Vad fasiken finns det mer att göra egentligen? ('muggeksem')

Alexandra_W

Trådstartare
Jag sliter fasiken tussar ur håret just nu. Valackens förbenade 'eksem' (ni som inte hängt med, tänk mugg så är ni med på banan) blir ju banne mig inte bättre. Eller, allt är ju förvisso relativt. Det tidigare värsta stället är nu helt okej, men då blossade det upp och blev tvärilla på utsidan av benet istället. Konsekvent värre.

Ska ge den här behandlingen en vecka till, och sen.. Ja sen vad då? vad sjutton finns det mer att göra än att traggla på liksom?

Sålänge jag håller benet ordentligt lindat (med bomull, gasbinda och vetrap) så är det osvullet. Men märkte ikväll att det räcker med 3 h olindat för det ska börja svullnad igen. Samtidigt så denfriska huden vid det bandagerade området börjar reagera på att det är rätt instängd nu :crazy:

Dessutom börjar hästen a.) hata sitt bandage och b.)avsky matte

Men, om inte lokalbehandling biter, och inte allmänbehandling är ett smart alternativ, vad sjutton kan man göra då? Så här kan han ju inte ha det hur länge som helst? :cry:

Sv: Vad fasiken finns det mer att göra egentligen? ('muggeksem')

Har du tagit prover på det? Har inte riktigt varit med i svängarna, men mugg är något av ett specialämne för mig :angel:

Har han fått nån form av antibiotika, medicin eller annat läkemedel? Om svaret är jag så beror det förmodligen på det.
Botas med några veckors rensning och återställning av magen.
Ta bort all pellets och musli, ge så få rena fodermedel som möjligt. Havre, hö och betfor tex och en halv dl salt om dagen. Saltet gör att hästen dricker bättre och så att det blir mer "rotation" i kroppen.
Ge en intensivkur av tex Protexin (magbakterier).

Har han fått nån form av antibiotika, medicin eller annat läkemedel? Om svaret är jag så beror det förmodligen på det.
Botas med några veckors rensning och återställning av magen.
Ta bort all pellets och musli, ge så få rena fodermedel som möjligt. Havre, hö och betfor tex och en halv dl salt om dagen. Saltet gör att hästen dricker bättre och så att det blir mer "rotation" i kroppen.
Ge en intensivkur av tex Protexin (magbakterier).

Innan det här kom? Nix.

Och jag tror inte det här kommer från magen (det här kom pang poff, ena dagen fräsch, benet rent, nästa tvärhalt och tvärsvullen, finns annan äldre tråd om det). Men han har fått en kur magbalans, 'för säkerhets skull' eftersom han ju fått ganska ordentligt med mediciner efter det här dök upp och jag inte ville att magen skulle börja kajka av allt finadyne.

Har du tagit prover på det? Har inte riktigt varit med i svängarna, men mugg är något av ett specialämne för mig :angel:

Ja, och det är det som är problemet med behandlingen. Prov togs inom några dagar efter när det kom, då var det mycket mindre dessutom. Det växer gramnegativa, multiresistenta elakingar i det. Dock inte resistenta mot tetracyklin. Så han behandlas lokalt med terramcin löst i torskleverolja. Och det är det som inte tycks hjälpa, ska ge det en vecka till innan 'ytterligare åtgärd' som sagt, men jag börjar bli bekymrad för VAD man gör om det inte ger sig, då allmänbehandling med tetracyklin inte är det bästa man kan tänka sig direkt..

Hej,

Är ingen expert på sådan här komplicerad mugg!! :crazy:
Men har du testat Animaltex? Otroligt bra på "vanlig" mugg!
eller zinkbandage?

Det är inte mugg, utan eksem, diagnosen är 'infekterade eksem'. Vad som i praktiken skiljer från mugg ska jag låta vara osagt dock, det ser ganska lika ut, förutom att det inte blir skorpor på eksemen, däremot flagnar de eller hur man ska säga.

Inte provat zinklimbandage, helt enkelt för att det inte gör så stor skillnad vad jag lindar över bomullen, och linda direkt på fungerar inte, man måste ha bomull iaf från kronrand till ovanför kotan, och sen se till att få fast bandaget nedtill så det inte kasar upp, så det skyddar ballarna med. Och utan bomullen kan man inte dra åt såpass stadigt som krävs.

Det vi (jag) gjort hitills är att han initialt innan vi visste vad det var (han var så svullen och halt, och eksemen bara små, enstaka, ytliga, så de misstänker fissur eller gaffelbandsskada både på plats och på kliniken först) behandlat med finadyne och hipootrim i hög dos, samt lokalt med streptocillinsalva.

Sen efter klinikbesöket byttes lokalbehandlingen ut mot någon 'häxblandning' med torskleverolja som bas, och så terramycin och något mer löst i den.
Tvättning dagling, kompresser indränkta med häxblandningen, samt spritbandage ovanpå (dvs spritad bomull, gasbinda och vetrap)

När odlingssvaret kom sattes hippotrimmet ut (det är verkningslöst, skiten är resistent), vi provade sätta ut finadynet men då blev han halt som f*n igen så det sattes in. Lokalbehandlingen ändrades till relativt stor mängd terramycin löst i torskleverolja.

Fortfarande daglig tvätt och kompresser med oljeblandningen på eksemen, bomull (men torr, ingen sprit) över, och så gasbinda och vetrap. Får tejpa det med silvertejp med längst ner, och linda under hoven med, för det inte ska åka upp över ballarna.

Vad är det för häst du har? Min tinker som hade mycket hovskägg hade en slags löss som vi (inkl vet och hovslagare) trodde var mugg. Behandlade i över tio år med allt möjligt. Sen läste jag en artikel på internet om dom är lössen som är vanliga i sydligare länder på hästar med mycket hovskägg. Men denna ohyran kan hoppa över på andra hästar som den kommer i kontakt med. Jag köpte Frontline receptfritt på apoteket (är eg. för beh. av hund och katt) och dränkte in hela benen på hästen med detta. Och det hjälpte! Eksemen och flagorna försvann och kom inte tillbaka. Det var alltså aldrig någon mugg...!

En arab, synnerligen klent hovskägg. Och tyvärr inte minsta lilla spår av någon parasit =/

Nä det är svårt alltså... Och att han blir svullen. Hmm...

Fast parasiterna syns inte, dom är nere i huden. Kanske kan vara värt att testa? Men min häst blev aldrig svullen eller halt, däremot kliade han sig mycket och stod och stampade/sparkade.

Kolla internet på allt som går att söka på, det kanske kan ge nån hjälp...

Den här är inte kliig alls. Men borde inte parasiterna sprida sig, typ frn ben till ben, eller uppåt benet eller nåt?

Men ska ta upp det med veterinären, men iom att vi har de där multiresistenta elakingarna tror jag inte det är parasiter (tog ni prov på muggen på din?). Men parasiter skulle annars vara väldigt enkelt och trevligt i jmf känsn det som :crazy:

Prova med frontline 'bara ändå' törs jag inte, inte på sårig, känslig hud.

Jag hade honom bara i fem år, de jag köpte honom av sa att han fått diagnosen "kronisk mugg"... :confused:

Den här ohyran han hade spred sig inte till resten av kroppen, utan höll till på benen, då helst i karleden, runt ballarna och upp i hovskägget. Jag vet inte ens vad det heter det han hade, jag var bara så glad att hans problem försvann och att pälsen växte ut igen.

Nä det kanske inte är så bra att prova om hästen nu har sår. Men jag vet hur jobbigt det är att inte veta råd... :(

Men borde inte parasiterna sprida sig, typ frn ben till ben, eller uppåt benet eller nåt?

Jaha... Din har bara på ett ben? Min hade runt om.

Hörde om ngt liknade för ett par år sedan... Baddades med människourin (!) och blev bra! Vet ej om det är en allmänt känd beprövad metod, men det funkade tydligen i det här fallet *s*

Finns inget värre än mugg..!!! ???

Om nu inget penicillin el dyl biter så kan man prova med att ändra miljön där bakterierna växer.

Finns de som har använt honung!!! med gott resultat. Bakterierna överlever inte i den starka sockerlösningen.

Finns andra huskurer också, som du säkert hört, men honungen är nog rätt snäll mot huden.

Hoppas det löser sig för er.../:cool:

Min unghäst stod med tjockt vänster bakben för ett par veckor sedan. Jag noterade att hon hade några små krustor på kotans insida och veterinären sa att det troligen var mugg (eller kanske snarare rasp). Så hon skrev ut Fucidin (örondroppar till hund och katt!) som jag masserade in under en veckas tid efter att ha tvättat benet med grönsåpa. Krustorna försvann snabbt och svullnaden likaså.

Immer

Finns de som har använt honung!!! med gott resultat. Bakterierna överlever inte i den starka sockerlösningen.

En tesked honung med en knivsudd salt ska vara bra mot svårläkta sår. Fungerar säkert mot mugg också! Värt att prova.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka