Vad för övningar är bra?

LouiseE

Trådstartare
Har precis fått hem en ny häst, som blir som tokig när det kommer fram hinder. Gamla ägaren har suttit och ridigt ,han är en as känslig häst, på lägsta ringen på pessoabett och typ sju-knutar i martingalen och bara tvingat ner honom och ridigt med bromsen i, såfort det blir hoppning. Då han tycker det är otroligt kul så blir han gärna lite het på gröten, men inte då så man inte klarade ut det. Nu är det väl mer blandade känslor, han tycker fortfarande det är super kul, men är så himla rädd att man ska sitta fast i handen så han springer bara ifrån handen och knycker av i nacken. Så nu behöver jag massa idéer och tips som jag kan rida för att få honom att slappna av och vinna förtroende för mig samt att tagga ner lite.

Hjälp mig jätte gärna!:bow:

Sv: Vad för övningar är bra?

Bommar, bommar bommar, sedan studs, så han får lära sig o backa av själv.

börja med att skippa pessoabettet. Min erfrenhet är att hästarna blir ännu mer stutsiga och inte vågar ta stöd på bettet!

Vanligt tränsbett, graman vid behov för att hålla pållen lugn. Mycket bommar och mycket konsekvent träning med volt innan och efter. Gör halt om hästen drar iväg, tillåt den inte att göra det. Få hästen att lyssna på dig som ryttare, inte bra fokusera på hindret. Lägg in bomarbete i det dagliga arbetet. På så sätt blir bommar och mindre cavalettihinder mer naturligt, än om man bara hoppar 1 ggr i veckan. Lycka till:)

Jag har också en häst som har en tendens att bli lite het ibland och som starkt ogillar att bli dragen i munnen. Jag brukar försöka lösa det som så att jag gör mycket övningar där han får tänka själv, dvs. serier och liknande. Då får hästen kämpa med hindrena och märker att det inte går att gå för fort, medan jag kan vara väldigt mjuk i handen.

En annan bra övning som har hjälpt mig mycket är denna (kommer bli en dålig skiss nu, men jag ska försöka förklara)

Kortsida

/ \

Långsida

\ /

Går att variera i oändlighet. Du hoppar på diagonalen, lägger en volt över dom två på kortsidan, tar nästa diagonal, volt över dom på kortsidan.

Eller så gör du lika fast volten ut mot långsidan istället. Detta är dock ganska svårt, kräver mycket samling och styrka hos hästen!

Du rider dom två på långsidan i en båge, för att sen rida dom andra två i båge. osv, osv.. Variera dig, lek lite med övningen!

Du kan även variera mellan olika antal galoppsprång, normalt antal, lägg in ett extra, lägg in två extra, plocka bort ett osv. Beror ju på hur stark din häst är, hur mycket den orkar. Sen kanske det inte är att rekomendera att plocka bort galoppsprång i början om den är väldigt het, bättre att koncentrera sig på att det hela går lugnt och fint.

Denna går ju att göra både med bommar på marken och med små sockerbitshinder (jag brukar föredra att få upp bommarna från marken så att det blir ett litet språng). Jag brukar göra den här med min herre när han är som värst, får honom alltid att lugna ner sig.

Senast ändrad:

Äh, gick inte bra alls att göra skissen.. Det ska iaf vara massa mellanslag mellan /\ på båda ställena och "långsida" ska inte stå mitt i alltihop. :p Förhoppningsvis förstår du hur jag menar iaf!

Jag skulle gör mkt övningar för att få hästen att backa av. Typ 3 upphöjda galoppbommar - 5.5 m - oxer
Upphöjd Galoppbom - 5.5 m - oxer - upphöjd galoppbom 5.5 m.
Galoppbom in - räcke - 6.5 m - räcke - 6,5 m -räcke- galoppbom ut
Litet hinder in - 5.5 m- räcke-6.5m-oxer

kan ju tillägga att jag rider åp ett gummibett. har inte kollat så noga men har mina funderingar på att de e ett Nova.

Gramanen är bara att kasta då han absolut inte har problem med att hitta formen och inte heller behålla den vid markarbete. Kan jobba han bra i hoppdressyr också bara att ghan blir väldigt på och väldigt stutsig och ingen hemma.

VILLE BARA TILLÄGGA!

kan ju tillägga att jag rider åp ett gummibett. har inte kollat så noga men har mina funderingar på att de e ett Nova.

Gramanen är bara att kasta då han absolut inte har problem med att hitta formen och inte heller behålla den vid markarbete. Kan jobba han bra i hoppdressyr också bara att ghan blir väldigt på och väldigt stutsig och ingen hemma.

VILLE BARA TILLÄGGA!

Graman är inget man använder för att "hitta formen", om du frågar mig. Antar att de andra här menade att du skulle ha det mer som en "nödbroms" ifall han ville springa iväg för dig.

Hm..:angel: jag tror jag fattar lite. Kan tänka mig hur du vill att det ska se ut. Ska försöka få en film imorn, och visa hur han är utan massa hinder. Och få en när det är hinder. Appropå din övning med styrkan, den har han, men inte just nu då nuvarande ägaren inte orkar hoppa honom (inte samma ägare som med pessoabettet) inte rider honom tillräckligt mkt. Det är när han inte orkar stoppa under rumpan han knycker av nacken för att kunna 'vila' någonstans.:cry:

ha tre hinder som en studs/kombination men efter varje hinder lägger du en volt så det blir så här.

: Hoppar första svänger innan andra och lägger en volt och hoppar om 1:an och hoppar 2:an (vid behobv kan man ju lägga fler volter, och åt olika håll.) efter 2:an så gör du volt och hoppar 2:an och 3:an efter trean så lägger du en volt och hoppar om trean, man kan lägga obegränsat med volter, åt olika håll, lägga in halter osv. det gäller att man är med och att dne inte går för fort ;)

Graman är inget man använder för att "hitta formen", om du frågar mig. Antar att de andra här menade att du skulle ha det mer som en "nödbroms" ifall han ville springa iväg för dig.

Det förståd jag cokså men det är inget att tänka på då han hatar det, han springer just ju för att han är rädd för att 'sitta fast' och då är graman för mig, med en häst som är rädd för fastsittande hand, inget att tänka på.

Ja, detta kan jag tänka mig att pröva, men problemet är ju att han sticker efter hindrena och jag vet av erfarenhet att jag vill göra halt, den starkaste förhållningen, för att veta att han lyssnar. Men det är då han gärna knycker av i nacken efter hindrena och bara race;ar sen tar det ca 1-2 varv att bara lugna honom, det går böttre och bättre men när man får han att lugna sig tillslut så är han såtrött så han sagt bara knycker av för att hahn inte orkar. Så jag behöver både bra övningar att få tbx, kunna reglera samt att stärka. Men jag är villig att pröva, helt klart!!:idea:

Låter precis som en sak han behöver. Hur är det imellan för en häst som hans om gärna drar iväg? blir det kort ut?
Är bara rädd att det bara kommer bi pannkaka då han i princip bara drar efteråt. och när hinderarna kommer så hastigt at det bara blir race. Därför vill jag gärna stärka honom på bommar först för om det är hinder eller bommar, högt eller lågt spelar ingen roll.För höjderna är inget problem. har typ kap. att gå 150 bara att han måste tagga ner.

en sak som du kan göra om han e stessad för hinderna är att sätta upp ett hinder när du rider dressyr och bara rida runt de --alltså inte hoppa de .Tillsist så kommer hästen förhoppningsvis inte reflektera över att där står lite hinder när ni rider..

Sen kan du ju också testa att bara låta bommen ligga på marken elr ngt upphöjd mellan två hinderstöd...:idea:

Vi har ett par hästar som är lite likadana i stallet. Det som har funkat bäst är såklart mycket små hinder, bommar, serier och liknande, men också att man efter hinderna fortsätter att galoppera en bit, sen in på en volt och ta tillbaka hästen långsamt och lite i taget.
Blir det alldeles för fort och okontrollerat så får man såklart göra halt, men då lugnt och sen beröm. Det funkar efter ett tag, de lär sig att galoppera runt i samma lugna galopp både före och efter hinderna.

Tänk också när du rider mot hindret, även små, att du inte har för kort stutsig galopp utan långa långsamma språng också bara samma, samma hela tiden. Jobba med att få ut galoppen och halsen.

precis såhär gjorde dåvarande ägarn (min kompis) i höstas och det gav resultat. i och med att jag står i ett stall med bara hopphästar så finns det alltid hindermaterial framme på ridbanan så han ska få acceptera att det står hinder där ocha tt man faktiskt inte behöver hoppa för att det är hinder framme. Och att ta 1 språng varje dag förrutom de dagar i veckan då det är bommar, så borde det ge resultat.:idea:

precis såhär gör jag nu, precis så som du säger och jag vet att det är precis vad han behöver och han lugnar sig och kommer tbx jätte mkt efter ett tag men han nhar för nuvarande inte kanon kondis så han blir trött rätt fort och det är då han knycker av nacken och springer, men tack. precis vad vi jobbar med!:idea:

Hur skulle jag kunna veta att du red på NOva bett:confused:

En rätt placerad graman är till STOR hjälp vid heta hästar. Placera den genom käkremmen så knäpper inte hästen av i nacken utan får en mer naturlig form. Min erfarenhet av graman är att om man rider med det rätt så känner inte hästen av den när hästen gör rätt. Gramanen kommer bara till användning när den verkligen behövs, alltså exempelvis om pållen drar iväg sista galoppsprången innan hinder.

Men som jag skrev innan, få bommar och hinder att blir en del av det vanliga arbetet, så blir inte hoppningen en så stor grej. Har själv en väldigt het häst som måste få "hoppa av sig" tre fyra dagar i veckan. Mycket gymnastikhoppning över små bockar, där vi tränar svängar och ser att förhållningarna funkar. Detta arbete sker i bra kort spänstig arbetsgalopp som stärker bakben och rygg. Genom att inte låta hästen springa ifrån arbetet blir hon lugnare även vid högre hinder.

Nej, såklart du inte kunne. Det var absolut inget påhopp what so ever, ville bara tillägga så att det finns med vad jag just nu rider på. en jag tror som du sa att jag ska byta till ett lite smalare tränsbett när jag rider på bommar, känner att jag nog behöver lite mer hjälp av bettet än ett gummibett han i vanligt funkar jätte bra på!

Precis, så tänkte jag med. Så att han inte behöver känna sig så himla WOW när det kommer hinder fram utan att det blir en del av varje ridpass. Man behöver inte göra nått med det varje dag men det står där ändå och han måste börja acceptera att man inte behöver hoppa bara för att det står där. :idea:
Låter bra det där med Gramanen ändå, jag vet precis vad du menar. Är absolut inte imot graman, skrev ett rätt strakt riktat inlägg i ngn annan tråd här att graman är vad man gör det till. Saken var den att jag menade att jag tror inte att en vanligt satt graman skulle hjälpa ioch med att han ändå bara drar in huvudet och knäcker nacken så då har jag inget att göra med en graman. Men det där med att sätta den i käkremmen ska jag absolut fundera på att andvända!
Hur sätter jag den? I käkremmen istället för i bettringarna?:angel::confused:

Genom att placera gramanen genom käkremmen så öppnar hästen upp i halsen istället och blir inte så ihopkrullad, skitbra tips som verkligen funkar. Testade det efter tips från min tränare, verkligen super. Du trär den som vanligt utifrån och in genom bettringen, men istället för att direkt dra den till sadelgjorden låter du gramanen löpa genom käkremmen under huvudet på hästen, och sedan ner till sadelgjorden:)Testa och se hur det funkar:banana:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka