Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Bryr mej själv inte om det är en raskatt lr inte, men skulle ju vara kul om nån kanske såg vad det kan vara :)

Jag ser liksom att det är en långhårig ras i henne :p

Tror inte heller på skogisblandning, har en sån oxå, och de ser inte lika ut i ansiktet + att de har helt olika päls.

Hon har väldigt mjuk päls, som gärna tovar ihop sig ;) skulle nog trivas väldigt bra som innekatt spec på vintern ;).
Är inte så lekfull av sig och är ingen tuffing precis...

Kanske kan säga något om rasen ? :)

Fast som folk skriver behöver det inte alls vara någon raskatt inblandad, det finns långhåriga huskatter också.

Bryr mej själv inte om det är en raskatt lr inte, men skulle ju vara kul om nån kanske såg vad det kan vara :)

Tror inte heller på skogisblandning, har en sån oxå, och de ser inte lika ut i ansiktet + att de har helt olika päls.

Hon har väldigt mjuk päls, som gärna tovar ihop sig ;) skulle nog trivas väldigt bra som innekatt spec på vintern ;).
Är inte så lekfull av sig och är ingen tuffing precis...

Jag skulle chansa på maine coon:angel:

Varför tror du att hon är en rasblandning?
Hon är en långhårig huskatt. Det är omöjligt att säga något om något eventuellt rasinslag.
Alla långhåriga katter är INTE raskatter/Raskattsblandningar.

Därför att man inte är nöjd med att "bara" ha en huskatt utan måste ha nått som är häftigare?

Nja, jag vet inte om jag tror att folk (majoriteten i alla fall) menar att det skulle vara häftigare att ha en halv raskatt än en vanlig bond-/huskatt. I alla fall kan jag för egen del säga att det definitivt inte var så. Jag har alltid varit helt införstådd med att min katt är en huskatt och inte alls att betrakta som en raskatt, men i början trodde jag faktiskt också att det var skogkatt i honom. "Nästan alla långhåriga katter har skogkatt i sig" var (är?) liksom den allmänna uppfattningen, ungefär. Och är man då inte så insatt i det här med avel, raser etc. är det nog lätt att man tror på det. (Och givetvis även om veterinärer, säljare etc. tutar i en det.)

I dag vet jag ju däremot att det inte alls behöver vara skogkatt i honom bara för att han är långhårig. Dock tycker (amatör)jag att han faktiskt har en del likheter med skogkatten (om jag läser rasstandarden, jämför med bilder etc.) men det kan ju likväl vara en slump och säkert skulle jag hitta flera likheter med andra raser också om jag bara letade. I vilket fall som helst kallar jag honom inte längre för skogiskorsning och jag är fortfarande fullt nöjd med att endast ha en huskatt. :)

Jag vet inte jag heller, jag funderar på om det kan vara så eftersom det är MÅNGA som vill vill ha en blandras istället för en ren huskatt.

Din katt är väldigt lik vår ena i pälsen fast hennes päls blir aldrig tovig, hon är en äkta bondkatt och helt underbar:love:
Hennes mamma var korthårig och hennes syster (samma pappa)/kusin(mammorna var systrar) är en gul honkatt som är korthårig, lika underbar hon:love:.
Deras pappa var en präktig lurventuss till bondkatt.

Hehe, det var inte menat som en seriös fråga riktigt. :) Hon är en renrasig Cornish Rex, skulle man säga vilka raser hon är lik kan man rabbla några stycken bl a Devon som du säger, ska man däremot säga vilka raser hon kan innehålla blir det däremot ganska mycket enklare(om man inte går långt tillbaka i stamtavlan) eftersom hon inte skulle vara lockig om hon inte hade cornishblod från båda föräldrarna.

Ser inget ramaskri? Men självklart protesterar man om nån påstår att en katt ser ut som nått den inte alls är lik? Om nån påstod att deras ardenner såg ut som ett fullblod, skulle du inte säga att den nog faktiskt inte gör det då?

Se ut som och påminna om något, är två helt vitt skilda saker i svenskan.
Om jag tycker att kragen påminner om en skogis, så tycker jag det.
Oavsett vad du tycker.

Det kan vara vilka gener som helst i katten, det är det ingen som vet.

Jag tror att alla vet (på forumet) att det inte behöver vara någon speciell ras inblandad, så det är väl bara onödigt av dig att påpeka.

Hej,

Det kan vara vilken ras/raser som helst men hade själv sagt perser :p

haha är inte så insatt men liknar (tycker jag) en perser i ansiktet och persern är ju långhårig. Men söt var den :love:

Tycker den här katten: http://www.pixbox.se/pic_show_id26376920.html
påminde om våran hankatt:
10565757.jpg

Nu är han 9 år, men när vi skaffa han så sa dom att han var delvis Norsk skogkatt. :p Men i mina ögon har han alltid varit en riktig äkta bondkatt!^^

Senast ändrad:

Se ut som och påminna om något, är två helt vitt skilda saker i svenskan.
Om jag tycker att kragen påminner om en skogis, så tycker jag det.
Oavsett vad du tycker.

Det kan vara vilka gener som helst i katten, det är det ingen som vet.

Jag tror att alla vet (på forumet) att det inte behöver vara någon speciell ras inblandad, så det är väl bara onödigt av dig att påpeka.

Så det är dumt att vara ärlig? Bättre att tro på nått som troligen inte är? Det får stå för dig, och tyder absolut på att det är roligare att ha en "blandras" än en huskatt eftersom alla ska nicka och kålla med om att "jo den är absolut en blandras"...

Nej, jag föredrar faktiskt ärlighet framför att ljuga.

Jag ser ingen birma i henne, och deffenitivt ingen skogkatt eller Main Coon, dom har raka, hårda linjer, den här damen har ju väldigt runda linjer. Om hon liknar någon raskatt så skulle jag säga att hon liknar en klassisk perser eller en Sibir, kanske en brittisk långhår. Men jag tror att hon är ren huskatt ;)

Så det är dumt att vara ärlig? Bättre att tro på nått som troligen inte är? Det får stå för dig, och tyder absolut på att det är roligare att ha en "blandras" än en huskatt eftersom alla ska nicka och kålla med om att "jo den är absolut en blandras"...

Nej, jag föredrar faktiskt ärlighet framför att ljuga.

En blandras ÄR en huskatt.
Sen har jag inte sett att någon i tråden är oärlig eller ljuger:confused:
Du tolkar nog inläggen lite som du vill.

Vilken läckerbit! Jag brukar verkligen inte titta två gånger på långhår, korthårsmänniska som jag är, men jag tycker att både du och TS har kanonfina katter!

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 696
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur