Vad fasiken finns det mer att göra egentligen? ('muggeksem')

Sv: Vad fasiken finns det mer att göra egentligen? ('muggeksem')

Baddades med människourin (!) och blev bra! Vet ej om det är en allmänt känd beprövad metod,

Jag fick tips om den metoden av en gammal hästkarl nyligen. "Säg åt din man att han när han vaknar på morgonen går ut i stallet och pinkar på hästens ben", sa han.

Immer

Urin är väl bra mot svamp har jag för mig..

Min kompis har problem med alvarlig mugg på sin häst och fick tipset av en sjuksköterska att testa SALICYLSYREVASELIN 5% till det! Äntligen fick hon bort muggen och kommer den tillbaka behöver hon bara smeta på en lite klick så är han bra igen! Den finns på apoteket! Är väl bara att prova! Inte speciellt dyr!

Låter som presic det felet som jag hade. Men då tog jag Tee Trea olja...vips, borta..

Testade Fucidin och Tea Tree Oil i lotion...och muggen försvann snabbare på lotion-benet... suveränt!

Samma sak med vår C-ponny. Kom tidigt till stallet för vi skulle på tävling. Ponny genomsvullen i ena frambenet och blockhalt. Spritomslag över dagen och natten fick ned svullnaden något. In till klinik måndag morgon där man konstaterade mugg. Fick hibiskrub och fucidin. Blev bra på 5 dagar (svullnad och hälta) och helt syptomfri på en vecka. Men nu är den elaka muggen tillbaka i samma ben. Till att tvätta och smörja igen.

Jaha... Din har bara på ett ben? Min hade runt om.

Japps, bara på ett ben, och sprider sig inte till de andra benen heller, eller uppåt/neråt heller, utan har ju blivit värre så det blivit över en större yta 'breddmässigt' men inget i övrigt.

Till flera:

Fucidin hjälper inte, de små elakingarna är som sagt multiresistenta =/

Honung och salicylsyrevaselin går ju däremot att prova. Vill eg helt inte 'bland in' något mer i behandlingen, men har smort med rikligt med idomin nu, om inte annat så som fuktbarriär nu när regnet VRÄKT ner senaste två dagarna =/

Till flera:

Fucidin hjälper inte, de små elakingarna är som sagt multiresistenta =/

Honung och salicylsyrevaselin går ju däremot att prova. Vill eg helt inte 'bland in' något mer i behandlingen, men har smort med rikligt med idomin nu, om inte annat så som fuktbarriär nu när regnet VRÄKT ner senaste två dagarna =/

Salicylsyrevaselin är mot mugg, men det har ju inte din häst? Eksem hjälder det inte miot, inte bakterier heller. Det är en ganska mild metod mot "vanlig mugg". Vad kan eksemen ha kommit av, det bör ju vara allergi av något slag.

Nu ska vi se, multiresistenta bakterier är ju vad jag vet, bara att vänta ut...

Min mugghäst hade fullt med staffar och hon har fått en relativt stark steroidsalva för det, lokalt. Men tetracyklin hade jag varit försiktig med, är ju inte det snällaste...

Har de någon aning om hur det har uppkommit?

Angående lindningen så har jag börjat igonerar när det svullnar på min häst, hon får lymfangit så fort första krustan kommer. Men jag har insett att svullnaden går inte ner förrän det läker och det mår bättre av att luftas.

Som jag skrev innan i tråden så ingen aning varifrån eller varför. Utan på kvällen vid intag var han normal. Morgonen efter tvärhalt och tvärsvullen. Hittade inga sår heller, huden var röd och irriterad dock, ochd et fanns några mkt små, mkt ytliga krustor. Vi trodde ju det var fissur eller gaffelbandsskada först, men när det uteslutit så kvarstod ju inget annat än eksemen att sikta in sig på.

Troligen har han haft/fått ett litet mikroskopiskt sår, och sen med mikroskopisk otur så fick bakterierna fäste där.

Bara vänta ut går ju inte, får de härja fritt så får han hysteriskt ont och blir så halt att man gråter.

Och tetracyklin lokalt starkt, tja det kanske det är, men de här tycks ju inte bry sig nämnvärt, det håller det hela stilla, men ingen förbättring. Tar man bort det är man tillbaka på ruta ett och snabbt, dvs han visar kraftig försämring snabbt.

Men det är ju bara gneta på ett tag till, om det inte är bättre då, det är ju då jag börjar känna att vad fan gör man då?

Svullnaden som blir är tyvärr inte lymfangit, och om man luftar krustorna så torkar de, och så kommer samma kraftiga försämring som innan.

Där det ju känns som ett moment 22, det här gör ingen vidare skillnad (än iaf) utan håller det bara stilla, bandaget trycer tillbaka svullnaden, men det är ingen varaktig förbättring utan ge det några h utan och försämringen startar :crazy:

Aha... Allergisk reaktion är uteslutet..?

Svårt, svårt... Men det finns ju massa naturläkemedel, allt från AloeVera till Vaselinprodukter och gojs. Har en hel radda av grejer som skulle funka mot min hästs hudproblem. Det bakteriedödande lär ju vara lögn.

Ett tips är att kolla bland gamla hästgubbar om björklövsomslag (om du har några björklöv kvar), det är dock relativt starkt, men ska vara en dunderkur mot bakterier, ska dock inte användas om han är för sårig. Jag har recept, så PMa om du vill ha det.

Jo, visst finns det naturprodukter. Jag är dock ganska ovillig just nu att 'laborera' med det, för om bakterierna inet hålls nere av tetracyklinet, utan får härja fritt, då vill jag nog inte vara med sen, och troligen inte hästen heller. Hade det varit så att det stod still och inte blev någon skillnad om/när man tog bort trtracyklinbehandlingen, då skulle jag mycket väl kunna testa att kombinera den med något annat, men just eftersom det blossar upp så enormt såfort tetracyklinet sätts ut så är jag ganska försiktig. Även med att använda något annat vid sidan av, ifall det tar ner effekten på tetra-behandlingen.

Dock så har jag senaste dagarna smort idomin ovanpå tetracyklinjoxet, för att försöka skapa en fuktbarriär (det har varit pissväder), och det tyck inte gett någon negativ påverkan iaf.

Prova en Tea Tree Oil-produkt, den är både bakterie- och svampdödande. Funkar bra på de flesta muggvarianterna. Finns en ny sajt som heter hippovitae.se som du kan kolla mer på. Har använt det på 3 mugghästar, funkar t o m bättre än Fucidin.

Jo, visst finns det naturprodukter. Jag är dock ganska ovillig just nu att 'laborera' med det, för om bakterierna inet hålls nere av tetracyklinet, utan får härja fritt, då vill jag nog inte vara med sen, och troligen inte hästen heller. Hade det varit så att det stod still och inte blev någon skillnad om/när man tog bort trtracyklinbehandlingen, då skulle jag mycket väl kunna testa att kombinera den med något annat, men just eftersom det blossar upp så enormt såfort tetracyklinet sätts ut så är jag ganska försiktig. Även med att använda något annat vid sidan av, ifall det tar ner effekten på tetra-behandlingen.

Dock så har jag senaste dagarna smort idomin ovanpå tetracyklinjoxet, för att försöka skapa en fuktbarriär (det har varit pissväder), och det tyck inte gett någon negativ påverkan iaf.

Nu undrar jag om jag missförstår, men har du tagit bort tetracyklinet för att prova:confused: Det är ju inte så lyckat att göra med pencillinbehandlingar öht, för annars händer ju gärna precis det du beskriver = sju resor värre:crazy: Men det vet du säkert?

Står han på spån så prova byt ut det mot annat strö

Nu undrar jag om jag missförstår, men har du tagit bort tetracyklinet för att prova:confused: Det är ju inte så lyckat att göra med pencillinbehandlingar öht, för annars händer ju gärna precis det du beskriver = sju resor värre:crazy: Men det vet du säkert?

Vi har provat att minska ner på tetracyklinet - ja. Vi = jag och veterinären. Både jag och veterinären är ju fullt medvetna om att det är inte bra att benet är så instängt i bandage dygnet runt. Utan vet tyckte att jag skulle prova att ha honom utan bandage nattetid om boxen är ren. Och han är ju tack och lov en mycket renlig herre.

Då blev eksemen jättetorra och det blev som självsprickor, och han fick skitont rent ut sagt. Och svullnaden kom tillbaka. Så okej, det var en dum ide. Varvid vi istället provade att ha benet sådär rejält inpackat dagtid, och så behålla tetracyklinkompresserna på, men byta ut monsterbandaget mot bara en vanlig fleecelinda alt fleecelinda och padd (provat båda) för att hålla kompresserna på plats. Då blev det ju inte lika torrt och otäckt, men svullnadshelvetet kvarstod ju. Så sen blev det monsterbandage igen. (Det var efter 10 dagars tetracyklinbehandling vi provade det. Nu är vi uppe i 18 dagars tetracyklinbehandling btw).

(På samma sätt har vi tre gånger försökt sätta ut finadynet, och raskt fått sätta in det igen. Första gången efter 8 dygn, sen var femte dygn två ggr och sen har jag inte provat mer, ska göra det igen strax, idag 20:e dagen med finadyne)

Senast ändrad:

Vet att vi har använt socatyl/rapsolja mot svår mugg/exem. Islandshäctar var det.

Funkade kanon):)

Prova en Tea Tree Oil-produkt, den är både bakterie- och svampdödande. Funkar bra på de flesta muggvarianterna. Finns en ny sajt som heter hippovitae.se som du kan kolla mer på. Har använt det på 3 mugghästar, funkar t o m bättre än Fucidin.

Till och med bättre än fucidin är nog allt eftersom fucidin är verkningslöst på bekaterierna. Sen som sagt, det här är inte mugg, sen om det spelar någon roll är en bra fråga.

Men min fråga är alltså inte om 'hurskurer att prova', det här är inget man ska joxa med huskurer med, utan vad fan det finns kvar att göra liksom, eftersom allmänbehandling med tetracyklin inte är det man helst vill göra direkt. Men vad fan gör man då liksom? Kan man lasra eller nåt? Eller är det ett sista desperat försök att ab, annars himlen liksom?

Vet att vi har använt socatyl/rapsolja mot svår mugg/exem. Islandshäctar var det.

Funkade kanon):)

Hör eg inte hit, men den enda gången jag haft mugg, så socatyl och olivolja fungerade superbt. Så får jag någon gång mugg igen skulle det stå högst på listan =) (Socatyl biter som sagt var inte heller på de här illbattingarna, de är resistenta mot all antibiotika och liknande utan tetracyklin)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka