Vad felas? Ont i halsen?

Alfakrulls

Trådstartare
Häst som inte äter eller dricker nämnvärt men verkar försöka men kan/vill inte.

Försöker gnägga men låter väldigt hes/som att man är svullen i halsen.
Verkar ha ont i halsen. Ingen feber. Står/ ligger mest å ser håglös ut. Allmäntillståndet är dåligt.
Har svårt att Gäspa å ser ut som den vill "spy", som att något Är tjockt/ivägen i halsen. Grejar mycket med tungan å försöker gäspa/"kräkas" (vet att de inte kan de men det är känslan man får)

Känner inget särskilt konstigt på hästen, inga svullnader som känns i alla fall. Har inga problem att röra sig när hon rör sig, men står/ligger mest å vilar. Äter som sagt knappt, ingen matlust/kan inte äta även om hon försöker.

Asså, någon som känner igen symtomen?
Just att hon inte har någon feber alls tycker jah är konstigt när hon ser så sjuk ut.

Jag är nu på jobbet å det är inte min häst men står i samma stall, så inte hört något mer ifrån ägaren....men, någon som känner igen?
Det har varit såhär i några dagar nu....

Verkar ha ont i halsen. Ingen feber. Står/ ligger mest å ser håglös ut. Allmäntillståndet är dåligt.
Har svårt att Gäspa å ser ut som den vill "spy", som att något Är tjockt/ivägen i halsen. Grejar mycket med tungan å försöker gäspa/"kräkas" (vet att de inte kan de men det är känslan man får)

Känner inget särskilt konstigt på hästen, inga svullnader som känns i alla fall. Har inga problem att röra sig när hon rör sig, men står/ligger mest å vilar. Äter som sagt knappt, ingen matlust/kan inte äta även om hon försöker.

Just att hon inte har någon feber alls tycker jah är konstigt när hon ser så sjuk ut.

Jag är nu på jobbet å det är inte min häst men står i samma stall, så inte hört något mer ifrån ägaren....men, någon som känner igen?
Om det har pågått i några dagar så måste veterinär verkligen tillkallas. Speciellt som hästen inte äter och dricker ordentligt! Det kan ju, till exempel, sitta fast något i munnen. En pinne "på tvären" är inte helt ovanligt, om jag förstått saken rätt.

Jag har varit med liknande symptom två gånger. Olika saker visade det sig men inte som inte löst sig utan veterinär.
Dessutom har jag hört om andra hästar med liknande och även där har det varit veterinär.

Orsakerna då som jag vet är:
Trasig tand
Stickskada i halsen som var så svår att upptäcka att veterinären missade den vi första besöket.
Skador på halskotpelaren/halskota.

Hade det varit min häst hade jag ringt veterinären mer eller mindre direkt, "några dagar" hade det inte blivit tal om. I övrigt låter det ju som att något är i vägen, enda gången jag själv varit med om det var lindrig foderstrupsförstoppning som var över på ett par minuter. Jag hade verkligen, verkligen sett till att ägaren ringde veterinär.

Med sådana symtom ringer man direkt, jag hade åkt direkt till kliniken.

En häst som inte dricker och äter nämnvärt under en enda dag skulle jag inte vänta med att ringa veterinär, oavsett.

Är det kolik så behandlar jag inte själv (efter en timmes tur i transport brukar det lösa sig men gör det inte det så är det veterinär direkt).

Är det saker i mun eller hals så är det veterinär direkt.

Anledningen är att följderna kan bli katastrofala om hästen varken äter eller dricker som den ska under ett enda dygn om man inte har veterinär vid sidan.

Lugna å fina nu. Ser att fler saker inte kom med i texten, irriterande!!

Får kanske förtydliga mej lite att det för de första inte är min häst Men veterinär ÄR kontaktad å ägaren har haft veterinär där/har kontakt med dem....

Den ska till klinik. Den är piggare, dricker bättre å enligt ägaren äter den oxå lite bättre.

Jag undrade bara om de fanns någon som kände igen syntomen eller hade en relativt bra gissning på de symptom hästen har, det är som sagt inte min häst.

Å jag Tackar för alla synpunkter.

Lugna å fina nu. Ser att fler saker inte kom med i texten, irriterande!!

Får kanske förtydliga mej lite att det för de första inte är min häst Men veterinär ÄR kontaktad å ägaren har haft veterinär där/har kontakt med dem....

Den ska till klinik. Den är piggare, dricker bättre å enligt ägaren äter den oxå lite bättre.

Jag undrade bara om de fanns någon som kände igen syntomen eller hade en relativt bra gissning på de symptom hästen har, det är som sagt inte min häst.

Å jag Tackar för alla synpunkter.
Vad tror veterinären om symtomen då??

TS : jag hade misstänkt ngt akut med tänder/käke eller ffa att något fastnat i munnen/halsen på hästen.

Oavsett det så hade jag åkt in med hästen omgående inte väntat två dygn .
Hoppas hästen snabbt kommit under veterinärvård där de kan utreda konkret , och att hästägaren får en förklaring på vad som hänt och att du redovisar hur det fortlöpt här i din tråd !

TS : jag hade misstänkt ngt akut med tänder/käke eller ffa att något fastnat i munnen/halsen på hästen.

Oavsett det så hade jag åkt in med hästen omgående inte väntat två dygn .
Hoppas hästen snabbt kommit under veterinärvård där de kan utreda konkret , och att hästägaren får en förklaring på vad som hänt och att du redovisar hur det fortlöpt här i din tråd !

Men hästägaren har ju inte väntat i flera dygn.

Det är inte alltid möjligt att transportera en häst i det skicket. Kanske därför veterinären valt att avvakta?
Jag har haft en fraktur i nacken på min häst och hon var inte transportbar på flera dagar då. Det är inte alltid att bara ställa en häst i ett släp att åka när den är dålig hur gärna man än vill ibland. Det kan vara värt att tänka på.

@kryddelydd jag vet inte vad du tjafsar om ärligt talat. Jag har skrivit hur jag hade gjort. Punkt slut. Varken mer eller mindre. Om du inte gillar min åsikt står det dig helt fritt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: alazzi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar