Vad för ras ?

E

ensvans

Min 10 åriga dotter som nu har en whels ska få en större ponny helst C-ponny. Någon som vet en bra ras som skulle passa? Den ska vara frammåt men inte alltför pigg och hon vill tävla hoppning. Whelsponnyn som hon hade nu var ovanligt lugn för att vara whels och passade henne utmärkt men hon är väldigt lång :(:) Något bra förslag ?

Sv: Vad för ras ?

Jag skulle titta på individ i stället för ras. Om man hittar en trevlig, pålitlig och välriden häst så är det liksom bara att slå till. Rasen är inte särskilt intressant i det fallet, om man inte har tänkt avla.

Connemara:love:
En underbar ras som jag ofta rek åt barn och ungdomar.
Även om man bör gå mest efter individen i första hand:)

Jag tror som svea, kolla på individen istället, ras spelar mindre roll. När jag var tio år fick jag en new forest (liten d-ponny på 143 cm), han var kolugn och otroligt snäll.

Jag skulle titta på individ i stället för ras. Om man hittar en trevlig, pålitlig och välriden häst så är det liksom bara att slå till. Rasen är inte särskilt intressant i det fallet, om man inte har tänkt avla.

Ja men jag glömde skriva med att efter tävlingarna när ponnyn blir med åren använder vi den gärna i aveln. Men som flera säger är Connemaran en bra ras ,har just nu en men tänkte att det vore kul med en annan ras men connemaran är ju bra så man kanske ska ta den. New forest är också en helt okey ras men tycker mer om connemaran då.

precis vad jag skulle säga :D

Det finns c-ponnysar innom många raser. De jag gillar bäst är RP, welsh och connemara.
Annars tycker jag nog som de övriga att individen är betydligt viktigare än rasen. Det blir svårt om man låser fast sig för mkt på ras och kön när man letar ridhäst till sitt barn, det viktigaste är väl ändå att dottern lär sig rida och att ponnyn är trevlig och välutbildad.

lycka till

Kolla som sagt efter individ istället för ras.

Men vill du ha något tips så blir ju mitt självklart connemara! har en själv så kanske är därför;)

Som flera föreslagit tycker jag också att connemara låter bra :)

Men om hon nu är så lång varför inte köpa en D-ponny? :)

Tja, viktigast är ju individen....
New Forest har jag väldigt goda erfarenheter av, både hoppning och dressyr.
Även Connemara.

New Forest brukar ha ganska trevligt temperament, dvs vara så att även 10-åringar kan reglera dem.

Men jag tycker man inte ska hänga upp sig så mycket vid ras, bättre att hitta en med rätt temperament.

Jag skulle ta en liten d-ponny så behöver inte dottern byta häst en gång till innan hon är 18. Jag föreslår också connemaraponny. Har två själv och skulle aldrig kunna tänka mig någon annan ponnyras (lite av en connemaranörd är man väl). Connemarorna är otroligt allsidiga, har i allmänhet en mycket bra gång (en förutsättning för att kunna hoppa bra) hoppar mycket bra och är hållbara. För ett antal år sedan vann connemarorna samtliga grenar i SM för ponny, dvs. dressyr, hoppning, fälttävlan och körning. Kommer inte ihåg vilket år det var dock. Jag har aldrig träffat en "elak" connemara, även om de kan vara ganska busiga ibland. Connemarorna är ofta ganska dyra, men det är de faktiskt värda med tanke på hållbarhet. De håller sig fräsha högt upp i åldrarna, så det är möjligt att köpa en som inte är purung, men ändå håller för att tävla på under hela ponnyåren. Har jag gjort tillräckligt med reklam nu?;)

Har bara skummat igenom tråden..MEn håller med om att individen är viktigast! :) Finns mkt fina Svenska Ridponnyer t.ex. Annars så är de flesta NF riktigt trevliga :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka