Vad för stam "säljer sig själv"?

Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?

Vad jag har läst så ska han vidareutbildas i sporten och eventuellt göra nytt prov nästa år! :) Han står iaf kvar hos Peter :)

Lite OT men ändå. Såg Optic förra veckan nere på Flyinge och han såg bättre ut än vad jag väntat mig. Har hört att han ska vara så ful men jag tycker han såg fin ut. Såg honom tyvärr bara i boxen dock.

Kul att gå runt och titta. Belamour och Balougraph var superfina och verkade ha mycket bra temperament.

Allt beror på. Personligen skulle jag mer än gärna ha en Gazpon avkomma i stallet men tycker verkligen inte om tex Cardentos avkommor. Smaken är som baken tack och lov. Det finns köpare på de flesta hästar - gäller bara att hitta rätt köpare!

Det går perioder.
Just nu verkar gazpon hästar vara popis :D

Pappa, Mamma och Syrran va också nere! :D:D De tog kort på mina älsklingar Jaggan och Balougraph och de fick snackat lite med både Peter och hans skötare :) (Han skulle precis rida Optic). Fick ett snyggt kort på Peter också! :love::love: (Ja, jag kommer alltid att vara kär i han ;):D:d)

Gazpon känns inte extremt modern när det gäller självsäljande hoppavlade hästar.

Gazpon känns inte extremt modern när det gäller självsäljande hoppavlade hästar.

Nej verkligen inte, särskilt med tanke på att hans blup-index för hoppning ligger på 70...
Men det finns förstås trevliga hopphästar efter honom ändå, men då är de attraktiva som individer, inte på grund av sin stam. Gazpon var ju en dressyrhings först och främst.

vi har 2 helsyskon i stallet e: emmerton

dom är som natt å dag i humöret förutom att dom båda är samma bruna färg å stor bläs. många som tar fel på dom har till å med hänt att de hamnar i fel box :o

den ena är långbent å kort i kroppen över 175 hoppar hus. ficik många wow nere i falsterbo i år. rör sig enormt bra. är bånglig å bufflig. men har ändå full koll så fort ngn är uppe på ryggen.

den andra är kort i kroppen "bara" runt 164 hög. lite stabbig i kroppen men hoppar med en kvickhet som jag aldrig sett maken till. rör sig skapligt i traven men har en riktigt bra galopp. ev rör hon sig nog bättre än vi ser mena tt man jämför med syster :laugh: är ponnyaktig i sin look :p söt å snäll häst brukar vara första intrycket.

mamman har king of diamond bakom sig vet jag.

ja, precis. :)
kan berätta att när jag tävla i helgen så var varannan häst i starlistan skimmel.. mer eller mindre.. ^^
& jag det var hur många hästar som helts efter cardento & feliciano.
:D

*kl*

Kom på en hingst till som många drar i avkommor efter. Det är faktiskt Irco Mena. Satt och kollade på en nationell tävling för någon helg sen och det finns en del unghästar efter honom (trots att han varit död i femton år nu!). Avkommorna är fortfarande moderna och står sig bra mot hästar efter nya moderna poppishingstar. De hoppar med ett stort språng och de flesta har riktigt bra bakben.

Men vad säger ni om Le Mistral? ;)

Finns väl inte så mycket att säga om honom. Han fick endast 20 avkommor i Sverige innan han exporterades.

Välstammad men har kanske inte levt upp till sin stam?
Kollade upp hans resultat i Danmark för något år sen och vill minnas att han var placerad i svår B.

okej, min granne (förra tränare) som födde upp han & min mamma som hjälpte till vid inridning av han så lite kul :)

Personligen skulle jag vara intresserad av en häst med honom i stammen och hade gärna använt Brigadör, men jag har heller aldrig varit förtjust i modestammar.

Le Mistrals moder Mirkett avlivades för nu drygt ett halvår sen. =/ 19 år gammal om jag inte tar fel.

jobbade i det stall brigadör stod i under sin Sverige vistelse.Underbar hingst att hantera o rida.Betäckte med honom men tyvärr blev inte mitt sto dräktigt :(

Mycket bra tråd som varit kul att följa. Tyvärr verkar det som den "dött ut" lite så därför fyller jag på med egna tankar för att få liv i den igen.

När det gäller hingstar och blodslinjer som finns i Sverige tror jag på fortsatt framgång för hästar från Irco Marcos linje. Framför allt tror jag på linjen Feliciano - Hip Hop men upplever också att hästar e. Irco Mena är eftersökta, precis som tidigare nämnts. Känner dock att Irco Mena saknar en son i aveln som riktigt för hans storhet vidare.

Jag tror också på fortsatt efterfrågan på avkommor till Cortez men saknar även där en son av riktigt hög klass som kan ge avtryck i aveln. Inte försent ännu, eller?

Bland de yngre tror jag att Empires avkommor kan komma att bli eftertraktade i och med försäljningen, under förutsättning att han fortsätter synas på de internationella tävlingsbanorna.

Tittar man på utländska blodslinjer så måste jag ju ändå nämna Contender som jag tror kommer ha fortsatt hög popularitet. Prestationssäkert blod med många fina representanter tillgängliga för svensk avel borde göra att vi inom några år ser många lovande unghästar stammade efter honom. Tror särskilt på Carland, som gärna fått vara kvar i landet, och Contendro I.

Tror också att avkommor efter Clinton och dennes söner kommer vara klart eftertraktade. Tycker det verkar vara stor efterfrågan på dessa internationellt och många toppryttare har Clinton-avkommor i sina stall. Dock är ju dessa oftast inte helt lättridna så de kommer kanske inte vinna någon större popularitet hos hobbyryttarna, men väl hos eliten.

På svensk marknad borde dessutom avkommor efter Casall och hans söner bli populära i och med hans framgångar med RGB som ryttare. En hingst som rids av en svensk ryttare blir ju av naturen mer känd hos oss och här har vi ju återigen dokumenterat prestationssäkert blod.

Förutom dessa finns ett flertal yngre hingstar jag tror på, varav vissa också medför för oss "nya" blodslinjer, men nämner ingen av dem då jag av olika anledningar inte tror de kommer få tillräckligt många ston för att sätta några större spår.

Vill också avsluta med en fundering över Indoctro. Han har de senaste åren synts som fadershingst till flertalet lovande hästar internationellt, bla segrare i unghäst VM, men jag upplever ingen större efterfrågan på vare sig honom själv eller hans söner i Sverige. Vad kommer det sig att denna hingst inte är mera eftersökt när vissa andra betydligt mindre meriterade är på allas läppar?

Mycket bra tråd som varit kul att följa. Tyvärr verkar det som den "dött ut" lite så därför fyller jag på med egna tankar för att få liv i den igen.

När det gäller hingstar och blodslinjer som finns i Sverige tror jag på fortsatt framgång för hästar från Irco Marcos linje. Framför allt tror jag på linjen Feliciano - Hip Hop men upplever också att hästar e. Irco Mena är eftersökta, precis som tidigare nämnts. Känner dock att Irco Mena saknar en son i aveln som riktigt för hans storhet vidare.

Jag tror också på fortsatt efterfrågan på avkommor till Cortez men saknar även där en son av riktigt hög klass som kan ge avtryck i aveln. Inte försent ännu, eller?

Bland de yngre tror jag att Empires avkommor kan komma att bli eftertraktade i och med försäljningen, under förutsättning att han fortsätter synas på de internationella tävlingsbanorna.

Tittar man på utländska blodslinjer så måste jag ju ändå nämna Contender som jag tror kommer ha fortsatt hög popularitet. Prestationssäkert blod med många fina representanter tillgängliga för svensk avel borde göra att vi inom några år ser många lovande unghästar stammade efter honom. Tror särskilt på Carland, som gärna fått vara kvar i landet, och Contendro I.

Tror också att avkommor efter Clinton och dennes söner kommer vara klart eftertraktade. Tycker det verkar vara stor efterfrågan på dessa internationellt och många toppryttare har Clinton-avkommor i sina stall. Dock är ju dessa oftast inte helt lättridna så de kommer kanske inte vinna någon större popularitet hos hobbyryttarna, men väl hos eliten.

På svensk marknad borde dessutom avkommor efter Casall och hans söner bli populära i och med hans framgångar med RGB som ryttare. En hingst som rids av en svensk ryttare blir ju av naturen mer känd hos oss och här har vi ju återigen dokumenterat prestationssäkert blod.

Förutom dessa finns ett flertal yngre hingstar jag tror på, varav vissa också medför för oss "nya" blodslinjer, men nämner ingen av dem då jag av olika anledningar inte tror de kommer få tillräckligt många ston för att sätta några större spår.

Vill också avsluta med en fundering över Indoctro. Han har de senaste åren synts som fadershingst till flertalet lovande hästar internationellt, bla segrare i unghäst VM, men jag upplever ingen större efterfrågan på vare sig honom själv eller hans söner i Sverige. Vad kommer det sig att denna hingst inte är mera eftersökt när vissa andra betydligt mindre meriterade är på allas läppar?

Har också funderat på varför Indoctro inte nämnts i sammanhanget tidigare :crazy: Han hade ju en 3-åring IO N som på treårstest iår fick 10 10 i hoppning samt 10 på galopp, man såg även avkommor e honom i Falsterbo. Kan ju bero på att det kostar en del att betäcka med honom, smakar det så kostar det brukar det ju så fint heta :grin:
Själv har jag valt att betäcka med hans son Sheraton iår :)

Tja jag vet inte. Det är som ameo skriver, vi måste veta vad som efterfrågas om 3-5 år typ.

Själv har jag satsat mina kort lite olika. Allt efter att jag helst vill ha det som ingen annan har. Iallafall i just den kominationen men ibland blir det inte alltid så utan vad jag tror kan vara efterfrågat mer i poppisväg. Någon enstaka gång har det av vissa skäl inte blivit första hingstvalet utan jag har fått ta till reservhingst och då är det inte alltid det följer grundtanken.

*s* men när jag väl annonserar så kan jag plocka upp tråden och tala om vilken som från köpares sida var mest intressant av följande (fast det lär nog dröja, för jag avser hålla på dem) :p

Irco Mena -Calido
Niveau - Calido
Sheraton - Highlight
Hip Hop -Landprinz
Hip Hop -Robin Z
Casa Grande -Calido
Lancier -Calido
Guido -Casa Grande
Sandakan -Casa Grande

Annars så är contenderblodet av intresse samt att jag gillar Quidam de revel.
Lap Top och Niveau samt Irco Mena är hingstar (på svensk mark)jag tänker nyttja igen. Öhh ja, sen har jag alltid varit barnsligt förtjust i Escudo, men har inte tillverkat någon avkomma ännu...

Gira :banana:

Jag vill ha Casa Grande-Calido eller Niveau-Calido :D roliga stammar.... vilken tror du mest på??

om jag tittar på vad jag är sugen på som köpare så letar jag efter hästar med Contender, Quidam de Revel, Cornet Obolensky, Baloubet du Rouet (kanske inte i kombination då eftersom de sistnämda har ett väldigt hett temprament oftast)... hade hästen någon av dem i sig skulle jag absolut bli extra sugen på att köpa..

såg ett såååå välstammat föl som var till salu då började t o m jag dra i plånboken även fast jag har egna uppfödningar. den hade stammen Quidam de Revel-Heartbreaker-Lux Z... jag erkänner att jag t o m började dregla lite ;)

Håller helt med!

Irco Marco har gjort så mkt framsteg för svensk avel så att han får inte glömmas! Likaså ska vi vara måna om blodet från hans söner!

Jag har ett Irco Marco sto i avel, vars avkommor är eftertraktade och säljbara för bra pengar. Stoet är Elit prem och har själv meriter m plac tom 140m, Hennes mor är Elit och syskon till stoet är plac internationellt i Svår hoppning, samt Flera syskon går/gått 140-150 m plac.

Mitt sto har lämnat avk plac 150, nu 8 år gammal, med meriter i alla årgångstävl från 4-8 år, ett par avk har hoppdiplom och klass 1, samt två st hingstämnen sålda till företag som är etablerade inom avel och sport, meriter på stostammen samt meriterade avkommor gör föl och unghästar mer lättsålda på meriterad stam och med bra hingstar som pappor...(även om stammen är svenskfödd...)

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka