Re: Brask
Efter att ha läst alla inlägg här ovan skulle jag vilja göra följande inlägg,
Inlägget är skrivit som svar på 2 trådar därav textens utformning.
Jag tror inte att det finns speciellt många uppfödare som inte vill att deras hästars avkommor skall bli så bra som möjligt, när dom väljer hingst till sitt sto, när man läser det ni skriver får man intrycket att det cirkulerar många hästar, som är avlade på dåliga hingstar av icke seriösa uppfödare,
Just inom arab aveln har vi ett enkelt sätt att fä fram en godkänd hingst för avel,
Detta gör att det säkerligen finns mindre lämpliga hingstar, vi skall dock se det som att dessa trots allt har godkänts på ett för rasen godtagbart sätt.
I annonser läser vi ofta om kvalitets hästar, jag har ofta frågat mig vad detta är för hästar, på travet där utslagningen är större än inom andra hästsport grenar, poppar det ibland upp hästar som skulle varit slaktade men som nu tjänar miljoner, har den dåliga hästen plötsligt blivit en kvalitetshäst, skillnaden är nästan alltid att hästen fått nya människor som hanterar den på ett annat sätt än de tidigare ägarna, troligen också ny kusk (ryttare)
Som vanligt när den här typen av frågor kommer upp har oftast debattörerna skygglappar för sin egen situation.
Den största bristen i er dialog är avsaknaden av stoets betydelse, Jag tror inte att många uppfödare resonerar som ni gör, en uppfödare som har avlat fram ett större antal hästar vet vilka brister som deras sto har och väljer hingst där efter, att vi har många hingstar att välja på har både för och nackdelar.
Jag menar att det borde vara större risk att köpa en avkomma av en hästägare som har avlat fram en eller två av kommer, risken är då att den har avlats efter de kriterier ni beskriver, den hingsten är sååå snygg.
Att avla på hur snygg en hingst är behöver inte innebära att man får problem men man bör inte börja där, se på ert sto, se för och nackdelar och ev brister, glöm inte något av det mest viktiga temperamentet, med dessa fakta ser ni kanske ert sto med nya ögon, kanske beslutar ni er för att inte avla på ert sto över huvud taget (tyvärr är detta inte vanligt)
När ni talar om oseriösa uppfödare, dessa finns säkert framförallt i den bemärkelsen att de inte är så nogräknade med hästarnas foder under de första åren, och att kontrollen av hästarnas välbefinnande inte är så god.
En annan synpunkt som inte så ofta kommer fram är det ansvar som man tar på sig som uppfödare, det är ansvaret att se till så att hästarna som man föder upp kommer till rätt köpare, och att inte bara sälja till första bästa köpare.
Ert resonemang berör också hållbarheten hos våra hästar, jag vill med bestämdhet hävda att det är i första hand vi som har hand om våra fyrbenta vänner som ställer till det för dom, vi kräver troligtvis för mycket av dom i för unga år.
Framförallt är ryttaren nyckeln till hur hästen mår, hur man sitter i sadeln, rids hästen i ballans, rids hästen i sk rätt form, osv osv.
Under en period var jag ordf i en ryttar förening, när den nye arrendatorn kom med sina hästar satte han inspänning på alla med förklaringen att ”här skulle minsann inte vara några halta hästar” detta borde vara något att tänka på för alla som rider distans.
Jag har läst att Agria har höjt sina premier väldigt mycket, möjligtvis kan detta vara en väckarklocka för alla hästägare, inte bara för oss arabhäst ägare.
Förr när militären hade mycket hästar, hade man en regel som sade att inga hästar skulle hoppas före 7-8 års ålder, idag tävlas dom vid 4 års ålder, medel livs längden har av olika anledningar sjunkit drastiskt!!
Dock inte bland distans hästar där dessa mycket riktigt som ni påpekar är som bäst vid 15 års åldern, vi har haft SM vinnare som varit över 20 år.
Min uppfattning att vi egentligen har ett bra häst material har jag skaffat mig bla genom att titta på hur våra hästar ser ut på våra distans tävlingar.
Att vi skulle få fram några hästar som skulle kunna konkurrera internationellt inom distansen tror jag inte på, vi har mycket i mot oss tex klimatet och våra ekonomiska förutsättningar.
Sammanfattning av mina åsikter.
1 Vårt häst material är det inget större fel på
2 Vi bör i vårt avels arbete välja mentalt starka individer (extra viktigt för distans hästar)
Därmed bortser jag inte från hållbarheten.
3 Vist finns det mindre nogräknade uppfödare
4 Hingstens påverkan på avkomman är troligtvis 40% hingsten 60% stoet
5 Ha inte för brått med utbildningen av era hästar,
6 Genom att skynda långsamt får ni en hållbarare häst
7 Det största problemet är ryttaren som skyler över sina problem genom att ha en massa synpunkter på uppfödare sadlar och dylikt.
8 Uppfödarna bör kolla upp vem dom säljer sina hästar till, så att rätt häst hamnar hos rätt köpare.
9 En dålig häst kan med en duktig ryttare gå väldigt långt, en bra häst kan bli en katastrof med en dålig ryttare.
10
MVH Ingvar Zinn