Att vi tända i ridhuset, få det omskött, byta underlag etc är upp till våra medlemmar ... vem annars? Vi har 4 tävlingar + anläggnings/medlemsavgift + komunala bidrag för att dra in pengar som täcker anläggningens skötsel så som ström, sophämtning, försäkring, till hindermaterial, dressyrstaket, banskötsel, underlagsbyte etc.
Utan ideellt arbete skulle vi behöva ta ut gigantiska avgifter för anläggnings/medlemskap..

Jag är medlem i två klubbar.
Båda är för privata ryttare men den ena är mycket mer aktiv än den andra.
Inga har dock krav på att man måste jobba.
Eller ja den ena lilla klubben har en obligatorisk städdag per år men det kommer 1/6 av medlemmarna och samma personer varje gång. Tråkigt!
Vi behöver också försöka motivera våra medlemmar att hjälpa till.
Nu är det väldigt många som utnyttjar vår lilla anläggning men väldigt få som behagar att hjälpa till att ta hand om den och allt därtill som behöver fungera.
Vi har en låg medlemsavgift och är beroende av idell hjälp för att det ska gå runt.
Men det är kanske dags att lägga in tex en straffavgift för de medlemmar som inte hjälper till om de tycker det är bättre.
För det är ju inte schysst att utnyttja eldsjälarna tills de blir utbrända.

Tja, jag vet inte riktigt, men nu under sommaren så ville de att om man var med och tävlade i t ex Pay & Jump så skulle man försöka hjälpa till på en Pay & Ride eller tvärtom. Jag hade inga möjligheter att ens vara med och tävla eller hjälpa till i år, får se om det hinns med en annan gång. :/

Om man rider på en klubbtävling/träningstävling hos oss så ska man ha med sig en funktionär eller vara funktionär själv, samma dag eller en annan dag samma helg. Annars har vi inga krav på medlemmar; man behöver inte göra något för att man rider för vår klubb, men man får heller inget speciellt.

Klubben (ridskola och privatstall) som jag är med i har inga direkta krav, men visst förväntas medlemmarna ställa upp och hjälpa till, dels med underhåll av själva anläggningen, dels som funktionär när det är tävlingar. Städdagar och sånt brukar jag strunta i, eftersom jag har mina hästar i ett eget stall 2 mil därifrån och bara är medlem för att kunna tävla. Varken rider eller hänger på klubben och varför ska jag då städa efterandra? Klubben ordnar rätt mycket tävlingar, både små och stora i hoppning, dressyr och fälttävlan. Funktionär är jag kanske 3 gånger/ år, när jag hinner. Tycker det är kul, och man bjuds då på lunch och fika som tack. :) Jag var med i Bohuscupen i år och då bjöd klubben på anmälningsavgiften, tyckte det var shysst :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar