Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Fast som folk skriver behöver det inte alls vara någon raskatt inblandad, det finns långhåriga huskatter också.

Okej, det kan jag faktiskt erkänna att jag "inte visste" lr har nog inte tänkt så mkt på det...
Har liksom mer tänkt att alla katter är ju en ras från början och sen parar de sig med en annan ras så blir det ju en blandning lr huskatt(?)
Har nog aldrig tänkt att det kan vara två blandningar... Fast de måste ju ändå ha nån ras i sig från början...

Är som sagt inte så insatt i kattraser :o

Tror inte det är perser i henne iaf, det skulle nog min faster sagt då, (har varit perser uppfödare)...

Tycker den här katten: http://www.pixbox.se/pic_show_id26376920.html
påminde om våran hankatt:
10565757.jpg

Nu är han 9 år, men när vi skaffa han så sa dom att han var delvis Norsk skogkatt. :p Men i mina ögon har han alltid varit en riktig äkta bondkatt!^^

måste bara lägga ut en bild på min andra katt (min ögonsten :love:)

Ser likheter med katten du la upp bild på :) (jag gör det iaf ;))

http://www.pixbox.se/pic_show_id26376921.html

jag tycker det ser ut att finnas perser i henne, kolla på hennes ansikte. är ju dessutom en vanlig ras så inte osannoligt att hennes mamma träffat på en sådan. kan ju även vara generationen innan.

min gammla katt var halvperser, han hade varken lång päls eller intryckt nos. dock bruna ögon och cremefärgad päls. väldigt vacker!

Senast ändrad:

jo har faktiskt oxå tänkt perser, verkar ha det temperamentet iaf, är ingen ute katt direkt ;) skulle nog helst ligga inne och sova jämt, är inte spec lekfull av sig, och är feg av sig :p Är typ den bilden jag har av persrar, (min faster har haft perser uppfödning) ;)

jo har faktiskt oxå tänkt perser, verkar ha det temperamentet iaf, är ingen ute katt direkt ;) skulle nog helst ligga inne och sova jämt, är inte spec lekfull av sig, och är feg av sig :p Är typ den bilden jag har av persrar, (min faster har haft perser uppfödning) ;)

Min mamma födde upp perser för läääängesen :P
Det är väl inte lika mycket go i dom som t.ex Ocicat som vi har hemma nu, men lite liv i en perser kan det allt bli ;)

Hehe jämför henne med min andra katt som är 12, men leker som han är kattunge ;) och hon leker knappt alls och är bara 5år... :p

haha nu är jag väl ute och cyklar... men kankse... liite liite PERSER!! På något vänster ;D
tänkte på pälsen och att hon har ganska så "platt" profil, inte i närheten av en persers men hennes farfars far kankse var en sådan!
En riktig sötnos var det iallafall! :)

Senast ändrad:

jag skulle gissa på att hon har lite persier i sig.. hon har den typiska tjocka och kraftiga pälsen och ser lite plattare ut över nosen än en norsk skogskatt.. skogskatter ska ju gärna ha lång nos vilket jag inte upplever henne som... men ändå.. jag tycker hon påminner om min mammas katt mysan och hon är norsk skogskatt/bondkatt med persier långt bak....
bedjande%20mysan.jpg

En skogis så klart! Har haft en själv. Dom har lite snedställda ögon och är såå homla goa....:love:

Okej, det kan jag faktiskt erkänna att jag "inte visste" lr har nog inte tänkt så mkt på det...
Har liksom mer tänkt att alla katter är ju en ras från början och sen parar de sig med en annan ras så blir det ju en blandning lr huskatt(?)
Har nog aldrig tänkt att det kan vara två blandningar... Fast de måste ju ändå ha nån ras i sig från början...

Är som sagt inte så insatt i kattraser :o

Tror inte det är perser i henne iaf, det skulle nog min faster sagt då, (har varit perser uppfödare)...

Nja, det blir lite bakvänt. De allra flesta kattraser kommer från bondkatter, inte tvärtom. Dvs man har haft någon bondkatt med lite speciellt utseende, och så har man fortsatt avla på det tills det blev en ras.

Så bondkatterna är sällan resultatet av raskatter, utan raskatterna är oftast resultatet av medveten avel på bondkatter med vissa egenskaper, i vissa fall kombinerat med inkorsning från andra kattraser.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 700
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama