Kul att se att inslagen om distanshästavel blir läst av någon iallafall :smirk:.
Jag håller med om att det är en ganska dålig ursäkt för uppföljning, att det tar sådan lång tid att utvärdera vilka linjer som tycks ge lämpade distanshästar. Någon gång måste man ju börja, och om man börjar föra någon statistik nu så kan vi skörda frukterna av dessa längre fram.
Man kan sluta använda en linje som senare visar sig ge problematiska/skadebenägna hästar, man kan förhoppningsvis även se om någon speciell linje tycks ge bra och hållbara hästar.
Det är ju sällan som det BARA är hingsten, pappan, som nedärver sina gener, utan man bör titta längre bak i stamtavlan också på såväl stoet som hingsten. Det är därför inte alls bortkastat att börja kolla hästarna redan nu.
Det måste inte heller vara stora pengar inblandade för att utverka något sorts avelsprogram eller avelspoäng relaterat till prestation (och kanske även till utställningsmeriter i samma paket eftersom vi nu har med arabhästar att göra
).
Jag tycker att de upphaussade distanshingstarna mest haft med popularitet att göra. Först ska alla ha Eldorado, sedan är Red Baron på ropet, Gomir jättepoppis etc etc.
Nu menar jag definitivt inte att det är dåliga hingstar (har själv en sådan "poppishingst" i Geshiras stamtavla) men jag misstänker att de inte blir valda av rent rationella anlendingar utan mest för att de är "inne" för ögonblicket - kanske för att de har någon enstaka avkomma på banorna som lyckas just då.
Det är därför jag tycker att vi ska ha statistik som sträcker sig över en lite längre tid.
Det kanske visar sig att just dessa hingstar ÄR så bra som vi trodde och då kan vi i framtiden kolla vilka avkommor de hunnit få och kanske avla vidare på dessa.
Nu är jag långt ifrån någon expert på avel, så ta definitvt inte mina ord som någon sanning, men jag tänker mig att det rent logiskt måste underlätta att katalogisera och följa upp framgångsrika distanshästar IDAG så får vi det lättare IMORGON.
Att tänka "det är ingen idé" kommer iallafall aldrig att leda någon vart.