Vad finns det för muskel sjukdomar på häst?

TinyWiny

Trådstartare
Hjälp mig nu att komma på vad som är felet med min älskling, att det är musklerna vet jag med vad finns det för sjukdomar?

Ska till klinik i morgon (om de har tid) vill ha så mycket "kött på benen" som är möjligt innan!

Känns som om jag inte gör annat än kollar hästen och letar konstiga sjukdomar på nätet:crazy:

Sv: Vad finns det för muskel sjukdomar på häst?

Vissa fästingsjukdomar kan ha visa sig som muskelstelhet eller ledvärk, men det måste inte vara ensjukdom för att den är stel eller öm i musklerna. Det finns faktiskt många andra saker, som låsningar, sträckning

Min häst har varit sjuk till och från ett år, kolik, korsförlamning och allmänt muskelsönderfall:(
Dessutom har hon headshaking syndrom:(
Vilket förmodligen kommer från nacken då hon är bättre när inget sitter "bakom öronen" jag får ha grimma och träns ca en dm längre bak än normalt.
Och absolut inget pannband.

Hon blir så bra att hon kan sättas igång efter ett par månader, blir mjukt igångsatt med promenader senare skritt, när vi lagom har kommit till korta galopper efter ca 6 veckor så brakar allt igen och hon blir stel och har ont:(

Erlichia och borelia är taget, visar inget, blodproven visar muskelsönder fall och koppar brist, vilket hon har fått extra nu sedan i vintras.

Vissa fästingsjukdomar kan ha visa sig som muskelstelhet eller ledvärk, men det måste inte vara ensjukdom för att den är stel eller öm i musklerna. Det finns faktiskt många andra saker, som låsningar, sträckning

Hon har behandlats med akupunktur och massage, inga sträckningar eller låsningar har kunnat hittats.

Hallå
Är det ingen som vet?
Tipsa om någon bok eller vad som helst!!!!

Alltså, kliniken kan kolla sådant mycket bättre än vad vi kan gissa över nätet! ;) Och om du så skulle få hundra olika möjliga varianter av oss (vilket iofs jag inte på långa vägar skulle kunna ge, men ändå :p ) så skulle det väl ara leda till mer huvudbry? Överlåt det till veterinärerna! :idea:

Hittar de inget eller det inte är något de kan behandla så kan de ju alltid remittera till Kiro/Equiterapuft t ex, eller så kan man uppsöka alternativbehandlare själv som är inriktad på muskler om det är grönt från veterinärernas sida. Kanske skulle en homeopat t ex kunna hjälpa till med balansen i kroppen, rent spontant så låter det som att hästens kropp är i obalans och med diverse låsningar.

Var är det för ras på hästen?

Är korsförlamning ett återkommande problem?

Det är en fjording och hon har (vad jag vet) "bara" haft kf en gång.

Jo visst kan jag luta mig tillbaka och lita helt på vet!

Men så fungerar inte jag, jag vill ta reda på så mycket så möjligt själv, jag vill kunna hjälpa min häst på bästa sätt.
Vetrinärer är ju inte allsmäktiga!
De kan också vara inne i en viss tankebana, om jag då vet mycket själv har jag lättare att ta ställning till om jag tror på behandlings metoden eller inte!

Hon har varit sjuk så länge och betyder så oerhört mycket för mig, jag gör allt för henne!

Jag känner ju henne och ser när hon har ont/inte mår bra.

Jag märkte ju innan hon fick kolik att det var något som inte stämde, jag märkte innan korsförlamningen bröt ut att det var något fel....

Om jag då har tillräckligt med kunskap kan jag hjälpa henne direkt, inte vänta på att vet. ska komma, inte vänta på provsvar som ändå visar det jag trodde.

Förstår du hur jag menar?

Jag vill veta så att jag kan hjälpa min älskling:(

EPSM?
En muskelsjukdom som finns bland kallbloden.

Tack:bow:
Nu har jag läst det jag kunde hitta om den och det låter inte helt otroligt att det kan vara det!

Jag Pm:ar dig en hemsidesadress som jag har haft mycket hjälp av.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 226
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10