Vad för slags "uppfostran" svarar din hund bäst på?

Sv: Vad för slags "uppfostran" svarar din hund bäst på?

Min hun reagerar olika bra på olika sätt beroende på situation typ. Tex så funkar koppelträning bäst med positiva metoder(drar hon stannar eller vänder jag), kör jag korrigering ala Ceasar får jag en hund som tar åt sig för stunden men stänger av och tappar allt vad glädje heter den närmaste stunden.

"Usch" som vardagsloss råkade läras in när hon snodde en elektrisk pryl då jag i hårda ordalag tog tag och skällde ut henne. Underhålls dock med positiva metoder = lyssnar hon och spottar ut får man godis/leksak.

I början trodde jag Ziva var en sån där allt bara rann av för fick hon en tillsägelse hoppade hon snabbt upp och svansade glatt runt mig. Nu inser jag att det hon gör är fjäsk för att jag ska sluta vara arg- tyvärr blir hon så intensiv i sitt "förlåt" att det får motsatt effekt. Samma sak när en annan hund säger åt henne:o

Över lag så vill jag inte använda hårda metoder speciellt inte med en så mjuk hund som jag upplever att hon är. Tyvärr räcker inte tålamodet alla gånger och då mår ingen av oss bra efteråt, men jag jobbar på det:)

I början trodde jag Ziva var en sån där allt bara rann av för fick hon en tillsägelse hoppade hon snabbt upp och svansade glatt runt mig. Nu inser jag att det hon gör är fjäsk för att jag ska sluta vara arg

Det där tror jag är jättevanligt! (fast det är nog inte lika vanligt att ägarna inser att hunden fjäskar för att man ska sluta vara arg)

Jag skriver under på det. Min hund är nån slags blandning mellan vek och stöddig, dock syns det ganska bra på henne när hon fjäskar (sitter man ned kommer hon tex upp i knät och fjantar) och när hon bara skiter i en (typ börjar direkt spåra igen och kan ev dra).

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30