Vad för ålder på häst?

lovehorses

Trådstartare
Har en massa funderingar själv nu och en sak som jag funderar på kanske ni kan hjälpa mig med. Utannåggra onödiga påhopp....
För att göra historien kort.Byggde ett nytt stall, trodde jag skulle få några inhyringar, några var intresserade. Kom inte. Har haft ut annons en massa men inget händer.
Sitter och funderar på foderhäst men har haft 2 dålig erfarenheter kring det så vill inte göra det igen.
Då funderar jag på att köpa en till häst och det jag sitter och funderar på är unghäst vs äldre häst/läromästare. JAg har en 5 åring nu.
Är lite sugen på typ 1-2 åring, men sen hör man ju att det är mycket jobb och kostnader och det förstår jag, tro inte fel. MEN
Äldre hästar blir väl också mer sjuka och behöver mera omtanke/vårdnad. Så det är ju nästan samma sak om ni lite förstår min tanke.

Hoppas ni förstår min tanke, vilka banor jag tänker.Jag tar ju ansvar över vilken häst jag än tar men det är lite funderingar jag har.

Vad anser ni? unghäst vs äldre häst (15 år och uppåt)

Sv: Vad för ålder på häst?

Jag köpte en 13-åring för åtta år sen, hon är alltså 21 år nu. Härom veckan var första gången på sex år som en veterinär gjorde annat med henne än vaccinerade och kollade tänderna. Dessemellan har hon fått fyra föl. Nu hade hon mugg som inte ville ge sig så det var inget livshotande.

Det jag vill säga är att det inte alls behöver vara så att äldre hästar behöver mer veterinärvård och att min egen är ett bra exempel på det. Innan jag köpte henne hade hon gått åtta år på ridskola så det var inte så att hon tillbringade sina första 13 år i en hage utan att användas.

Tror att om hästarna har varit friska och fina fram tills dess kräver dom inte mer eller annan vård än yngre. (sålänge man själv inte 'har sönder' dom).

Så det är nog mer frågan om vad för häst du vill ha att göra med, alltså löshoppa, rida in m.m med en unghäst eller utbilda dig själv.

Nu har jag ju inte haft unghäst, men jag tänker att arbetsinsatsen kan nog vara ganska likvärdig. Det handlar nog mer om vad du vill ha ut från din häst nummer två. Vill du ha en att utbilda själv eller vill du ha en som är "klar"?

Det är de som är svårt för mig och veta vad jag vill ha för häst.
På ett vis känns det som om jag vill ha en äldre häst/läromästare nu när jag har en unghäst.Att jag kan ha en lugn och trygg häst som jag kan "åka häst" på.

Samtidigt så känner jag att det skulle vara kul att ha en unghäst som är runt 2 års åldern. Man behöver inte ha en massa "krav" på den hästen. Det blir en lite lättare arbete och kan mera fokusera på den andra hästen några år till. Och jobba lite lättare med unghästen.Med lättare jobb menar jag promenader, Vardaglig Nh, senare tömkörning och miljöträning m.m.

Jag har senare hört att om man har några dagars upphåll på en unghäst med arbetet man gjort så är det som bortblåst för hästen, men det kanske är olika?!

Jag har inga stora krav på mig eller mina hästar att jag har höga mål m.m. Jag knatar på i min och hästens takt och märker jag att hästen efter något år klarar av en tävling då provar jag det.

Min erfarenhet av unghästar är tvärtom. De är oerhört lättlärda och kommer ihåg saker man gjorde flera veckor tidigare.

Jag skulle inte säga att det är mindre arbete och krav på dej med en tvååring än en "färdig" häst. Du kan inte låta den "va i några år" medan du koncentrerar dej på din femåring. Skulle tro att du får det jobbigt med hästen den dagen du kommer på att du ska rida in och utbilda en då vuxen häst.

Allt blir mycket viktigare och mer noga att allt går rätt till med en unghäst än en som redan kan.

Sedan kan jag säga att min unghäst som jag köpte som ettåring kostat mej mer i veterinärkostnader än min äldre. Det har varit röntgen och sjukdomar hosta, lyfangit ett par ggr pga sår från bus i hagen, tandkontroller, dragit ut vargtänder, grundvaccinationer m.m

En utbildad vuxen häst är det minst jobb med generellt. Köp en som är kanske tio år? Då har du många år på dej innan du behöver veterinär pga åldersrelaterade problem.

Vad ska du ha hästen till? Ras? Hur går utbildningen med femåringen och vad ska du använda den till?

Jag har en åring och skulle om jag hade pengar och möjlighet ha två hästar lätt skaffa mig en äldre häst. Mängden jobb är vad man gör det till, en äldre häst behöver inte jobbas varje dag så länge man ser till att anpassa foder och allt sådant. En ung häst ska ju inte jobbas varje dag.. men när man arbetar med den är det ofta bra att ha tid så att man aldrig är stressad och köper du en oinriden häst så kan det vara bra att veta att du har tillgång till medhjälpare när du ska lära den tömkörning och senare rida in den om du inte skickar iväg den på utbildning.

Personligen så skulle jag skaffa en äldre häst för min egna skull - man tappar lätt lite grunder av att sitta på en unghäst, speciellt om den har lite liv i benen. Att kunna komplettera sin ridning med en äldre häst som man kan sitta ned i traven på lite längre perioder och som ger en kvitto på när man gör rätt eller fel är guld värt! Sen är det ju fantastiskt roligt att kunna ta med killen eller vänner på en ridtur om man har en äldre trygg häst.

Jag ska ha som hobbyridning, som jag skrev tidigare har jag inga hastiga mål, att: " nästa år ska det bli stora tävlingar". jag gör det för att det är roligt för min del och hästen och jag ska ha roligt.

Jag vill ha en arab för det är det jag har nu, har fallit för dem.Utbildningen går bra med min nuvarande häst.Hon är lättlärd och vill arbeta.

Ska du egentligen "bara" köpa en häst som sällskaps skull då till din femåring? Eftersom du skrev det med häst köpandet efter du skrivit att du inte fått in några inackorderingar så lät det så iaf.

Isf tror jag nog du kan hitta en hyffsat billig arab som är lite äldre som säljs som sällskap/promenadridning. (promenad ridning menar jag luffsa i skogen, enklare dressyrpass) Eller du vill kunna träna mera?
Kanske är bra för din femåring också att ha en erfaren häst med sig om du vill rida ut med någon kompis nån gång :)

Som andra skrivit så är det juh bara du som kan bestämma vad du vill ha för häst och vad du vill ha ut av den.

Jag har senare hört att om man har några dagars upphåll på en unghäst med arbetet man gjort så är det som bortblåst för hästen, men det kanske är olika?!

Nej nej, vem är det som sagt det? Så fel det kan bli, skulle jag vilja säga...precis som Görel skrev är det snarare tvärtom.
Unghästar behöver uppehåll mellan träningspassen för att hinna smälta det dom lärt sig. En tumregel är att arbeta hästen så många dagar i veckan som den är år gammal, dvs för en treåring räcker det gott med varannan dag eller mindre. Jobbar man för ofta blir dom lätt stressade och man får bakslag längre fram för att man gått fram fortare än hästen egentligen orkar mentalt.

Jag har dessutom lagt in en längre viloperiod efter att hästen är grundinriden, och då ställa av den helt i kanske en månad eller mer. Det går utmärkt sen att plocka upp där man slutade, och då brukar hästen vara ivrig o taggad att få börja jobba igen :)

Vad gäller valet mellan unghäst/läromästare tror jag ingen annan kan råda dig...du måste tänka efter noga vad du verkligen vill ha. Det är ju två helt olika saker.

Tror som flera föregående att du måste känna efter själv vad du är ute efter, men för mig blev det jättebra.
Tidigare har jag bara haft relativt unga hästar som jag ridit in/ridit vidare och jag har bara haft dem en och en. Men så blev min sambo intresserad av att lära sig rida och vi köpte en välutbildad 17-åring ihop förra året. I början var det en del jobb eftersom han varit felriden några år och jag ville jobba om honom sakta med mycket arbete från marken eftersom han var så pass gammal, men nu är han helt fantastisk!
Det är så skönt att ha en stabil och kunnig häst att träna sin egen sits och hjälpgivning på, att kunna rida ut i skogen utan att vara dubbelt säkerhetsmedveten som jag behöver på min unga, att ha när den yngre strulat till det med någon skada eller behöver vila, perfekt. Jag rider lektion på gamlingen återkommande med och han har blivit jättefräsch.
Dessutom kan jag låna ut honom till mina kompisar om jag behöver ridsällskap, och jag ger ridlektioner på honom;)

En liten historia som bekräftar unga hästars goda minne.

Min numera åring hade bara sett en vattenkopp när hon som enmånaders var uppstallad en vecka på seminstation ihop med sin mamma. Tio månader gammal avskildes hon från sin mamma och släpptes in i en box med vattenkopp och fylld vattenhink. Hon gick på en gång fram till vattenkoppen och drack.

Det är inte bara att köpa sig en unghäst... Har man aldrig jobbat med unghästar förut ifrån grunden rekommenderar jag verkligen inte att köpa sig en unghäst. Tidsmässigt är det detsamma som en äldre häst. Omvårdnaden är också densamma.. MEN unghästen tar mer energi av dig och du bör ha en äldre häst att träna dig själv på parallellt. Plus att om det blir fel med unghästen ifrån början så är det svårt att korrekera. Unghäst-perioden är den period i hästens liv som betyder mest. Får den inte en bra grundutbildning har man i princip "förstört" hästens framtida karriär som ridhäst.
-Det är som att bygga ett hus. Utan en stadig grund så förfaller huset så småning om.

Så det där med unghäst tycker jag verkligen att du ska fundera på en gång till om du har tillräckligt med erfarenhet och goda förutsättningar för att hästens ska få en bra utbildning och uppväxt. Den bör även få gå i större flock innan den rids in.

Kanske skulle en 10årig häst passa bäst? Varför just en äldre häst el. unghäst?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka