Vad får skloskötersor säga?

Sv: Vad får skloskötersor säga?

Min kusin är nyligen fullda 7 år. Under slutet av hennes sexårsverksamhet sade hennes skolsköterska till henne att hon har för högt BMI och måste börja banta.

Men hallå, jag undrar.:confused:

Har hon verkligen gått ner 3 kg på 8 dagar?

Och BMI, hur vet en sjuåring vad det är?:confused:

Vad ligger hennes BMI i på, eller låg, då hon var hos skolsköterskan? Om det var för högt så ska självklart skolsköterskan agera, genom att ta kontakt med föräldrarna och gemensamt med barnet diskutera kost och motion, och vad man inte kan eller får äta, alltså inte bantning.

Jag är tveksam om skolsköterskan uttryckt sig så plumt som du skriver, för högt BMI och banta,dessutom, om nu skolsköterskan inte pratat med någon vuxen om detta, hur vet ni att barnet uppfattat samtalet korrekt, kan ju vara svårt menar jag, en sjuåring är inte alls insatt i alla de termer som skolsköterskan, enligt dig, svängt sig med.

Nej en sjuåring är inte insatt i sådan termer, men en sjuåring rent generellt har ett bra minne och kan säkerligen ha återberättat vad sköterskan sa utan att ha förstått innebörden.

Att en sjuåring dock vet vad banta betyder är jag helt övertygad om... tyvärr :(

Rent allmänt så verkar det ofta som om skolsköterskor uttrycker sig klumpigt till barnen direkt istället för att ta upp det med föräldrarna.

Jag har inte en aning, men det verkar ju som det är ett ganska utbrett problem när man läser om vad många varit med om här bara i tråden.

Jag har inte en aning, men det verkar ju som det är ett ganska utbrett problem när man läser om vad många varit med om här bara i tråden.

Självklart ska samtalet hållas med föräldrarna, och inget barn ska banta, men om BMI är för högt, då ska kost och motion ses över.

Jag fick själv höra i högstadiet att jag skulle sluta äta (skolsköterskan sa först åt mig att börja motionera - vilket jag redan gjorde MASSOR av, sedan att jag skulle sluta äta godis - hade jag inte gjort på 1,5 år).

Det finns säkert korkade skolsköterskor, men är de så dumma att de verkligen säger åt någon att sluta äta helt?

Bäst att tillägga- för högt BMI-överviktig.

Om man motionerar massor, och däröver inte äter godis alls, om man i godis inberäknar kakor,bullar, glass, saft, dricka,godisefterätter, choklad, då blir eller är man inte överviktig om man om möjligt inte lever fulltid på skräpmat, eller om man om möjligt och ovanligt har en sjukdom eller äter ngn medicin.

Självklart ska samtalet hållas med föräldrarna, och inget barn ska banta, men om BMI är för högt, då ska kost och motion ses över.

Man ska överhuvudtaget INTE räkna nått jäkla BMI på småungar..... PUNKT. Alla kan inte se ut likadant.... Denna vikthysteri är rena vansinnet.... NÄ, slopa viktkontrollerna inom skolhälsovården och använd det endast i extrema fall som kräver läkare....:devil:

Vikthysterin må vara vansinnig, men det är många barns kostvanor också, och det är som regel föräldrarnas fel.

Förtydligar mig själv: Självklart ska rejält överviktiga barn ha hjälp och stöd med kost och motion, ju tidigare man blir fet, destu skadligare blir det, ju länge tid man är rejält överviktig, destu svårare att gå ner, generellt.

Jag tycker dock att man bör ha kvar kontrollen på barnen, övervikt hos barn ökar ju och det vore ju hemskt om dom barnen/föräldrarna inte får hjälp i tid.

Nej alla barn kan inte se lika ut, men alla barn kan vara hälsosamma och vissa barn är för kraftiga för sitt bästa ..

Liksom vikthysterin är vansinnig så är åldersdiabetes på barn också helt vansinnigt.

Vikthysterin må vara vansinnig, men det är många barns kostvanor också, och det är som regel föräldrarnas fel.

Förtydligar mig själv: Självklart ska rejält överviktiga barn ha hjälp och stöd med kost och motion, ju tidigare man blir fet, destu skadligare blir det, ju länge tid man är rejält överviktig, destu svårare att gå ner, generellt.
Det är föräldrarnas fel om barnet äter fel. DÅ ska diskussionen om barnets kosthållning tas med föräldrarna och INTE med barnet. Det finns ingen som helst anledning att blanda in barnet i dessa diskussioner.

Rejält överviktiga barn behöver hjälp, men de får banne mig inte hjälp genom att skolsköterskan talar om för dem vid 7 års ålder att de är för tjocka! det är FORTFARANDE föräldrarna som ska informeras och diskutera om den saken! Att ta det med barnet blir liksom att börja nysta i fel ände!

det är föräldrarnas fel om barnet äter fel. DÅ ska diskussionen om barnets kosthållning tas med föräldrarna och inte med barnet. Det finns ingen som helst anledning att blanda in barnet i dessa diskussioner.

Rejält överviktiga barn behöver hjälp, men de får banne mig inte hjälp genom att skolsköterskan talar om för dem vid 7 års ålder att de är för tjocka! Det är fortfarande föräldrarna som ska informeras och diskutera om den saken! Att ta det med barnet blir liksom att börja nysta i fel ände!

ginnies skrev:
självklart ska samtalet hållas med föräldrarna, och inget barn ska banta, men om bmi är för högt, då ska kost och motion ses över.

/c ................

Håller med. Det är ganska skrämmande hur mkt tjocka människor och ffa barn det finns.
Sen behöver det ju inte gå till överdrift. Lite knubbighet skadar ju sällan.

Till tråden:
Tycker det är avskyvärt att skolsköterskor klämmer ur sig sådana saker.
Jag (och tydligen fler i denna tråd!) har själv varit med om samma sak när jag var 11 (12?) år. Skolsköterskan visade mig på ett papper att jag låg lite över snittet eller vad det var och det satte sig i mitt huvud direkt.
Sen vägde jag 5-10 kg mindre resten av grundskoletiden och har inte varit bra med maten sen dess.
Kan ju tillägga att jag inte alls på något sätt var fet eller kraftig utan jag var snarare tidigare utvecklad än medeltjejen. (längre, tyngre, osv)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
21 966
Senast: Kattennizze
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 692
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama