Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?
Indoctro ser jag som relativt populär finns ju flertal hästar som går höga klasser efter honom i sverige. Dock tror jag inte att så många stoägare väljer honom just pågrund av att han står på fryst tyvärr.
Mycket bra tråd som varit kul att följa. Tyvärr verkar det som den "dött ut" lite så därför fyller jag på med egna tankar för att få liv i den igen.
När det gäller hingstar och blodslinjer som finns i Sverige tror jag på fortsatt framgång för hästar från Irco Marcos linje. Framför allt tror jag på linjen Feliciano - Hip Hop men upplever också att hästar e. Irco Mena är eftersökta, precis som tidigare nämnts. Känner dock att Irco Mena saknar en son i aveln som riktigt för hans storhet vidare.
Jag tror också på fortsatt efterfrågan på avkommor till Cortez men saknar även där en son av riktigt hög klass som kan ge avtryck i aveln. Inte försent ännu, eller?
Bland de yngre tror jag att Empires avkommor kan komma att bli eftertraktade i och med försäljningen, under förutsättning att han fortsätter synas på de internationella tävlingsbanorna.
Tittar man på utländska blodslinjer så måste jag ju ändå nämna Contender som jag tror kommer ha fortsatt hög popularitet. Prestationssäkert blod med många fina representanter tillgängliga för svensk avel borde göra att vi inom några år ser många lovande unghästar stammade efter honom. Tror särskilt på Carland, som gärna fått vara kvar i landet, och Contendro I.
Tror också att avkommor efter Clinton och dennes söner kommer vara klart eftertraktade. Tycker det verkar vara stor efterfrågan på dessa internationellt och många toppryttare har Clinton-avkommor i sina stall. Dock är ju dessa oftast inte helt lättridna så de kommer kanske inte vinna någon större popularitet hos hobbyryttarna, men väl hos eliten.
På svensk marknad borde dessutom avkommor efter Casall och hans söner bli populära i och med hans framgångar med RGB som ryttare. En hingst som rids av en svensk ryttare blir ju av naturen mer känd hos oss och här har vi ju återigen dokumenterat prestationssäkert blod.
Förutom dessa finns ett flertal yngre hingstar jag tror på, varav vissa också medför för oss "nya" blodslinjer, men nämner ingen av dem då jag av olika anledningar inte tror de kommer få tillräckligt många ston för att sätta några större spår.
Vill också avsluta med en fundering över Indoctro. Han har de senaste åren synts som fadershingst till flertalet lovande hästar internationellt, bla segrare i unghäst VM, men jag upplever ingen större efterfrågan på vare sig honom själv eller hans söner i Sverige. Vad kommer det sig att denna hingst inte är mera eftersökt när vissa andra betydligt mindre meriterade är på allas läppar?
Indoctro ser jag som relativt populär finns ju flertal hästar som går höga klasser efter honom i sverige. Dock tror jag inte att så många stoägare väljer honom just pågrund av att han står på fryst tyvärr.