Vad för olja?

Speciella_tina

Trådstartare
Min hund har lite problem med att hålla hullet. Knixet är att hon blir dålig i magen av högjklassfoder så som Royal canin m.flera. Har gjort långsamma övergångar och allt, antingen blir hon så hård i magen att hon knappt kan bajsa, tar jättelångtid, eller så blir hon lös i magen.

Nu äter hon Friskies hundmat, och det funkar magen bra med. Hon är fin i pälsen, pigg och allt. Men sen skendräktigheten tappade hon en hel del i vikt, och sina fina muskler :cry:

Det har varit svårt att få upp henne igen, hon börjar komma, men det är en bit kvar. Jag funderar lite på att ge henne olja i maten, var mest inne på vetegroddsolja, men läste här om dagen om laxolja.

Nån som har ett tips? Egna erfarenheter?
 
Sv: Vad för olja?

En hund som har svårt att hålla hullet och inte kan äta något högenergifoder skulle jag prova färskfoder på...
 
Sv: Vad för olja?

raps eller solros, nyttiga omega-oljor. Fungerat bra på en k*t hanne som blev lite tunn. Försiktig tillvänjning.
 
Sv: Vad för olja?

Kör inte själv med färskfoder, men använd sökfunktionen på forumet så får du säkert upp en hel del nyttig läsning ...
 
Sv: Vad för olja?

*kl*

Min voffla mår utmärkt vad jag kan se på det foder hon får idag.
Hon har lagon hull, blank päls osv.
Men, hon fäller mycket...
Nu tyckte den glada, positiva och pengahungriga damen i djuraffären att jag ska mata damen med laxolja. Det ska tydligen göra så hon fäller mindre. Givetvis äter damens egen tax detta, och Alla undrar vad hon gör för att hunden ska bli så fin. :D

Jag har sökt bland gamla trådar, men inte hittat så mycket matnyttigt.
Någon som provat och sett resultat?
Eller har jag köpt en dyr jätteflaska i onödan?
 
Sv: Vad för olja?

Vilka "högklassfoder" har du provat??? Vi använder ett som är otroligt bra och hundarna glänser som solstrålar av det. Vi har settrar (vilket väl i princip inte existerar som överviktiga) och de har inga problem att hålla hullet. Det är utformat i enlighet med allergifoder så de hundar som rekomenderas allergifoder från veterinär kan äta även detta. På foderföreläsning blev jag informerad att men ska inte ge hunden vegetabiliska tillskott i form av oljor pasta m.m. eftersom det är inte ett naturligt intag för hundar då deras ämnesomsättning omvandlar inte detta till "ärligt" hull/kroppsmassa utan endast till späck/underhudsfett vilket kan leda till valkar och bölder. Det låter ju logiskt om man tänker på att hundar är rovdjur i grund och botten. Vill man använda oljor och dyl ska man använda animaliska sådana vilket du ju var inne på med laxolja. Det bästa är dock att använda ett helfoder som är kompnerat i enlighet med det behov din hund har.
Att fodra med tillägg leder ofta till broilereffekten.
 
Sv: Vad för olja?

Priimas färsfoder är underbart ..prova det! Jag har det till min pojk och han är kanonfin nu!
 
Sv: Vad för olja?

Rekommenderar läsning av SKK bok om utfodring eller Sallanders doktorsavhandling. Vegetabiliska oljor anses vara bra tillskott för hunden. Ingenstans står något om att hunden inte kan äta olja.
 
Sv: Vad för olja?

Vi har provat de flesta. Robur tar hon inte upp, bajsar ut lika myckat somhon äter, kanska krämigt. Royal Canin blir hon bra i magen av, men vägrar äta tillräckligt. De andra jag provat blir som med Robur... Vanligtvis är jag av åsikten att hunden äter det den får eller inte alls, men Lady som är så liten kan knappt tappa alls... Tappar hon två hekto kan man räkna revbenen på avstånd...

Jag är mest inne på att prova färskfoder nu, har köpt en flaska laxolja att ha som tillskott medans jag utreder vilket jag ska använda.
 
Sv: Vad för olja?

Just den där laxoljan, du har inte hunnit prova den?

Skulle du inte kunna uppdatera om resultatet sedan, det tar ju ett par veckor innan man kan se ev. resultat.
Jag har köpt, men kommer inte börja med den förrän i feb. av olika orsaker. Vore kul att veta om du sett någon skillnad!
 
Sv: Vad för olja?

Ok hoppas du får bukt med problemet, med vilken metod du än väljer att bemöta det...

Vi är återförsäljare av ett hundfoder (det jag pratar om ovan) och orsaken till att vi valde att bli återförsäljare just av detta foder är just alla de bra egenskaper vi funnit hos detta foder i enlighet med de föreläsningar osv. vi tagit del av. Samt att vi såg vilken enorm skillnad det gjort på våra hundar som fö också ätit bla Robur tidigare!! Jag tänker inte skriva ut vilket foder det är för då blir här väl ramaskri är du intresserad av att veta kan jag PMa dig... =)
 
Sv: Vad för olja?

Jag har haft problem med en av hundarna me vikten..
Nu kör jag Klass färskfoder,det rekommenderar jag varmt.
På 2 veckor såg hon ut som en annan hund,kraftig & fin.
Inga problem med magen heller,hon är annars ganska känslig...
 
Sv: Vad för olja?

Ister är också ett fett du kan ge som troligtvis är betydligt billigare än laxolja... En liten sked laxolja ger inte så mycket fett och kalorier. Det är energi du vill tillföra, laxolja ger liksom inget underverk på annat sätt för viktens skull!
 
Sv: Vad för olja?

jag ger majsolja till mina. dels för att dom äter mycket bättre då och för att om blir hårda i magen annars. dom älskar den!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp