Vad för bil ska vi ha?

Piek

Trådstartare
Nu är det äntligen dags att köpa en ordentlig bil! :D Men vad sjutton söker vi? Både jag och sambon är totalt ointresserade av bilar och kan knappt någonting alls. Svärfar följer tack och lov med när det är dags att kolla på bilar ;)

Men vad söker vi? Det vi tänker är:
- Bensinare
- Manuell eller automat spelar ingen roll
- Fyrhjulsdrift
- Ordentligt bagageutrymme
- Den ska fungera bra vid snö/halka. Gå stadigt på vägen. (Vi bor till fjälls och ska vi till stugan på vintern kan det hända att vi får köra 20 mil i två dm snömodd. Inte att rekommendera med nuvarande V50 ;))
- Vi kör både mycket långkörning (100 mil t.o.r. åtminstone varannan månad) samt att jag har 2,5 mil till jobbet så den behöver inte dricka soppa. Vi tänker oss att det får vara en bil som håller sig under litern/mil
- Sommartid är vi även ute i skogen och kör en hel del så bilen får inte vara för låg så att den tar i stenar och rötter som finns efter skogsvägarna
- Reservdelar ska vara lätta att hitta och inte kosta hur mycket som helst

Vi har snöat in oss på Subaru Outback men behöver ha lite mer bredd att kolla på. Har ni några ideer? :)

@Piek: Honda CR-V? Särbon älskar sin och den är väldigt trevlig att köra (jag tror den ska finnas som bensinare). Annars någon av Volvo XC-modellerna? Har ingen koll på deras status vad gäller bensin dock.

@Piek: Honda CR-V? Särbon älskar sin och den är väldigt trevlig att köra (jag tror den ska finnas som bensinare). Annars någon av Volvo XC-modellerna? Har ingen koll på deras status vad gäller bensin dock.

Honda CR-V har vi inte kollat allt på den ska kollas upp vad det är! :)
Volvo är ju alltid stabilt men jag får för mig att ryktet säger att de drar väldigt mycket bränsle (sant eller falskt?). Vår lilla V50 1,8F drar nästan 0,7 på långkörning vilket känns ganska mycket för en så pass liten bil

Volvo är ju alltid stabilt men jag får för mig att ryktet säger att de drar väldigt mycket bränsle (sant eller falskt?). Vår lilla V50 1,8F drar nästan 0,7 på långkörning vilket känns ganska mycket för en så pass liten bil

Med bensin är det svårt att komma ner i lägre förbrukning, speciellt om det är en äldre bil. Min Volvo V40 från -02 (dvs gammal bil) drar nätt 0,7 vid långkörning vilket jag anser är riktigt bra. För att komma ner mer är det diesel som gäller. Att Volvo skulle vara törstiga är nog gammalt. Min Saab 9-3 från -00 var törstigare än V40:n.

Edit: Jag kollade på en ny Volvo V40 bensin och beroende på motor och växellåda ligger den mellan 0,46 och 0,48 enligt Volvo (dvs i verkligheten lär det vara något högre) men då är det som sagt en sprillans ny bil.

Senast ändrad:
Varför inte en dieselbil om ni kommer köra så mycket (och utanför stadskärnor)? :)
Min XC70 (-07), diesel, drog 0,7l/mil blandad körning. Tog sig fram överallt och var väldigt rymlig i bagaget.

Varför inte en dieselbil om ni kommer köra så mycket (och utanför stadskärnor)? :)
Min XC70 (-07), diesel, drog 0,7l/mil blandad körning. Tog sig fram överallt och var väldigt rymlig i bagaget.

Jag håller med, en Honda CR-V är ju en rätt tung bil men särbons drar nästan ingenting vid landsvägskörning.

Nej, de går ju billigt :) Sen är ju skatten ofta lite högre, men kör man mycket så brukar det gå jämnt ut.

Ja, kommer man upp i vikt/motoreffekt blir ju skatten snabbt högre. Något jag märkte när jag skaffade V40:n :cautious:

Drömmen vore en XC90 men inköpet i sig är ju gräsligt och skatten ännu gräsligare.

Endast p.g.a. min noja över alla skriverier som varit om diesel den senaste tiden. Dieselfria zoner osv. Vi hoppas på att hitta en bil vi kan ha i många år och om det blir så att diesel helt plötsligt blir förbjudet, bränslepriserna skenar eller liknande vill jag inte stå där med en diesel :)

Har en CRV idag och den är ok, men byter mor Subaru vilken dag som helst i veckan. Saknar min Legacy varje dag.

Nu är det äntligen dags att köpa en ordentlig bil! :D Men vad sjutton söker vi? Både jag och sambon är totalt ointresserade av bilar och kan knappt någonting alls. Svärfar följer tack och lov med när det är dags att kolla på bilar ;)

- Bensinare
- Fyrhjulsdrift
- Den ska fungera bra vid snö/halka. Gå stadigt på vägen. (Vi bor till fjälls och ska vi till stugan på vintern kan det hända att vi får köra 20 mil i två dm snömodd. Inte att rekommendera med nuvarande V50 ;))
- Vi kör både mycket långkörning (100 mil t.o.r. åtminstone varannan månad) samt att jag har 2,5 mil till jobbet så den behöver inte dricka soppa. Vi tänker oss att det får vara en bil som håller sig under litern/mil
- Sommartid är vi även ute i skogen och kör en hel del så bilen får inte vara för låg så att den tar i stenar och rötter som finns efter skogsvägarna

Vi har snöat in oss på Subaru Outback men behöver ha lite mer bredd att kolla på. Har ni några ideer? :)
Jag köpte precis en Nissan xtrail. Är så himla nöjd. Iofs diesel men den går fram överallt. Har ordentligt lastutrymme.

Endast p.g.a. min noja över alla skriverier som varit om diesel den senaste tiden. Dieselfria zoner osv. Vi hoppas på att hitta en bil vi kan ha i många år och om det blir så att diesel helt plötsligt blir förbjudet, bränslepriserna skenar eller liknande vill jag inte stå där med en diesel :)

Jag hade inte varit orolig för det med tanke på att ni bor i Norrland. Men hur mycket ungefär hade ni tänkt lägga? Ska ni köpa begagnat är det ju vissa modeller som är kända för att vara problemfria och andra inte.

Jag hade inte varit orolig för det med tanke på att ni bor i Norrland. Men hur mycket ungefär hade ni tänkt lägga? Ska ni köpa begagnat är det ju vissa modeller som är kända för att vara problemfria och andra inte.

Du har alldeles säkert rätt i det.
Vi har budgeterat ett spann på 100-150 000 kr, hellre närmare 100 är 150 såklart ;) Det kommer bli begagnat, inte äldre än en 2010 hoppas jag att vi ska kunna hitta.

Jag ska också snart byta både bil och modell. Jag är nyfiken på att prova Volvo xc60 och Dacia Duster. För min del är det självklart med diesel igen. En stor, tung 4hjulsdriven bil skulle jag def inte vilja ha som bensinare.

Sambons ena kompis kör Honda CR-V och verkar väldigt nöjd med bilen, drog loss en annan, större bil med den som åkt i diket förra vintern, verkar gått helt ok på dåliga skogsvägar, har aldrig hört han klaga på att bilen skulle vara för låg och är sån som kan hitta på att köra på konstiga ställen

Enda gången jag kan komma på att han haft problem är här om veckan när han skulle vara smart och köra en ny väg som visade sig vara en skoterled på mer eller mindre myrmark när det regnat i en månad i sträck :angel:

Hos oss föll valet på BMW X5, men ligger väl både över budget och för törstig och fel bränsle

Jag ska också snart byta både bil och modell. Jag är nyfiken på att prova Volvo xc60 och Dacia Duster. För min del är det självklart med diesel igen. En stor, tung 4hjulsdriven bil skulle jag def inte vilja ha som bensinare.

Enligt särbon är XC60 underbar, när han funderade på att byta CR-V:n tittade han på den. Det föll på att det var svårt att hitta något med de mil han ville ha, folk behåller dem :D Hans kompis har en så det var därför särbon ville ha en eftersom han provat kompisens. Hans kompis hade en XC90 tidigare men tyckte det blev lite väl dyrt :p

- Bensinare
- Fyrhjulsdrift

Tittat på Hyundai? Jag har en ix35 som jag är supernöjd med. Det är dock en diesel så jag har inte koll på bränsleförbrukning för bensinare.....

Jag har en Subaru Outback och är verkligen supernöjd. Tar sig fram i snömodd utan problem och man sitter skönt. Rekommenderar varmt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: svea
·
Äldre Min gamla hästbil håller på att dö (tror jag) och jag inser att jag har noll koll på bilar. Jag har en gammal Subaru Legacy Outback från...
2
Svar
29
· Visningar
1 588
Senast: Fibusen
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama