Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Oj.. En halvtimme? Kan lämningar ta så länge? Jaiks!

Jag har också arbetat på förskola, men inte i den utsträckningen som du verkar ha gjort. Min erfarenhet säger precis samma sak.

Men! Min son bytte förskola i höstas och var ledsen vid de första riktiga lämningarna. Och ibland kunde han faktiskt vara ledsen ganska länge och bli ledsen om igen. Personalen är dock super allihopa, så de tröstade och tog hand om honom lite extra. Jag har aldrig känt mig obekväm med att lämna honom där (vilket jag kunde göra på slutet på gamla förskolan - olika personal varje dag i princip - men jag är inte så kinkig, men jag vill gärna att en känd person tar emot och inte helt nya ansikten varje dag).

På nuvarande förskola är de två förskollärare och en barnskötare på 15 barn i 1-3 årsgrupp. En förskollärare är ofta borta (har andra uppdrag), men ersätts allt som oftast av samma vikarierande barnskötare (som också kommer om någon av de andra är borta).

En halvtimme har jag varit med om, ja. Vilket tyvärr bara leder till att barnet blir ÄNNU ledsnare :(

En del föräldrar verkar även ha svårt att inse att deras barn gillar att vara på förskolan och inte blir ledsen när de går och tycka att det är jobbigare än när de gråter. Jag vet inte hur jag annars ska tolka det när föräldern upprepar "Jag ska gå nu./Nu blir jag borta./ Hej dååååååå. Hej dååååååå" ända tills barnet som tidigare var glad nu gråter och SEDAN lämnar. O_o :mad: :banghead: :rage:

I de fall där jag visste att föräldern gärna vill att barnet blir lite ledsen (:meh:) eller där jag visste att de har svårt att lämna så kunde jag helt enkelt ta barnet i famnen. Säga att "Mamma/pappa ska till jobbet nu så hen ska hämta dig senare. Nu ska vi gå in." och sedan ta barnet med mig. De som tyckte det var jobbigt att lämna när barnet grät blev lättade. De som ville att barnet skulle bli ledsen brukade bli rätt snopna första gångerna :meh:.

Nu får jag säkert massor av skit för att jag skriver detta, men det finns föräldrar som vill att barnet gråter när de lämnar :banghead:

Oj, tänk att man kan vara så omedveten om saker. Jag tror visserligen inte att det är just gråtandet föräldern är ute efter, utan mer bekräftelsen på att barnet gillar sin förälder och inte vill att den ska gå. Men det förstår nog du också. Själv har jag mer tänkt att jag haft rätt i att mitt barn är redo för dagis och att det det är något hon uppskattar.

Men jag tycker fö det är ett rätt intressant fenomen det där att du skulle få skit för att du säger att föräldrar gör så. Jag tycker det är så om många saker, att man får skit för att man säger sanningen bara för att ingen vill kännas vid det. Men det är ju så med fler saker, ex om man inte håller med i alla nya moderna sätt att hantera barn. Jag tycker ofta att barnen nu för tiden ska hanteras som porslinsdockor som går sönder bara man tittar på dem och det kastas med termer som barnmisshandel och ditten och datten. Självklar kanske jag ibland håller med om att det kanske inte var den mest pedagogiska iden och rent av tycker det borde undvikas, men det till att folk börjar gorma om misshandel, det är för mig helt absurt.

Jag instämmer med Knoppet här ovan. Lämningar ska gå snabbt särskilt om barnet är ledset. Man ska inte börja tveka och säga ja men jag stannar en liten stund till, och en liten stund till...(Som ibland kan bli en väldigt lång stund)

Jag brukar säga säga att nu måste mamma/pappa gå till jobbet och sen säger jag till föräldern att denne kan ringa om en kvart om den känner oro eller att vi ringer om det inte lugnar sig.

oc
h han säger "Hej, mitt namn är Sven Svensson och jag är chef på SEB" vilket självklart inte hade något som helst att göra med det vi skulle prata om, han ville väl bara sätta nivån för hur mycket as licking han borde få. Jag skrattade och bad han dra upp brallorna.. nästan iaf

Inte så troligt. Han pratar sannolikt mycket i telefon i arbetet och fick ur sig det per automatik. Han tyckte nog det blev jättepinsamt. (Själv har jag nästan kläckt ur mig -och ringer från... Till dagis -tack så mycket halkar också ur. Min egen pappa har avslutat med norska hälsningsstandard när han jobbade i Norge.) Så stackars kille säger jag!

Haha, det låter inte direkt som att du haft mitt gamla jobb direkt.
Jag vet att man kan snubbla till det i telefon, jag har själv svarat i telefon, när kunder ringt, "hej jag ringer från..", det är klart man kan snubbla till det.. men nu minns jag samtalet rätt tydligt i övrigt också, och den mannen var inte direkt trevlig och ville som många andra ha mer hjälp än han hade rätt till och gick in med en aggressiv approach.
Självklart var de allra flesta väldigt trevliga och tillmötesgående, men allt för många var nedvärderande, körde med översittarfasoner (jag har på allvar bokstavligen blivit kallad "lilla gumman" i telefon av en kund som var väldigt otrevlig.. men det slutade bra och han erbjöd mig att kalla honom lilla gubben om jag ville haha :D). Jag har haft en gubbe som frågade mig hur min kropp såg ut och om jag var oskuld. Jag har haft folk som hotat att de ska prata med min chef och framföra hur fruktansvärt dålig jag är på mitt jobb och hur otrevlig jag är, trots att det enda jag gjort är att förklara att det dom ber om inte ingår i den tjänsten de betalar (ca 200 kr/mån) för.
Nu handlade det om säkerhet, vilket kan göra folk jääävligt nervösa och det var ju mitt jobb att förstå det. Men det var inget snack om saken om att Sven på SEB ville använda sin titel som ett försprång till att få hjälp snabbare. Sånt gör folk hela tiden.

Sexåringar kan ha det riktigt jobbigt. Många kommer på vad döden innebär på riktigt och får helt enkelt separationsångest från föräldrarna för de kommer på att de kan dö.

Jo, jag har läst det. Nu har han inte pratat mycket om döden (däremot för något år sen), men jag har tänkt på den saken... att det kanske är någon sådan insikt som inte går att sätta ord på för honom själv.

Förstår absolut att det känns tuffare med sonen, det blir väl så när man inte förväntar sig att det ska hända heller. Går det att prata med honom när han blir så där ledsen? Hanterar ni honom på samma sätt som dottern eller är det någon skillnad?

Det går att prata med honom, han är inte förtvivlad. Och det är såklart skillnad på honom och dottern eftersom han är så mycket äldre. Vi tar lite mer tid på oss nu vid lämningarna och ser till att han får ordentlig kram och puss innan vi går (han vill inte ge det framför kompisar så vi får se till att vi blir själva i hallen först). Dessutom är det oftast en fröken med just när vi går som kan stötta/finnas bredvid.
Jag har förklarat att "vi behöver släppa varandra nu, för annars blir det ju bara jobbigare, då blir du ledsen mycket längre stund än om jag aldrig går". Och han förstår ju det själv. Vi erbjuder honom också att om det känns jättejobbigt så kan han prata med fröken och ringa någon av oss på jobbet (vilket han inte gjort).

De två sista dagarna i veckan lämnade jag och det har gått bättre och bättre under hela veckan. Vi pratar om det på kvällen när vi kommer hem och också på morgonen. Att det känns jobbigt och att det är okej att man är ledsen och faktiskt gråter en skvätt. Att han ju också själv märker att det plötsligt går över och han är glad igen.

Oj.. En halvtimme? Kan lämningar ta så länge? Jaiks!

Precis... !
Från det avklädning är klar så tar nog lämningen till personalen max 2-3 minuter. Några tröstande ord "jag ser att du är ledsen, men nu måste mamma jobba, jag kommer sen" och sen "ska vi ta en stor kram nu" och sen "nu kan du vinka i fönstret" och sen lämna över barnet (oftast går hon själv med fröken numera.

Vår stora har vi låtit ta lite mer tid; kanske 10 minuter de här jobbiga veckorna (som nu plötsligt kommit). Vi följer med in och tittar lite vilka barn och fröknar som är där; han visar något han gjort dagen innan och vi pratar lite om vad han ska göra idag. Sen går vi till hallen och kramas rejält och ganska länge. Sen har jag sagt att nu måste jag gå och att han vet ju att det ledsna går över om en stund och att han kan säga till fröken om det blir jobbigt sen igen och han vill ringa oss.

Oj konstigt folk. Antar de var arga innan de ringde.

*kl*

Jag tycker att den här tråden tagit en märklig vändning - från förväntningar på förskolepersonal till någon sorts allmän föräldrasågning.

Självklart vimlar det av märkliga föräldrar - det vimlar av märkligt folk i allmänhet. Men jag delar inte inställningen att förskolepersonal ska/bör litas på "per default". Vi rör oss mycket i ett förskoletätt område och jag pratar ofta förskolor med folk i andra sammanhang och jag tycker relativt ofta ser/hör/hör om personal agera på ett sätt som jag inte skulle uppskatta att mina barn bemöttes på.

Det är klart man inte ska lita blint på någon när det gäller ens barn. Men om jag haft så dåligt förtroende för personalen på fsk som många verkar ha, då hade jag aldrig lämnat min dotter där. Jag skulle aldrig släppa henne där jag inte är säker på att hon är ok. Sen kanske det händer saker som gör att man blir tveksam på personalen, då får jag ju utgå från det. Men jag är way för rädd om min unge för att lämna henne till ett gäng människor jag inte tror skulle ta hand om henne på ett vettigt sätt. Jag hade inte ens tänkt tanken.

Antingen det eller så är det så att många tycker att anfall är bästa försvar. De flesta människor är ju såklart normala människor men det finns också fullt av idioter där ute!

Jag skulle heller aldrig vilja lämna mitt/mina barn någonstans där jag inte kände förtroende för personalen - men faktum är att det inte alltid är ett val som går att göra. (Men vår förskola är jättebra, så jag har sluppit :))

Fast jag hade inte gjort det. Om det var något som inte gick att lösa så hade jag inte lämnat mina barn där, punkt.
Nu kanske det är lättare för mig som
1. Har en pappa som är pensionär och skulle kunna rycka in vid kris
2. Jobbar med min mamma
3. Har en man med eget företag = hyfsat flexibel
Osv..
Men jag hade sagt upp platsen på studs utan att fundera, resten hade fått lösa sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka