Vad för stam "säljer sig själv"?

Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?

Att satsa på nytt blod är inte fel. Själv vill jag dock inte satsa på en treåring. För blir han inte godkänd året därpå, då brukar faktiskt avkommerna vara något mer svårsålda och till lägre pris.

Gira

Med risk att folk halshugger mig...

Men jag sätter hellre ett oprövat ungt sto utan egna meriter men med kalas stam i avelsboxen än en som kanske också har bra stam men inte lyckats prestera vidare bra på tävlingsbanan.

Gira

När du säger inte vidare bra, vad anser du vara bra prestation?

Att satsa på nytt blod är inte fel. Själv vill jag dock inte satsa på en treåring. För blir han inte godkänd året därpå, då brukar faktiskt avkommerna vara något mer svårsålda och till lägre pris.

Gira

På tal om inte godkänd året efter, Optic VT som var en sån stjärna på auktionen, hoppade så han nästan slog över och gick för massor med pengar, men sen inte blev godkänd i år, någon som hört ngt hur det utvecklar sig där? Kommer faktiskt inte ihåg varför han inte blev godkänd igen...

Där kände jag att jag tappade tråden lite menmen..

*kl*

För att återgå till ursprungsfrågan så är Emmerton-avkommor hett eftertraktade.

Tja jag ska försöka förklara hur jag menar utan att snurra till det.

Ett sto som gått lätta klasser är ytterst ytterst sällan av intresse.
Om jag sätter ett meriterat sto i avelsboxen och tävlingsmeriterna ligger på 120-130 så kan jag ta det om det "alltid" varit placeringar men då vill jag också veta att vederbörande klarat träna på högre höjder varaktigt. Då får jag titta på om det kommer an på ryttarens amitioner att det ej blivit högre klasser.

Har ett sto här hemma som varaktigt tränade 140 men när ekipaget kom ut på tävlingsbanan så var ägaren/ryttaren en "fegis" enligt denne själv och startade bara 110.
Har kollat stoet noggrant. Med uppfödaren (känd familj) samt den tränare som ekipaget red för.
*asg* när jag pratade med säljaren så sa denna att det inte var lönt att träna mer enl. tränaren pga att tränaren hade sagt: Du XX din häst klarar utan svårigheter att gå 140 och har kapacitet för mer, men det har inte du! Så det är ingen idé att du tränar mer. Kollade med tränaren om denne verkligen sagt så och JAJJAMÄN! blev svaret. Den märren flyttade hit.. :p

En hingsthållare tog en titt på henne för tre veckor sedan och undrade hur jag i hela friden kunde låta den märren gå tom. Men det beror på andra orsaker (pyometra)

Gira

*kl*

För att återgå till ursprungsfrågan så är Emmerton-avkommor hett eftertraktade.

Det kan jag också intyga. Folk rycker i mina hela tiden. Jag har dom inte utannonserade men ändå får jag regelbundet bud på båda två, höga bud.

Från en nyfiken "dressyrare": vilka egenskaper utmärker sig mest på Emmertonavkommor?

Av dom jag har sett så har de alla en härlig sportig typ-om en med en del massa. Mycket bra grundgångarter och hoppar klokt och väl genom i sprången. Har aldrig ridit någon själv med de ser ridbara och elektriska ut. Någon jag har sett har kanske varit lite för het-men när den har varit inne på banan har den haft fullt fokus på hinderna.

Väldigt vackra hästar!

Kan lägga till att han även har lämnat fina gångartshästar. Bla Emma som jag har för mig startade i Scandinavian Open i Falsterbo.

Ok, tack!
Spanar försiktigt efter hoppstammad hingst med bra gångarter (ska blir dressyrhäst hoppas jag) till mitt hoppstammade sto som dock inte ska betäckas än.
Laptop, Solos Landtinus och nu kanske även Emmerton ligger med i bakhuvudet än så länge.

Försiktig trådkapning,hur populär är Ziezo-avkommor,
Han blev ju höjd till skyarna av vår hoppledare Gretzer.
Vad tycker ni,han är ju ung men med skapligt blod.//K

Försiktig trådkapning,hur populär är Ziezo-avkommor,
Han blev ju höjd till skyarna av vår hoppledare Gretzer.
Vad tycker ni,han är ju ung men med skapligt blod.//K

jag tror guidamblodet e på g i europa.när man ser på utlänska hemsidir med hingstar poppar det upp guidam avk.vad har nu zizero på mödernet?

Avkommor med dessa hopphingstar i kombination med bra hoppmöderne säljer nog bra skulle jag tro
Argentinus
Calido I
Cassini I och II
Chacco Blue
Champion du Lys
Contender
Darco
Dobel´s Cento
Diarado
Emilion
Heartbreaker
Libero H
Nabab de Reve
Numero Uno
Sandro Boy
Stakkato

Jag faller så lätt när jag kollar annonser och ser Gazpon 740 - Napoleon 625 (a)
Gazpon var en dressyrhäst men han har gett så många fina hopphästar!
Jag har för mig att jag läste någon stans att bara år 08 så fanns det 8 aktiva Gazpon avkommer ute på 130-140 banorna.
Den vanligaste kombinationen är att betäcka ett fullblodssto med gazpon.

Min stor häst är e. Gazpon & jag debuterar 110 på lördag.
Usch vad kul det ska bli.
Han är som dem flesta Gazpon avkommerna GLAD & älskar att få jobba.

Gazpacho, helgens Dressyr tävling.
dressyr%20053.jpg

Gazpacho, helgens hopptävling.
221928.jpg

Jag faller så lätt när jag kollar annonser och ser Gazpon 740 - Napoleon 625 (a)
Gazpon var en dressyrhäst men han har gett så många fina hopphästar!
Jag har för mig att jag läste någon stans att bara år 08 så fanns det 8 aktiva Gazpon avkommer ute på 130-140 banorna.
Den vanligaste kombinationen är att betäcka ett fullblodssto med gazpon.

Min stor häst är e. Gazpon & jag debuterar 110 på lördag.
Usch vad kul det ska bli.
Han är som dem flesta Gazpon avkommerna GLAD & älskar att få jobba.

Gazpacho, helgens Dressyr tävling.
dressyr%20053.jpg

Gazpacho, helgens hopptävling.
221928.jpg

säkert trevliga individer men e det en säljbar stam?:o

Vad jag har läst så ska han vidareutbildas i sporten och eventuellt göra nytt prov nästa år! :) Han står iaf kvar hos Peter :)

Ziezo är efter Guidam(Quidam de revel)-Wellington-Jasper-Voltaire.
Jag tror mormor Hertogin var riktigt bra,det står lite mer på hans
hemsida.
Jag har ju en hingstunge efter Ziezo-Magritte-Krevad-Hertigen,
han är snygg med bra storlek,men framför allt verkar han vara
ganska klok,ingen yrhjärna som far och ställer till det för sig.

Ziezo är efter Guidam(Quidam de revel)-Wellington-Jasper-Voltaire.
Jag tror mormor Hertogin var riktigt bra,det står lite mer på hans
hemsida.
Jag har ju en hingstunge efter Ziezo-Magritte-Krevad-Hertigen,
han är snygg med bra storlek,men framför allt verkar han vara
ganska klok,ingen yrhjärna som far och ställer till det för sig.

ha bild?....

säkert trevliga individer men e det en säljbar stam?:o

Allt beror på. Personligen skulle jag mer än gärna ha en Gazpon avkomma i stallet men tycker verkligen inte om tex Cardentos avkommor. Smaken är som baken tack och lov. Det finns köpare på de flesta hästar - gäller bara att hitta rätt köpare!

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka