Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?
Intressant läsning här helt klart! Vad som är värt att fundera på är hur man som uppfödare eller intresserad ryttare gör när det inte finns hingstar verksamma i landet med det blod man vill ha. Eller som Indoctro som bara finns på fryst och är svindyr. Tex nämndes Casall som i senaste Zuchters Forum utropas som en av Europas mest lovande avelshingstar. Han har svensk ryttare men vi kan inte betäcka med honom här!
Vi har dessutom inte tillgång till någon Stakkato-hingst i dess rätta bemärkelse. Stalypso funkar inte alltid på skicken, och Saint Amour finns bara på fryst och kostar väldigt mycket.
Flera av oss betäcker utomlands för att få tillgång till de här blodslinjerna, men ska det behöva vara så?
För min del känns det bra att läsa den här tråden, förhoppningsvis kanske jag kan sälja några hästar i framtiden. Stona har bla Irco Mena, Contender och Indoctro i andra-led!
Det jag kan tycka nu är att Sverige svämmas över av Contender-blod. Lite sent i mina ögon, han fick sin första fölårgång 1989, och det är 20 år sedan. Vi bör vara lite snabbare att hänga med på vad som händer i Europa...