vad för storlek?

T

Tjalfe

har en stor shettis som jag vill köpa ny sele till. håller på och försöker köra in henne(hon är blivit rejält skrämd så det är ingen lätt uppgift) Har just nu en "skitsele" men har ju inte kört hästen i den utan har bara tömkört. Det är storlek ponny på den men bröstan är ändå för kort.(ja hon är väldigt rejäl!) Vet ni någon sele till bra pris som passar en väldigt stor shettis? kan ju inte köpa cob-sele till en shettis.... då blir resten utav selen för stor.

Sv: vad för storlek?

Många ponnyer och kraftigare hästar passar ju inte "måttet" som selarna har som säljs t.ex. via internet eller som masstillverkas och säljs hos dom vanligaste hästbutikerna, ofta är dom för breda, för korta, för långa, för smala på vissa delar för att en sådan sele ska passa perfekt. För att få en sele som sitter riktigt bra och som ni kan ha glädje av länge skulle jag rekommendera att du måttbeställde den, eller köper en som åtminstånde inte är för liten någon stans och låter selmakaren/sadelmakaren sy om den.

Sv: vad för storlek?

Ta mått på din shettis och sedan ringer du runt och kollar med de olika företagen vad det är för mått på selarna du är intresserad av.
Eg. är det lite dåligt att det inte går att hitta mått på selarna utan bara strl. Alla tillverkare har ju inte exakt samma mått på sina selar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London