Vad fodrar ni med

Nej en Dponny lär inte dö av 2kg kraftfoder men IGEN så finns det kraftfoder som mer eller mindre bara är bukfylla och så finns det kraftfoder som är rena energi/proteinbomberna...

Man kan inte ändra temperamentet på en häst med grovfoder om det inte är så att hästen är underutfodrad och då kan man lägga på mer energi/protein med hö OCKSÅ.

Hästar som blir pigga av havre däremot kan man ju hjälpa på traven.

Men en häst med lugn läggning blir ju inte het bara för att man proppar i den kraftfoder...

(Och jo jag har testat, min blir bitchig av havre, min förra blev varken fet eller pigg, den innan blev bara dålig i magen osv).
 
Jag har en IC kille som får ca 10 kg hö med en MJ på 6 SMRP 38 och utöver det får han 1 kg havre, 0.5 kg korn och ca 0.2 kg betfor. Han funkar jätte bra på utan att bli "havre dum". Jag hittade balansen när jag ökade grovfodret, han funkar mycket bättre på energi från det än från mycket kraftfoder. Och jag håller med ovanstående att kondisträning är toppen, det funkar jätte bra om vi går ut och "röjer" i skogen ett par gånger i veckan så att han får springa sig riktigt trött det märkt på ridbanan också! Hur stor är din IC? Hur funkar hon annars - kul att höra andra erfarenheter med samma ras!
 
Gör så här... Kontakta en FODERRÅDGIVARE på ex KRAFFT... www.krafft.nu så får du hjälp med en balanserad foderstat! Du måste se till hur mycket hästen väger och hur mycket grovfoder (hö,hösilage,halm) du ger och dess Ts halt... "om din häst väger 500kg så ska du ge den 1kg hö 100%torrt per 100kg häst, alltså 5kg 100%torrt hö per 500kg häst. Men som alla vet så är hösilage blötare så då måste du veta ts halten för att kunna räkna ut den korrekta mängden. Om din häst är fet, tjock så skall du INTE minska grovfodret utan minska KRAFTFODRET det är där alla proteiner och fett sitter! Ett hett tips är att du får en analys på höet och sedan kontaktar en foderrådgivare så kommer det att gå bra! Har själv gått på en mina när jag lyssnat för mycket på vad andra "lärda" har att säga! :) Lycka till :cool:
 
Lilla vännen... Du kanske skulle läsa lite noggrannare du för jag råkade skriva att "om hon blir för tjock av det får du väl byta ut hö/hösilage mot halm eller hitta ett riktigt "dåligt" hö att späda ut det andra höet med..."

Jag blir riktigt trött på att folk kommer här och påstår att jag är dum i huvudet bara för att de inte läser ordentligt...

Dessutom är det faktiskt så ibland att när hästen får mer kraftfodder och blir piggare i temperamentet så gör den även av med mer energi... Man får lura lite på den biten av foderstaten..

Men som sagt... nu är jag riktigt förbannat trött på detta... så Sayonara! Det är ingen ide att klanka på mig längre för jag tänker inte svara... det är ingen vits... för tydligen är det inte många som vill förstå ändå...
 
Kan ju bara nämna att hon är på intet sätt slö inne i ridhuset,men jag saknar det där lilla extra som man kan känna på hbl'en.Visst,det är ett kallblodssto,men ändå.Hon är piggare ute på ridbanan än inne.Och så ofta rider vi inte på ridbanan så att hon skulle vara "less".För övrigt är hon en riktig slitvarg och hon verkar tycka att det är jättekul att jobba,men,*hmmmm*,jag vet inte hur jag riktigt ska förklara,det känns som om "orken" tar slut fortare inne än ute på ridbanan.
Att hon är ännu piggare och gladare ute i skog och mark tycker jag inte är konstigt,det är de "stora pöjkarna" också.Men de kan man "skruva" igång på ett annat sätt inne än vad man kan med henne.Hon är som sagt på intet sätt slö eller lat,bara känslan av att "orken" tar slut fortare.Fast iof det kanske är så simpelt. :smirk:
 
Våran dam blir på intet sätt dum av havre,det som känns lite konstigt är ju att hon i år får en "balanserad" foderstat och allat är uträknat "inpå grammet".Förra året när vi inte hade en uträknad foderstat utan gick på känsla,ja då var hon mkt piggare och hade mera "go" i sig även i ridhuset.
Puckan är 147,5 cm i mkh,uppskattad vikt under 500 kg.Hon är en riktig slitvarg och har inga som helst problem med att hänga på de "stora pojkarna" när vi är ute och intervallar eller klättrar eller bara busar.Vi rider ute i skog och mark minst 2-3 dagar i veckan.Longerar 1 dag och "Vilar" 1 dag.Hon hopptränas 1 dag i veckan och dressyrtränas 1 ev.2 dagar i veckan.
Bilder finns på
Mitt fotoalbum
 
jag fodrar med Mustang Breed, betfor och kornkross (+hö såklart). innan hade jag Eggersman Struktur equichamp som kraftfoder men jag brukar bara ge det för att "toppa" nu.
min pålle har lite seg reaktionsförmåga så vi övar mycket halter och tempoväxlingar. annars skulle jag rekomendera galoppträning utomhus :)

/e
 
Vi är ute och galoppar minst en dag i veckan.Antingen i djupsnö,eller i backe eller också har vi "gröna-slätten-rakan,mjuk grusväg året runt,nu med lagom snö,lätt plogad,ca 4 km lång och lätt backig.
Jag vet,att alla tre,är i mkt bättre kondis än alla andra i stallet.
Det är svårt att "hinna" träna de mera än vad vi gör.
För exempel,så var vi ute igår och hade 8 vändor effektiv klättring i "långa backen",ca 300 m lång och ganska bra uppförslut i stort sett hela vägen.Vi klättrar 2 ggr i skritt,resten i lugn trav och/eller lugn galopp
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp