vad för slags bett ksa jag ha?

L

lie

på mitt varmblod som är 6 år! ja kör han mest men ja rider han 2gånger i veckan oxå!! han är lite hård i munnen!! å nu har ja ett vanligt tvådelat med äppelsmak! kan ja ha 3-delat?? :confused:

Ett tredelat kan du säkert ha! :)
Det är ju ingen Större skillnad på ett tvådelat och ett tredelat när det gäller skarphet i alla fall.
Prova det!

Jag tycker du ska ha tredelat. Det ligger bättre i munnen på hästen :)

tre-delat tycker jag. Kanske med fasta ringar också?
prova sätt på en curb under hakan på hästen så blir det en aning skarapar och ligger bättre. :)

Men... inte kan man väl sätta på en kedja på ett vanligt tränsbet?? :confused: Då böjs ju bettringarna bakåt/inåt, det kan knappast vara bra? Tycker att om man vill ha en kedja på, så får man använda ett pelham med tygeln i översta ringen, inte sätta dit en kedja bara....

Du kan testa en rak stång utan tungfrihet, typ kandar eller pelham. Dessa bett är snällare mot hästen än ett vanligt tvådelat tränsbett, men kan vara effektivare då de verkar på fler ställen, tungan, nacken och under hakan. Tungan är det stället i hästens mun som tål att ta emot tryck vilket inte hästens laner är, alltså ska du välja ett utan tungfrihet som är snällare. Tänk på att inget bett är skarpare än handen som håller tygeln... Annars så kan du testa ett tredelat, det är bättre än ett tvådelat i alla fall. Eller kanske ett rakt Pessoa-bett? Där får du lite hävstångseffekt fast du slipper kedjan under hakan om du inte vill ha den.

NEJ NEJ NEJ NEJ!
Varför sätta på hästen ett hävstångsbett det första man gör? Då lär kusen bli ännu hårdare i munnen!
Och det är väl kanske inte det trådskaparen vill åstadkomma, eller hur?

När det gäller bett, som jag sagt förr, är det bara att prov, prova, prova och prova lite till.

Jag skulle då rekommendera ett rakt eller tredelat bett, med eller utan fasta ringar, och se hur hästen funkar på det.
Går det bra, varför sätta på en massa kedjor och trams?

Tänker inte dra upp en ny pessoa-diskussion då det finns på tok för många redan, men använd sök-funktionen så återfinns säkert folks olika uppfattning om pessoabettet.

Detta var inte bara riktat till dej, Harmonia, utan till alla som tar åt sig av det :)

Hon hade redan fått tips om tredelade bett och då tänkte jag tipsa om stångbett, och jag säger inte att hon SKA ha ett stångbett. En del hästar är otroligt sega i munnen och hänger i bettet och då kan en stång vara jättebra. Men tjejen får väl göra som hon vill. En stång i händerna på en oförsiktig är snällare än ett vanligt tvådelat tränsbett. Som du säger så är det bra om hon kan testa lite olika bett så varför kan hon inte testa ett stångbett???? :confused:

Nej nej absolut inte kedja!
Men en i läder. Fungerar på samma sätt som bettskivor fast snyggare och lättare/behändigare.
Här är en bild på hur den sitter: http://medlem.spray.se/connemara01/zinzano1/inridning06.JPG
Den ska vara lika lång som bettet är = sitter inte åt under hakan på hästen men förhindrar att bettringarna åker genom munnen på hästen alt. bettet ligger mer still.

Jag brukar ha curben på när jag inte har nosgrimma på min häst. (fast just på bilden hade jag nosgrimma också. det var bland de första gångerna jag red hästen)

Tänker inte ta upp ngt bett men jag vill VARNA alla som ränker tanken att sätta in ett TREDELAT SYNTETBETT, välj modellen utan leder vid mittdelen. Det finns en modell medbara en "vajer" ta den isf! Min pålla fick hemska skavsår i munnen efter bara två veckor med ett tredelat syntetbett med leder :mad: :mad:

Dessa bett är snällare mot hästen än ett vanligt tvådelat tränsbett, men kan vara effektivare då de verkar på fler ställen, tungan, nacken och under hakan.

Vad menar du med 'snällare'?
På vilket sätt menar du att det är effektivare?
Definiera ordet 'verkar'.

Den erfarenhet jag har av hästar som gått på stångbett i tid och otid är att de knäpper av i nacken, går bakom lod, sänker ryggen och tappar bakbenen.
Positivt? Nej.

det beror ju inte på bettet utan på ryttaren.

Olika bett är till för olika träningar och rörelser.
Ju skarpare bett = ju svårare rörelser och finare hjälper = ju duktigare ryttaren är.

En sprinter har ju de bästa och effektivaste skorna och springer i medan jag har vanliga streets när jag är ute o joggar.

Bettet är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln... Med effektivare menar jag att det är ett bett som fungerar helt annorlunda än ett vanligt tränsbett, inte effektivare för att det är skarpt. Jag tycker att det är bättre att ta lite i ett stångbett än att ta mycket i ett tränsbett. Ett tvådelat tränsbett är inte konstruerat för att ta i med båda tyglarna samtidigt, gör du det så är det allt annat än snällt för hästen för att det viker sig på mitten och slår upp i hästens gom eller mot tänderna. Verkar = verkan = inverkan = påverkan. Alltså ger ett tryck på tunga, nacke och under hakan. Men detta är inte en diskution om stångbettets vara eller icke vara så nu har jag sagt mitt. :)

tack för tipsen allihoppa! jag tar nog å provar med ett tredelat bett!! :)

Ah, okej, den såg ut att hänga helt löst?? :confused:
Hjälper den alltså?

Fast det är ju smidigare med ett bett med parerstänger i såna fall, dom ligger still i munnen. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar