vad för sele?

A

AlterPride

jag har en arab åring som jag har tänkte köra in
har inte tänkt börja köra än men eftersom jag vet den ungerfärliga storleken på henne som vuxen tänkte jag att jag kunde börja funderar och kolla och se om man hittar nå fint begagnat med bra pris.

Jag har kört väldigt lite kanske 20-30 ggr, och när jag kört har jag inte haft nån egen utrustning.

Detta är vad jag ska köra:
jag har en lite last vagn med hjul, rullar väldigt lätt och fint (jag drar de med lätt het sälv)
men man ryns ju några personer på så jag vill ju att det ska gå bra att dra kanske 4-5 personer.
Jag vill också kunna använda detta lastvagns som lite "tyngd träning" tex. att jag lägger upp några däck på själa vagnet så att det blir tyngre i sig osv.
Jag vill också köpa en gigg och kunna dra den (om man nu kan hitta nån här uppe i norrland som inte kostar 37 tusen :devil: )

så vad ska man köpa för sele?
har hört att bröstsele är inte bra om man ska dra sånt som är lite tyngre. utan man ska då ha en typ loksele.
men en sådan vill jag inte ha
vet inte om jag tycker de är så snyggt på en arab (men är de enda som funkar så tar jag självklart en sådan, tar faktiskt hästens hälsa för utseende)

hur mycket kostar en sån sele ny?
och vad tror ni som ligger i för pris beganat?

tacksam för svar :bow:

Sv: vad för sele?

Du kan köpa en bra bröstsele och dra tungt med den, så länge du har rätt draglinje och inte ämnar dra TUNGT. med tungt menar jag stockar på ojämn mark. att dra en fyrhjuling kan nästan inte bli tungt om man använder sunt förnuft.
I många östländer plöjer dem med bröstsele, och här är det lokselen som gäller. Olika kultur oxå, och olika sorters hästar.
och ska du ha gigg oxå så är det ju en gigg/bröstsele du ska ha.
Pris är ju svårt..men begagnat ligger på 3000 plus beroende på vilket märke. Det finns nya oxå för 5000.

etb.jpg

tack för svaret

men kan du berätta för mig som är okunnig,
hur vet jag om de är rätt drag linje?
så de finns bröstselar som kan dra giggar också?

finsn de nån bok eller sida där jag kan läsa mer om utrutning till körning?

Jodå, alla bröstselar kan dra en gigg. Det finns oxå klassiska giggselar, men jag rekommenderar bröstselen med snabbkoppling för skaklarna, om en olycka skulle hända. Giggselen har oftast fasta öglor att lägga skaklarna i.
Jag talar här om en riktig bröstsele, inte den sämre varianten som säljs för en tusenlapp. Den kan du inte dra nånting med med gott samvete.

Här är en rätt ok sida för de som vill lära sig lite mer. http://www.cliffords.se/korskolan.html

och här en "arab?" med bröstsele/giggsele o gigg!
Duraweb3.jpg

Hoppas vi får höra om hur inkörningen går sen!
/jenny

tack så jätte mkt :D ska ta och titta på sidan.

jo ni komemr nog få rapport om inkörningen :)

nu blir ja lite förvirrad,
på sidan du skrev står de att man ska ha en speciell giggsele åt en gigg för att bukgjorden ska vara löpande.
men kanske är om man ska tävla och dylikt? eller?

AlterPride skrev:
nu blir ja lite förvirrad,
på sidan du skrev står de att man ska ha en speciell giggsele åt en gigg för att bukgjorden ska vara löpande.
men kanske är om man ska tävla och dylikt? eller?

Den löper genom däckeln, och är en bekvämlighetsfaktor för hästen, det är det som skiljer en riktig giggsele från övriga bröstselar oftast.

Vad uppmärksam du är!
/jenny

okej så de kan inte skada hästen på något sätt?

ja vill min sin häst de bästa så måste man ju vara de :)

tusen tack för att svarar på mina frågor, uppskattar de verkligen

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
304
Senast: Pegasus63
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama