Vad för slags "uppfostran" svarar din hund bäst på?

Kissing Spine

Trådstartare
Sitter med lite kvällstankar om hur olika våra hundar är. Min tjej svarar till exempel fruktansvärt dåligt på positiv bestraffning- dvs jag ryter, tar tag eller något annat obehagligt. Hon svarar faktiskt dåligt på bestraffningar öht. Jag vet att detta beror på att jag gjort fel med henne från början, men å andra sidan har hon alltid varit en sån hund där "allt rinner av". Hon piper, skriker och låter som att jag ska döda henne, lägger sig på rygg och ser ynklig ut, för att i nästa sek hoppa upp med svansen rätt upp och är lika glad som vanligt.

Hon är grymt osäker i just "bestraffningssituationer" och det spelar ingen roll om jag bara säger "lägg av" i sträng ton och petar till henne så "kampmorrar" hon till av osäkerhet. Dock ska det tilläggas att i situationer som inte är "hotfulla" (låter så extremt) på något sätt= matte inte arg, funkar nej hur bra som helst. "Nej ta inte bollen utan kom här" tex.

Alltså, istället måste jag ta till förstärkning förstärkning förstärkning... Godis, lek och jätteglad röst. Totalignorera om hon tex drar efter möss som hon vill leka med :devil: (om hon inte kommer tillbaka på mitt "NEJ!") och istället belöna när hon kommer och försöka göra mig rolig. Mitt tålamod prövas gång på gång...

Nu menar jag ju inte att antingen så dänger man vett i sin hund, eller så matar man den med godis. Det måste ju inte vara lika svart eller vitt som med min hund.

Så hur är era vovvar? Tar de ett Nej eller blir de låga och ängsliga? Rinner det av dem? Fungerar det till och med bättre i vissa situationer än positiv förstärkning?

Sv: Vad för slags "uppfostran" svarar din hund bäst på?

Zipper funkar tillsägelser precis som dom ska, dvs han slutar med det han håller på med. Oftast är ett "nej" och ett tag i kinden tillräckligt (t ex om han morrar mot en mötande hund).

Limbo är lite väl tuff och honom rinner det av på tre röda. Jag kan bli vansinnig på honom för att han hoppar upp med tassarna på bänken och ska ta ner en leksak, men så fort jag slutat vara arg är han lika glad igen och svansar iväg som ingenting hänt. Där får jag ibland lägga band på mina spontana reaktioner (t ex att bli arg och tillrättavisa när han börjar hoppa och skälla för att han har tråkigt) och istället ge honom ett uppgift, sitt eller ligg, eftersom tillsägelse inte biter och han fortsätter hoppa och skälla lik förbannat, hur arg jag än blir.

Men i övrigt tar mina två tillrättavisningar precis som jag vill att dom ska göra, dvs dom slutar med det dom gör och skiftar uppmärksamheten till mig istället. Ett "vad gör du?!" när dom äter bajs eller sätter upp tassarna på köksbänken - dom slutar och går och gör något annat.

Min ena behöver jag inte väldigt säga säga till. Hon liksom vet och läser av vad som är ok och inte. Skulle jag behöva neka henne någonting säger jag bara ah-ah så slutar hon eller går därifrån.

Min andra däremot fick jag ta tag i ordentligt i som unghund, varpå hon gärna svarade med att morra och bli förbannad, vilket gör att jag tog i ännu mer. Idag, tack vare ganska så hård hållning, är hon en supertrevlig hund i alla situationer och ett barn kan gå fram och plocka leksaker och ben från hennes mun utan att hon säger någonting.

Sen beror det ju givetvis på vad det är. Ibland räcker adet att säga nej i lugn och normal samtalston för att hon ska lägga av, men ibland krävs det att man tar tag i henne för att hon ska lägga av.

Någonting som jag tror har gjort mitt hundägande lite enklare är att jag ser när det börjar dra ihop sig och jag blockerar hunden innan den kommit till ett stadie där jag behöver ta ett ordentligt tag.

Min vill verkligen 'pleasea' och nar hon far egna ideer racker det oftast med ett "ah ah" i bland tillsammans med att foras tillbaka till dar hon 'sist var ratt' med ett stadigt tag i halsbandet.
Jag skulle vilja pasta att jag anvander 90% positive reinforcement, godis, boll, eller liknande, och 10% ett bestamt tag i halsbandet for att aterfora henne till ordningen. Hon tycker INTE om att bli tillrattavisad... men tillrattavisar sjalv garna hastarna samt sonen's hund och katter.

Det hander ocksa att jag maste blockera nar hon morrar at en annan hund, det gor jag genom att stiga in framfor henne och tvinga henne att flytta sig bakat medan jag sager ifran (How DARE you). So far har det bara behovts pa platser dar jag kan folja upp med att positivt avleda och hon far godis nar hon slutar focusera pa den andra hunden. Blockeringen behovs da det ar helt omojligt att fa henne att bryta uppmarksamheten annars.
Hon har en exceptionell focus, bade pa gott och pa ont... Det hander valdigt sallan numera, kanske en gang var 5-6 manad, men eftersom jag tavlar med henne kan jag absolut inte ha en hund som har nagra som helst aggressiva tendenser till andra hundar... vare sig de hundarna startar eller inte...

Min hund svarar jättedåligt på bestraffningar. Ett pet i sidan kan avbryta honom med det han håller på med, han är också känslig för röstläge (dock har jag tyvärr trubbat av denna egenskap en del under åren pga mitt smått hysteriska sätt att prata till vardags :crazy:)
När det inte handlar om liv och död räcker det att bli mörk i rösten och säga "Nu lägger du av" och peka på ett ställe som han ska gå och lägga sig på. Då masar han sig moloken dit och ser lite butter ut.
I skarpt läge har jag dessvärre ingen korrigering, jag upplever det som att han blockerar sig när man blir för fysisk med honom och det skadar vår relation mer än vad det bygger upp någon slags vardagslydnad. Så därför undviker jag gärna de situationerna som kan skapa ett behov av denna typ av korrigeringar.

Min tik är rätt tuff och jag ryter till rejält en gång om jag inte når fram på annat sätt och det brukar funka, vänder rösten direkt jag får respons och berömmer och hon är som vanligt. Däremot om jag ska träna lydnad så får jag leka fram mycket, är mest ensam i skogen eller på ett fält då jag lär se rätt rolig ut som jag kvittrar och studsar runt som en hare för att hålla kvar hennes uppmärksamhet då hon blir uttråkad snabbt:o:D.

Hon blir väldigt låg om jag säger back vilket jag använder mig av i nödfall om hon har rejält hårda dagar, då får hon gå bakom mig och inte bredvid vissa sträckor. Hon har vallet i sig så det ska hända saker hela tiden och helst vill hon om hon får bestämma gå i täten så hon har koll på allt vilket jag undviker då det inverkar stressande på henne och jag har noll koll och finns inte för henne om hon får inta den positionen. Men i det stora hela så lyssnar hon på ett vanligt nej och bryter det hon håller på med utan att ta vid sig för mycket:)

KL

Min svarar jättebra på tillsägningar och korrigeringar. Räcker ofta med ett "lägg av" el dyl. Vid ordentliga tillsägningar (t ex när han får för sig att små valpar ska dö:confused:) tar han dom bra och ger sig(=slutar och släpper det helt)

DETTA förutsätter dock att han är tillräckligt nära. Är han lös på ett avstånd som han bedömmer att han kan undan på kan man glömma allt vad korrigering heter. Vrålar man på honom springer han bara snabbare (om han ska iväg till något) eller ignorerar helt. Går man mot honon för att ta tag i honom är han snabb som en vessla, springer runt mig i cirklar och gör lekinviter. Däremot går det alltid att kalla in honom när han väl börjat "fly" från en arg matte. Då kommer han och är allmänt glad och tjänstvillig. Vet itne riktigt hur jag ska tolka det...

Och framför allt vet jag inte hur JAG ska hantera det. Bör jag kalla in honom och berätta att nu skärper du dig? Eller "belöna" (=ett kort bra) att han kommer. Hittills har jag gjort det sistnämnda, då jag tycker det är viktigare att ha en hund som kommer i ett knivigt läge, än en hund som vet att den kan bli bestraffad och därför undviker att komma om matte är arg..:cool:

Vad är positiv bestraffning :confused:

I min värld kan aldrig en bestraffning vara positiv, så därför undrar jag.

För att svara på frågan: Mina hundar har ett ganska fritt liv men en fast och bestämd uppfostran. Dvs de lever ganska kravlösa och fria liv större delen av tiden, men när jag kräver/säger till om något så lyder de och lyder de inte så korrigeras de :) Gäller vuxna hundar givetvis.

Jag bestraffar aldrig hundarna, däremot kan jag korrigera dem (vilket inte är en bestraffning)

Under uppväxten tränar jag efter devisen: Gör om-gör rätt. Dvs ingen större korrigering under inlärningsfasen. Beröm får de när de gör rätt både som unga och gamla.

Eftersom min går lös endel av våra promenader måste hon lyda direkt vid tillsägelse, det går hur bra som helst i långa perioder sen ökar hon succesivt att slå dövörat till då blir det ett tag i nackskinnet och jag lägger henne ner och ett nu lyssnar du. Ja matte säger hon och är väldigt uppmärksam och fokuserad till nästa gång, kan bli ett par gånger innan löp som jag får ta i så.

Har slängt nycklarna framför henne en gång men det tog så hårt så bara jag skramlar med nycklarna nu så hoppar hon till och lyssnar. (inget att rekommendera för min)

Min funkar absolut bäst när man är fysisk, dvs petar/nyper i honom när han gör fel och klappa när han gör rätt. Vill jag ha hans uppmärksamhet petar jag till honom gör han någonting som han vet är fel får han ett nyp och gör han rätt får han en klapp.

Han klarar inte alls av "människospråk", dvs beröm och korrigering med rösten, tycker han bara är äckligt. Sen är han ju väldigt osäker på människor i allmänhet om dom inte är hundvana och inte kan prata som en hund.

Mina svarar bäst på korrigering, sen kan jag tappa humöret ibland, men det eftersträvar jag inte och tack och lov händer det sällan.

Mina hundar är dock vana vid att jag tar i dem. Jag leker med dem väldigt tufft och drar dem i skinnet och brottas med dem. Då kan jag just korrigera, tar jag hunden i nacken (för att stoppa tex) blir det mer en korrigering än en överaskande bestraffning (eftersom att de inte ser detta som något läskigt eller jobbigt). Det räcker dock oftast att jag höjer rösten. Jag vill att en korrigering ska gå snabbt och följas upp av vad jag önskar av hunden istället.

Vad är positiv bestraffning :confused:

Positiv (där ordet inte har den känslomässiga betydelsen, utan den rent matematiska= lägga till :)) bestraffning innebär att man lägger till ngt som hunden inte vill ha.

Tänket så som det är uppställt inom klickerträning (och inom all inlärningsvetenskap eg.) är att det finns fyra konsekvenser på en handling/ett beteende:

• Positiv bestraffning = lägga till något hunden inte vill ha
  • Negativ bestraffning = ta bort något som hunden vill ha
  • Positiv förstärkning = lägga till något som hunden vill ha
  • Negativ förstärkning = ta bort något som hunden inte vill ha

Förstärkningar (vare sig de är positiva eller negativa) ökar sannorlikheten att ett beteende ska upprepas, och bestraffningar minskar sannorlikheten.

För min del så skiljer jag på uppfostran och annan träning.

För mig är uppfostran att t.ex. lära hunden att inte hoppa på folk, inte bita på skor etc. I dessa situationer kan mina hundar få en korrigering, vad för korrigering är helt upp till vad hunden klarar av. Flatten tål mer men det är sällan vi har olika åsikter om hur man gör saker och ting, han skulle jag kunna ta tag i och säga till på skarpen "att det där var inte OKEJ..."

Den lille räcker med en tillsägelse så når det fram.

När jag däremot tränar så är det bara positiv förstärkning som gäller, och precis osm Gnist skrev så i inlärningen så gäller det gör om - gör rätt.

Självklart behövs det ibland sägas ifrån i vissa vardagssituationer och då är det ett KONSEKVENT NEJ som gäller och sedan nytt kommando och postiv förstärkning på det. Man når långt med konsekvens och tydliga regler vilket gör att jag sällan har en diskussion med mina hundar om vad som är okej eller inte.

All bestraffning i alla dess former är jag emot, men för att förtydliga en korrigering kan jag tänka mig att ta tag i hunden, (ex. lätt tag om läppen) för att förstärka att det inte var okej det hunden gjorde.

Hoppas ni förstod mitt svammel :angel:

Precis så ja!

Åååh jag tror jag får en hjärnblödning... Hon har fått för sig att man VISST får hoppa upp på köksbordet och mumsa på allt som finns där. Två gånger igår och en gång idag. Hon VET att hon inte får eftersom hon hoppar ner från bordet direkt och får lite "panikskäms" över sig. Jag blir galen och får jag tag i henne så tar jag tag och lyfter ner henne och ryter till, annars ryter och förvisar henne ut ur köket. Hon bryr sig i ungefär 5 sek, sen kommer hon med svansen rätt upp och tycker att vi ska leka. Jag blir gaaalen!!

Något tips? :crazy: Jag kan inte ta i mer som korrigering/bestraffning och det funkar ju dessutom inte. Jag kan inte ens skylla på att hon är understimulerad, för i sådana perioder hittar hon på allt möjligt hyss.

Eftersom min går lös endel av våra promenader måste hon lyda direkt vid tillsägelse, det går hur bra som helst i långa perioder sen ökar hon succesivt att slå dövörat till då blir det ett tag i nackskinnet och jag lägger henne ner och ett nu lyssnar du. Ja matte säger hon och är väldigt uppmärksam och fokuserad till nästa gång, kan bli ett par gånger innan löp som jag får ta i så.

Har slängt nycklarna framför henne en gång men det tog så hårt så bara jag skramlar med nycklarna nu så hoppar hon till och lyssnar. (inget att rekommendera för min)

Låter väldigt likt min hund. Hon går alltid lös oavsett situation, och sköter det för det mesta väldigt bra. Speciellt i stallet, där förstår hon att hon ska lyssna. Jag har till exempel inga problem att styra henne från hästryggen eller medan jag går med häst. Dock kan hon ibland ignorera lite, om hon hittar någon intressant doft eller så. Då brukar jag ryta i för henne, vilket oftast fungerar. Om inte går jag fram, varpå hon lägger sig ner och säger "kom nu!". Då skärper hon sig.

Det som är allra viktigast med min hund är att vara snabb på henne (som med alla hundar antar jag). Tex har hon rätt mycket jakt i sig (tax). I stallet har vi flera katter, och dom är enligt henne underbara att jaga. Förut stack hon direkt hon såg en katt, nu har hon inga problem att låta katten vara trots att den springer framför nosen på henne. Jag har gjort som så att så fort hon har fokuserat för mycket på katten har jag petat till henne och sagt "låt katten vara". Nu lyssnar hon i alla situationer och sticker aldrig, jag är otroligt stolt!

Det "enkla" svaret är väl att se till att hon inte har möjlighet att göra det... ;)

Varje gång hon lyckas hoppa upp så får hon ju en kraftig förstärkning till att göra det igen. Hindra henne rent fysiskt, genom att sätta galler framför bordet, eller spärra av ut till köket så att hon bara kan vara där när du är där, lämna inget ätbart på bordet så att hon har chans att självbelöna sig....

Glöm sen inte att belöna när hon INTE hoppar upp, dvs. gör det mer värt för henne att stanna på golvet, eller för den delen utanför köket, än att hoppa upp på bordet.

Och nej, det är ju inte helt enkelt, men jag tror det är den bästa/mest effektiva metoden, om hon nu inte tar åt sig av dina korrigeringar.

Eller kanske vara bättre på att plocka undan allt ätbart :angel: *host*

Det är förmodligen den enklaste lösningen ja. ;)

Jag bestraffar inte mina hundar. Eller tja, jag ser det inte som att jag gör det i alla fall.

Tex så ser jag till att de aldrig får möjlighet att sno ätbara saker från bord - jag plockar alltid undan allt efter att jag ätit. Papperskorgar står så att de inte kan komma åt dem osv.
Jag hindrar dem från att hoppa på andra människor innan de börjat hoppa. Jag håller dem kopplade så att de inte börjar jaga och hindrar äldre tiken från att göra utfall mot andra hundar innan hon börjat.

Jag kan inte riktigt komma på när det behövs bestraffningar eller tillsägelser annars. Tränar vi lydnad så ignorerar jag beteenden jag inte vill ha och förstärker positivt de beteenden jag gillar. När det gäller vardagsgrejer som kloklippning, gå i koppel, hoppa ner från sängen när jag vill dit osv så är det aldrig något trassel. Jag säger åt dem att göra något de ska göra och så gör de det, visst kan jag få upprepa mig ibland och ibland höja rösten något (inte skrika), men jag bestraffar dem inte för att de inte lyssnar på en gång.

De gånger jag ryter till ordentligt till någon av hundarna är när unghunden gör något som hon vet är förbjudet, som att tugga på saker som inte är hennes. Det är dock något jag försöker vänja mig av vid, eftersom hon inte reagerar minsta lilla på tillsägelser. Det inte bara rinner av henne, det går inte ens in i skallen på henne att jag inte gillar hennes beteende.

För att svara på frågan: Mina hundar har ett ganska fritt liv. Dvs de lever ganska kravlösa och fria liv större delen av tiden, men när jag kräver/säger till om något så lyder de och lyder de inte så korrigeras de :) Gäller vuxna hundar givetvis.

Jag bestraffar aldrig hundarna, däremot kan jag korrigera dem (vilket inte är en bestraffning)

Under uppväxten tränar jag efter devisen: Gör om-gör rätt. Dvs ingen större korrigering under inlärningsfasen. Beröm får de när de gör rätt både som unga och gamla.

Har tagit bort några ord, annars så har vi det så också.
Jag har väldigt lite krav på mina hundar, ändå så är de lätta att ha med att göra. Lugna inne, inga krångelhundar. utan de vet att man sköter sig men kan ändå leva fritt. Väldigt fritt :angel:
Tror bara två av hundarna kan sitt tex ;) Men är inget sånt jag kräver av mina hundar.
jag kräver de ska hålla sig på gården, sköta sig och inte krångla, vara tysta när vi säger till...Men skälls mer när det kommer folk.
Ja de ska fungera här hemma, vara med och bara har det trevligt omkring oss.
Fungera ute bland folk och på utställning.
Ja mina hundar bara blir sånna eller hur jag ska säga.
Vi säger själva ibland att hur blev alla hundar så här smidiga..
Men jag tror att en lugn familj/hem, lite rutiner, normala krav, så flyter allt bara på.

Faktiskt så är det väldigt väldigt sällan jag behöver säga till våra hundar. Utom mopsen då, som just nu fått för sig att man kan snutta på hanvalparna :o När jag tänker efter så är hon nog den som blir mest tillsagd här :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka