Vad för kastruller/stekpannor behöver man?

FadeAway

Trådstartare
Vi står i läget att göra oss av med våra teglonkastruller och stekpannor. Vi är en normal barnfamilj och vill ha bättre grejer. Men vad behöver man för grejer till vardags? Vilka saker och storlekar?

Sv: Vad för kastruller/stekpannor behöver man?

Jag har inga barn, vi är bara två i familjen, men vi har:
1 jättestor gryta till stora soppkok, paltkok, jättelass med pasta etc. Den har dessutom två insatser för ångkokning etc.
1 mellangryta, rymmer väl kanske 3 liter? För småkok av potatis, pasta, små grytor etc.
1 minigryta för 1 portiongröt, såser etc. Rymmer 8dl.
2 stycken stekpannor, ska man laga flera rätter kan det vara bra att ha.

Vi saknar: 1 gryta i kategorin "liten", typ 1,5-2 liter. Jag hade gärna haft en gjutjärnsstekpanna men det går inte på induktionshällen.

Varför ska ni göra er av med dom ni har? Komplettera med det ni saknar istället :).

Tycker teflon är bra, inget fel på det :)

Storleksmässigt:

En "såskastrull" 1L
En/två vardagskastruller 1,5-2L
En gryta 5L
Stekpanna 28cm, gärna lite djupare modell så det ryms att göra såser i den också.

Plus beroende på hurdan mat man lagar eventuellt:

En wokpanna (jag använder min till mycket mer än bara wok)
En traktörpanna
En grillpanna
En gjutjärns/lergryta för ugn.

Samtliga med passande lock, gärna med sil i locket på kastrullerna.

Tänk över vad du vill ha ut av dina grejer. Vill du kunna slänga en stekpanna i ugnen när du stekt? kolla då så den tål det. Vad kokar du mest i kastrull och hur mycket av det? Vad tycker du själv är bättre grejer och vad menar du med bättre? Det som är bättre i nya jämfört med dina är det som du självklart ska leta efter. :)

Inte på våran, av någon märklig anledning. Men det kanske inte var en äkta gjutjärns jag provade? Eller så är vår häll inte en induktionshäll? Den är en häll, från Ikea, ruskigt snabb.

Det är på grund av giftaspekten vi inte vill ha teflon inte för att de inte fungerar. :)

Gjutjärnsgryta står på önskelistan vi hade en som försvann i en flytt. :)

Nu är du säkert ute efter något finare, men ikeas grytor gillar jag. Tjock botten och hållbara, utan teflon :)

Jag har faktiskt funderat på dem. Får kika på dem nästa gång jag är där :)

Vi hade inte klarat oss utan: gjutjärnsgryta, två gjutjärnspannor, två 3-4 liters kastruller, en 10 liters kastrull och två 1-1,5 liters kastruller. Vi har ännu mer men det är väll det mest nödvändiga.

Utan gjutjärn skulle jag ramla ihop i en hög i köket :).

Inte på våran, av någon märklig anledning. Men det kanske inte var en äkta gjutjärns jag provade? Eller så är vår häll inte en induktionshäll? Den är en häll, från Ikea, ruskigt snabb.

IKEA säljer en induktionshäll som de säger är snabb.

Om inte gjutjärnet funkade kanske det som sagt inte var gjutjärn?

Gjutjärngryta kan jag inte leva utan, har flera i olika storlekar.

enliterskastrull för att koka lite grönsaker tex. 3-liters dito samt 5 liter,
samt en 10-liters för sylt och julskinka.

Stekpannor i två storlekar.

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 077
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka