Vad för stam "säljer sig själv"?

Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?

Mycket bra tråd som varit kul att följa. Tyvärr verkar det som den "dött ut" lite så därför fyller jag på med egna tankar för att få liv i den igen.

När det gäller hingstar och blodslinjer som finns i Sverige tror jag på fortsatt framgång för hästar från Irco Marcos linje. Framför allt tror jag på linjen Feliciano - Hip Hop men upplever också att hästar e. Irco Mena är eftersökta, precis som tidigare nämnts. Känner dock att Irco Mena saknar en son i aveln som riktigt för hans storhet vidare.

Jag tror också på fortsatt efterfrågan på avkommor till Cortez men saknar även där en son av riktigt hög klass som kan ge avtryck i aveln. Inte försent ännu, eller?

Bland de yngre tror jag att Empires avkommor kan komma att bli eftertraktade i och med försäljningen, under förutsättning att han fortsätter synas på de internationella tävlingsbanorna.

Tittar man på utländska blodslinjer så måste jag ju ändå nämna Contender som jag tror kommer ha fortsatt hög popularitet. Prestationssäkert blod med många fina representanter tillgängliga för svensk avel borde göra att vi inom några år ser många lovande unghästar stammade efter honom. Tror särskilt på Carland, som gärna fått vara kvar i landet, och Contendro I.

Tror också att avkommor efter Clinton och dennes söner kommer vara klart eftertraktade. Tycker det verkar vara stor efterfrågan på dessa internationellt och många toppryttare har Clinton-avkommor i sina stall. Dock är ju dessa oftast inte helt lättridna så de kommer kanske inte vinna någon större popularitet hos hobbyryttarna, men väl hos eliten.

På svensk marknad borde dessutom avkommor efter Casall och hans söner bli populära i och med hans framgångar med RGB som ryttare. En hingst som rids av en svensk ryttare blir ju av naturen mer känd hos oss och här har vi ju återigen dokumenterat prestationssäkert blod.

Förutom dessa finns ett flertal yngre hingstar jag tror på, varav vissa också medför för oss "nya" blodslinjer, men nämner ingen av dem då jag av olika anledningar inte tror de kommer få tillräckligt många ston för att sätta några större spår.

Vill också avsluta med en fundering över Indoctro. Han har de senaste åren synts som fadershingst till flertalet lovande hästar internationellt, bla segrare i unghäst VM, men jag upplever ingen större efterfrågan på vare sig honom själv eller hans söner i Sverige. Vad kommer det sig att denna hingst inte är mera eftersökt när vissa andra betydligt mindre meriterade är på allas läppar?

Indoctro ser jag som relativt populär finns ju flertal hästar som går höga klasser efter honom i sverige. Dock tror jag inte att så många stoägare väljer honom just pågrund av att han står på fryst tyvärr.

Jag vill ha Casa Grande-Calido eller Niveau-Calido :D roliga stammar.... vilken tror du mest på??

Svårt att säga ännu. Är väldigt nöjd med båda såhär långt. Roligt är att de har kanonpsyke och är lugna och trevliga. Casa Granden stannar nog -170 även om hon var 166 som treåring medan Niveaun som är född i år är gigantisk och långbent så tror jag hon lägger sig strax +170. Men det finns att brås på ;)

Båda rör sig bra men till fördel för Niveaun om jag ska jämföra hur Casa granden såg ut som föl. Sen drar ju förstås bebban ögonen till sig eftersom hon fick mycket vita tecken.

Casa granden fick mycket god kritik exteriört nu i sommar då vi hade besök av en av sveriges större hingsthållare och gick igenom stomaterialet.

Gira - som nu väntar med spänning , om allt går vägen på vad Laptop-Calidofölunge tänker ge....

Indoctro ser jag som relativt populär finns ju flertal hästar som går höga klasser efter honom i sverige. Dock tror jag inte att så många stoägare väljer honom just pågrund av att han står på fryst tyvärr.

Visst, men det finns ju söner till honom också om man vill åt det blodet, som både finns på TAI och är billigare. Jag uppfattar dock inte att det är så eftertraktat, men jag kan ha fel.

Hör sällan någon prata om Indoctro-hästar så som man gör om många andra hingstar.

Vad baserar du det på? Han har lämnat No-limit Montreal orame han har avkommor som gått Wm och även OS. Dom som vet något om avel vet nog vem Indoqtro är. Det är det bland det bäst man kan få tag i. Och holland ligger långt före oss i avel. Sen kan det ju vara så att han kanske inte har jätte många avkommor i Sverige.. Kolla på Sheraton vilken otroligt fin hingst. Och även No limit...

*knapplån*
Jag har en unghingst i stallet efter Corlensky G (inhyrd på min lösdrift för unghingstar) Bjässen är född juni 07 och drygt 175 hög idag som tvååring.
Han har ett grymt bra psyke,väldigt lugn och sävlig.Men hoppar som en jä**a kanon måste jag säga.Har teknik som är väldigt lovande.
(Han är u Fullblodssto e Miami springs om jag inte minns fel)

Hur pratas det om Corlensky avkommorna?
Någon som vet hur de andra artar sig?
Rör mig inte själv så mycket ute i kretsarna just nu.
Var det inte Mynta som fick avkomma efter honom också?

Förövrigt så tycker jag Nintender är en fin hingst som jag tror kommer att vara populär.

Jag tror att hästar som har Feliciano, Cortez på mödernet tycker många om.
Tornesch borde väl kunna bli en hingst av attraktiv stam att betäcka med om Malin Bayard tar honom hela vägen !!!!

Har inte på något sätt menat att inte Indoctro skulle vara en jättebra avelshingst. Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så undrar jag istället där om någon har någon fundering över varför han inte används mer då jag tycker vi borde vara bättre på att ta tillvara blodslinjer som uppenbarligen är väldigt prestationssäkra i sina hemländer.

Om du undrar vad jag baserar påståendet om att han inte skulle vara eftertraktad på så tillbringar jag rätt mycket tid på diverse hopp-aktiviteter och jag kan inte säga att jag vare sig på tävling, träning eller unghästbedömningar hört någon som pratat om vare sig Indoctro eller hans söner. Kanske är han mer eftertraktad i andra delar av landet?

Det vore väl i så fall bra då jag, tvärtemot vad du verkar ha uppfattat, absolut tror att han har mycket att tillföra här.

Visst, men det finns ju söner till honom också om man vill åt det blodet, som både finns på TAI och är billigare. Jag uppfattar dock inte att det är så eftertraktat, men jag kan ha fel.

Hör sällan någon prata om Indoctro-hästar så som man gör om många andra hingstar.

jo men sönerna är aldrig samma sak som Indoctro själv sålänge dom inte har kommit upp till hans förärvningsstatistik eller gått om honom. Jag tycker förövrigt själv inte att han har någon son som jag tycker känns mer intressant än han själv, sen som sagt så påverkar det nog mycket att han endast finns på fryst. Det finns många andra hingstar som tex Cardento som inte heller har någon topp son som kan föra deras gener vidare.

jo men sönerna är aldrig samma sak som Indoctro själv sålänge dom inte har kommit upp till hans förärvningsstatistik eller gått om honom. Jag tycker förövrigt själv inte att han har någon son som jag tycker känns mer intressant än han själv, sen som sagt så påverkar det nog mycket att han endast finns på fryst. Det finns många andra hingstar som tex Cardento som inte heller har någon topp son som kan föra deras gener vidare.

jag är sj inte så förtjust i sheraton, men sett orame :love: och sett o hört både om new balance o hans avkommer som ser o verkar trevliga individerö..undrar om du sett dessa?

Jo Orame är trevlig men han finns väl inte ens tillgänglig i sverige längre eller?

är jag tittar på äg hemsida finns han med i programmen , men inte med på listan över vad det kostar att bet???så jag vet ärligt talat inte:(

Bara att gratulera till ett bra sto! :)

Tack så jätte mycket!:)

Hon har gett mig mkt glädje både på tävlingsbanorma och i avelsboxen...:d

Tyvärr inte ombetäckt i år pga lite komplicerad förlossning samt fång känning i slutet av dräktigheten:cry:

Utredning av hälsotillstånd, insulinresistens samt röntgen skall göras innan ombetäckning 2010...:crazy:

Reg.dat: 2009-03-16
Annonser: 2 Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?

--------------------------------------------------------------------------------

Har inte på något sätt menat att inte Indoctro skulle vara en jättebra avelshingst. Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så undrar jag istället där om någon har någon fundering över varför han inte används mer då jag tycker vi borde vara bättre på att ta tillvara blodslinjer som uppenbarligen är väldigt prestationssäkra i sina hemländer.

Om du undrar vad jag baserar påståendet om att han inte skulle vara eftertraktad på så tillbringar jag rätt mycket tid på diverse hopp-aktiviteter och jag kan inte säga att jag vare sig på tävling, träning eller unghästbedömningar hört någon som pratat om vare sig Indoctro eller hans söner. Kanske är han mer eftertraktad i andra delar av landet?

Det vore väl i så fall bra då jag, tvärtemot vad du verkar ha uppfattat, absolut tror att han har mycket att tillföra här.

Jag tror att Priset på hans sperma (FAI) avskräcker många att använda honom...Med alla avgifter som tillkommer så kan det bli en ganska dyr betäckning utan att det genererar i ett föl:crazy:

Personligen så tycker jag att det är en Fantastisk hingst som lämnat många fina hästar!

Han är populär även i Sverige för dom som har råd att använda honom, vet flera som gärna köper upp föl e honom.

vem tar in Indoctro?

Jag funderar till nästa år o gjorde även förra året på att ta ET på mitt sto hos Keros tror jag stället heter. Indoctro o Corland fanns på plats där om man vill göra ET. Tjejen som rekommenderade detta ställe sa att Indoctro ger ojämnt? Ibland bra o ibland inte. Därför har jag ej använt honom...

jag funderar annars på att ta Vivaldi K ( indoctro-Nimmerdor). Urläcker! Såg honom i Falsterbo. Han skulle nog förstärka mitt stos kvaliteer.

Men det kanske ej stämmer?

Senast ändrad:

funderade själv på att anv honom i år nere i tyskland , men semin vet där nere avrådde pga dålig kvalla... men fin hingst onekligen :laugh:

Ah! ok, Tack!! Mycket viktig information!!

Ja jag undrar om west får Vivaldi K godkänd? Någon mer som sett honom?

På mitt förra jobb har vi en valack e: Indoctro som blev 3a i Scandinavian Open 2008 och även uttagen till unghäst VM om jag inte minns fel.
Riktigt riktigt trevlig häst, snygg som attan, helt okej gång och hoppa det kan han ;)

KL

En fråga ang Tornesch, har hans avkommor visat något ännu eller är de ännu för unga?

En fråga ang Tornesch, har hans avkommor visat något ännu eller är de ännu för unga?

Tror att de äldsta är 4-år i år, kanske kommer en del till 4-års championatet i höst?

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka