Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Jag hade nog föredragit att de tagit kontakt med henne och försökt umgås med henne så att de blir kända ansikten för henne. Nu är det dessutom så att den fröken som jag och min man haft kontakt med, som är ansvarig, hon är ledig på fredag vilket är den första dagen dottern ska vara där ensam. Det spelar väl egentligen ingen roll för dottern som inte känner henne bättre än någon av de andra men för mig känns det lite snopet.

Nåja jag får prata med dem och höra hur de ser på saken.

På vår förskola får alla nya små barn en "egen" pedagog i början, jag tror de kallar dem ansvarsbarn. Den pedagogen har ansvaret för att barnet kommer in i verksamheten, dvs möter upp vid lämning och blir den person barnet först lär känna sig bekväm med. För min son var det här en förutsättning, han tyckte lämningarna var jättejobbiga i början och ville absolut inte bli lämnad. Men när *favoriten* var där hoppade han glatt över. Med tiden lärde han känna förtroende för de andra också.

Vi har alltid behövt att en pedagog möter oss, säger hej och vi lyfter över sonen till denne och det har vi fått. Inte för att vi bett om det utan för att de har sett att det behövs. Oerhört värdefullt för oss, vi har från dag 1 känt oss helt trygga med att lämna honom där. Till och med jag som hade förlossningsdepression med en massa härliga inslag och vaktade sonen som en tigermamma första året klarade att lämna...

Vi har 8 personal på 25 barn, föräldrakollektiv ska tilläggas. Vi föräldrar gör mycket på skolan för att spara in pengar som istället läggs på personal.

Tyvärr är ju risken att det blir som här i tråden. Redan under inskolningen uppstår missnöje över att "den" personalen är ledig. Personalen har ju också ett liv.

Eg tror jag inte dottern har ett jätte behov av att ha en egen fröken, men just nu känns det lite som att hon inte har någon jätte kontakt med fröknarna, jag tror mest hon ser barnen. Visserligen tycker jag att det blev mycket bättre idag. Vi lekte inomhus, grupperna var uppdelade och dottern sökte sig själv nyfiket till den fröken som var på plats... däremot är ju hon ledig på fredag när dottern ska vara där ensam första gången...

Ang leken utomhus pratade jag med den ansvarige fröken. Det var inte så att jag frågade ut henne utan vi hamnade lite ensamma en stund och började prata. Hon berättade att de, precis som det skrivits i tråden, försökte vara passiva och uppmuntra barnen till att leka och lösa ev konflikter själva. Hon sa också att de av vikarier som kommit in och inte varit där tidigare, ofta sa att de hade en väldigt bra barngrupp där och det håller jag med om. Alla är snälla, lyssnar bra och blir det någon dispyt så går det lätt att lösa. Sedan har gruppen en liten piplisa och en kille som sticker ut lite extra, men inget konstigt. Rent generellt verkar alla barnen väldigt trygga. Dessutom är många extra snälla mot min dotter. Jag vet inte om det är för att jag är där, som det blir extra spännande men flera barn kommer fram, klappar henne på huvudet, pussar och kramar henne.
Rent generellt så känns detta verkligen super!

Det sista upplever jag ocksa i mina barns grupp, kommer det ett nytt mindre barn är manga av dom äldre väldigt snälla och "tar hand" om den nya yngre. Visar saker, försöker trösta om den är ledsen, bjuder in i leken osv.

För att skapa ett band med barnet innan det börjar. På så sätt känner barnet redan sin egen egenvårdare då det första gången kommer till dagis. Det har en person som har något gemensamt, som varit hemma och sett barnets leksaker, pratat med familjen i hemmasituation och har koll på allt.

Föräldrarna brukar vara supernöjda, och inskolningen går snabbare och bättre. Vissa skolar iofs inte in alls, men det brukar gå bra det också då det finns en egen vuxen att lita på.

Det är alltså den på dagis utsedda barnskötare eller pedagog som i egenskap av barnets egenvårdare åker på hembesök.

Tyvärr är ju risken att det blir som här i tråden. Redan under inskolningen uppstår missnöje över att "den" personalen är ledig. Personalen har ju också ett liv.

Under inskolningen är någon förälder med och skulle just den personen bli sjuk få antingen en annan pedagog kliva fram eller så förlängs inskolningen. Har inte varit några problem hos oss. Lite flexibilitet ibland är bra.

Ansvarsbarn innebär ju inte att barnet isoleras med bara en pedagog, utan att en pedagog anstränger sig lite extra för att få in barnet i verksamheten under en period.

Men jag har förstått att inte alla förskolor har de resurserna.

Jag tror inte det handlar om resurser. Utan av erfarenhet. En del gillar det, andra inte. Jag hör till dem som tycker det är väldigt sårbart. Därför gillar jag föräldraaktiv inskolning där föräldrarna lär känna och får känna sig trygga med alla pedagoger.

Jag tror inte det handlar om resurser. Utan av erfarenhet. En del gillar det, andra inte. Jag hör till dem som tycker det är väldigt sårbart. Därför gillar jag föräldraaktiv inskolning där föräldrarna lär känna och får känna sig trygga med alla pedagoger.

Jag trodde det handlade om att barnen skulle känna sig trygga med pedagogerna? Hur barnen ska komma in i verksamheten?

Ja det är sårbart, i en vecka eller två ungefär.

Jag trodde det handlade om att barnen skulle känna sig trygga med pedagogerna? Hur barnen ska komma in i verksamheten?

Nuförtiden handlar det mer om att får föräldrarna att känna sig trygga. Otrygga föräldrar kan ställa till ett mindre helvete både för sina barn och för personalen. :D

Kanske det är skillnad på olika sorters inskolningar. Vi har haft två-veckorsinskolningar och då har barnet en specifik ansvarig fröken. Denne tog kontakt med barnet och lekte och jag var bara passiv. Fungerade ypperligt.

För att skapa ett band med barnet innan det börjar. På så sätt känner barnet redan sin egen egenvårdare då det första gången kommer till dagis. Det har en person som har något gemensamt, som varit hemma och sett barnets leksaker, pratat med familjen i hemmasituation och har koll på allt.

Föräldrarna brukar vara supernöjda, och inskolningen går snabbare och bättre. Vissa skolar iofs inte in alls, men det brukar gå bra det också då det finns en egen vuxen att lita på.

Det är alltså den på dagis utsedda barnskötare eller pedagog som i egenskap av barnets egenvårdare åker på hembesök.

Har jag aldrig hört talas om :o
Verkar vansinne om ni frågar mej, det är väl på Förskolan barnen och pedagogerna ska mötas? Jag gillar lugn inskolning i minst 2 veckor, och inte allt detta med snabb inskolning 3 dagar.... Allt ska gå så fort nu mera, och att pedagogerna ska komma hem och leka med barnens saker verkar lite... Skumt? Jag skulle inte gilla det, varken som pedagog eller som förälder.

Men då jag tänker efter som bor vi i så liten bygd, att vi knappast behöver snoka runt hos föräldrarna innan inskolning, vi vet redan allt om varandra, eftersom vi antingen är grannar eller släkt ;)

* Jenny *

Fast vi har ju inskolning också. Så mycket som föräldern vill. :) Och vill man inte ha hem dagispersonal så går det också bra. Dock är alla väldigt nöjda.

Du kan ju tänka dig att du kommer till ett helt nytt ställe. Om du då ser någon där som du träffat förut så känns det ofta lite bättre. Så funkar det för barnet också. Dock är det som sagt viktigt att egenvårdaren "skuffar" ut barnet mot andra barn också, så att det inte fastnar vid den vuxna.

Jag tycker att det låter utmärkt :)

... och jag skulle inte vara intresserad av att skola in mitt (lilla) barn någonstans där inställningen var att barnet (på en gång) måste vara lika okej med alla vuxna. Att börja på förskola är en stor förändring mot att vara hemma med sin/a föräldrar, och då anser jag att det behövs en trygg punkt att utgå från.

Jag kan förstå att det är lättare för ett barn att få kontakt med personalen om man är i en lugnare miljö där barnet inte blir störd av resten av barnen på förskolan.. det hade man väl iof kunnat ordna på förskolan, exempelvis att fröken går inte med barnet och föräldern i ett rum och pratar och leker. Jag kan inte känna något som helst behov av att få hem någon ur personalen hem till oss.
Hade jag uppfattat det som att mitt barn hade SÅ svårt att lita på andra människor och tryckte att det skulle vara en viktig bit av inskolningen.. då kan jag nog tycka att barnet kanske inte var redo för förskolan öht.
Jag tror nog att vi föräldrar tyvärr är rätt duktiga på att göra saker värre för barnen. Hade v i vart duktiga på att inte göra en stor grej av situationer så hade det ju vart mer självklart för barnen att det är ok för mamma och pappa, då ÄR det ok. Sen är det klart det är tufft när krokodiltårarna kommer när man ska gå osv, men jag ser det lite som mitt ansvar som förälder att hålla minen, och visa mitt barn att det inte är något som helst konstigt med att mamma går... sen väl ute i bilen, vad jag gör där spelar ingen roll ;)

Har jag aldrig hört talas om :o
Verkar vansinne om ni frågar mej, det är väl på Förskolan barnen och pedagogerna ska mötas? Jag gillar lugn inskolning i minst 2 veckor, och inte allt detta med snabb inskolning 3 dagar.... Allt ska gå så fort nu mera, och att pedagogerna ska komma hem och leka med barnens saker verkar lite... Skumt? Jag skulle inte gilla det, varken som pedagog eller som förälder.

Men då jag tänker efter som bor vi i så liten bygd, att vi knappast behöver snoka runt hos föräldrarna innan inskolning, vi vet redan allt om varandra, eftersom vi antingen är grannar eller släkt ;)

* Jenny *

Inskolningen av mina barn har varit just så att dag 1 kommer fröken hem någon timme, och från dag 2 har det varit en 2-3 veckors inskolning som i huvudsak skötts av "deras" fröken.

Jag tycker det varit toppen. Mina barn är så blyga så det har verkligen inte handlat om att barnet och fröken har lekt, men de har fått mötas på en för barnet trygg plats innan de sen ses på den mer ovana förskolan.

Jag förväntar mig att de följer läroplanen för förskolan. Om de gör det kommer liksom allt bra med :). Annars förväntar jag mig bara att de är genuint intresserade av sitt jobb och därmed barnen och deras bästa. Jag förväntar mig över huvud taget att de som arbetar med människor är genuint intresserade av sitt jobb, nu när jag tänker på det.

Vi erbjuder hembesök om det önskas. Finns föräldrar som gärna vill ha besök, men jag har hittills aldrig gjort ett hembesök dock har någon kollega gjort det.

Vad är folks argument till att de vill ha hembesök? Vet du det?

Det är din erfarenhet. Min erfarenhet är föräldrar som tre år senare vill att rätt personal finns på plats varje dag. Gärna klockan 7 och klockan 17. Skulle det vara som du skriver en vecka eller två låter det ju jättebra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka