Vad får skloskötersor säga?

Min kusin är nyligen fullda 7 år. Under slutet av hennes sexårsverksamhet sade hennes skolsköterska till henne att hon har för högt BMI och måste börja banta.

Jag kan verkligen inte förstå hur en skolsköterska kan säga så till en sexåring. Säger man inte sånt till föräldrarna?

Det stackars barnet (var inte alls tjock innan) har börjat banta och gått ned 3 kilo under de senaste veckorna. Om detta på allvar leder till en ätstörning, kan man i så fall anmäla skolsköterskan? Kan man anmäla ändå?

Sv: Vad får skloskötersor säga?

Va med om samma sak, fast senare (och tvärtom). Hela slutet av lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet bestod av suckar och - du är ALLDELES för smal, från skolsyster.

När de skulle kolla om ryggraden va sne och man böjde sig framåt sa hon med äckel i rösten:
- Din ryggrad behöver man ju inte ens känna på, man SER hur den ser ut...
:cry:
Subba...

Skolsköterskan måste ha en chef och jag hade kontaktat chefen. Inte ska hon säga till barnet att hon ska banta. Är alldeles för mycket bantningshysteri tycker jag. Det är en diskussion jag tycker att man tar med föräldrarna och där man kanske kan komma fram till ett bättre alternativ än bantning. kanske ta bort godiset eller att barnet får vara med i någon aktivitet där de får rörapå sigom det är ett mer stilla sittande barn.

Vi hade motsatta problemet. Sonen kom hem och satt tillmiddagen och åt tills han nästan kräktes. Normalt äter han bara tills han är mätt. Efter lite utfrågning kröp det fram att skolsköterksan sagt åt honom att äta mer för han var för tunn. Jag ringde direkt upp skolsköterskan och sa åt henne att sådant säger mna inte till barnen och påtalade också hur mycket mitt barn faktiskt äter. Så vårt problem löstes eftersom hon bad sonen om ursäkt sedan.

Tack för era svar.

Jag fick själv höra i högstadiet att jag skulle sluta äta (skolsköterskan sa först åt mig att börja motionera - vilket jag redan gjorde MASSOR av, sedan att jag skulle sluta äta godis - hade jag inte gjort på 1,5 år). Det satte sina spår.

Min kusins föräldrar är lätt överviktiga, men har inga större problem. Jag själv är kraftigt överviktig och har haft bulimi i en massa år, så jag reagerar mkt starkare på det skolsköterskan sagt än vad kusinens föräldrar gjort.

Jag ser också en misstänkt anorexia i detta, medan föräldrarna inte (ännu) gör det. Ser jag en försämring kommer jag självklart att på ett milt sätt upplysa föräldrarna.

Åh vad jag blir ARG på sånt! Jag kan bli helt tokig på denna evinnerliga bantningshysteri.
Min dotter fick nämligen höra när hon var 4 år på dagis, det var säkert inte riktat till henne eftersom hon är liten och späd, att om man åt mat så blir man tjock. Sen dess har vi haft ett helsicke. Hon vägrar äta. För man blir ju TJOCK då. Och det är tydligen jättehemskt för det har fröken sagt...

Nu har det gått tre år och vi har fortfarande problem med hennes ätande. Hon vägrar äta. Och jag är inte pinnsmal, jag är som kvinnoidealet var för några hundra år sedan, lite fylligare och stolt över min kvinnlighet.
Så jag försöker peppa henne att man är bra oavsett om man har lite rund mage eller alldeles platt men den här förbenade kommentaren hänger i.
Och ingen av fröknarna ville ta på sig det utan det 'måste ju ha kommit hemifrån'. Nehej minsann sa jag för vi pratar aldrig bantning just för att hon ska få en bra självbild och inte hamna i nån ätstörning.

Nu är hon som sagt 7 år och vi har hjälp av bup och skolsköterskan för att få i henne lite mat. Det är ett helsicke faktiskt att några små ord kan göra så otroligt mycket skada.

Stå på dig och låt ingen säga till din dotter att några siffror (som jag för övrigt tycker är helt åt skogen) gör att hon inte är bra nog. Hon är alldeles underbart vacker som hon är!

Usch! Vad är det för fel på skolsystrar egentligen...jag är själv en sådan som genom hela min uppväxt hade panik inför de årliga vägningarna..Fick höra att jag åt för mycket bla bla bla. Många års ätstörningar ledde det till, och en totalt skev självbild...

Har de invändningar på vikten (vilket i o för sig i en del fall kan vara bra) bör de ta det med föräldrarna.

Fy tusan alltså, så säger man bara inte! Sådant tar man med föräldrarna, på ett snyggt och trevligt sätt.
Tycker föräldrarna ska ta upp detta med skolsköterskan, eller dennes chef, och det direkt. Små små saker, som barn får höra, sitter i hela livet. En skolsköterska ska hjälpa, inte "skada".

Från mitt allra första besök hos skolsköterskan, till mitt allra sista, påpekade hon min längd, och mina stora fötter. Det vill jag lova, har gett mig stora komplex. Varför? Jo, för att man tar åt sig otroligt mkt som liten.
Ja, och vad är det då för fel på min längd och mina fötter? i daxläget 172 cm, och storlek 39 på skor. Ganska okej va? Först i vuxen ålder jag insett det.
Visst var jag längre än jämnåriga, och hade alltid vart det. Men det var först efter att skolsköterskan påpekat min storlek vid två-tre besök som jag började må dåligt utav det. Tror säkert inte att hon menade ngt illa, men man ska tänka sej för vad, och hur man säger saker och ting. Ja, varför ens nämna det för mej?
Detta exempel går ju inte ens att jämföra med att säga till ett barn att det är tjockt, men vikten av vad man säger till barn är större än man tror. (Och nej, jag har inga egna barn, kanske jag ska tillägga).

Ngt annat jag varit med om på nära håll, det är samma sak som ngn berättade tidigare i tråden. Dotter till en kompis, hade i skolan i första klass fått höra hur "farligt det är med för mkt mat", och detta kom från läraren, som inte lade fram denna info på spec bra sätt för små barn. Japp, efter det äter hon knappt ngt, och hon är tonåring idag, och äter fortfarande knappt ngt. Hennes föräldrar har fullt sjå varje dag.

Nu verkar anorexian tyvärr vara ett faktum för min kusin. Hon har gått ned 6 kilo och äter ingenting. Under gårdagens middag (hon hade fått önska) fick hon i sig 2 st bandspaghetti.:cry:
Hon har genomgått alla prover och undersökningar och testen och röngnar oc allt sånt, så nu väntar remissen för anorexiutredning.

Känner mig helt maktlös! Vad säger man till det stackars barnet? Vad säger man inte? Råd mottages tacksamt!

Jösses säger jag bara !

Flickan är ju förtusan bara 7 år !

Hoppas verkligen att hon börjar äta igen och få må bra !

Jag hoppas det jag också.

till skolsköterskans försvar ska jag säga att det dessutom förekommer en hel del utfrysning i hennes klass, så det är flera faktorer som spelar in.

Fy vad hemskt :cry:. Jag blir så ledsen av att läsa detta.

Hoppas verkligen att flickan får snabb hjälp. Dessutom, och jag är definitivt inte den som brukar hojta om detta, skolsköterskan måste anmälas! Jag tycker att det inte bara är fruktansvärt utifrån ett professionellt perspektiv, utan skolsköterskan brister i normalt förstånd, hyfs, förståelse och medmänsklighet.

men fy så hemskt!!!:cry:
jag var själv i den åldern när min anorexi fick sin debut..å jag är tyvärr fortfarande inte frisk:cry:
men va skönt att hon får hjälp så fort!!!DET är huvudsaken! förstår att det är fruktansvärt jobbigt för er som anhöriga!det är nästan värre än att vara den "sjuka"..att känna sig så otroligt maktlös å frustrerad!:crazy:

å du..se till att ANMÄLA den där sköterska GENAST!!!BLIR BARA SÅÅÅ FÖRBANNAD när man gång på gång hör hur en skolsköterska kan slänga ur sig sådana kommentarer!!!:devil:

om du behöver prata eller så, så Pm:a gärna..:)
har ju som sagt varit med ett tag..:crazy:

Minns när min bror var liten och folk i hans skola frågade om han fick någon mat hemma...
Nej, vi svälter honom. Hur så?
:mad:

Har varit med om samma sak med min sjuåring. När vi var på sista bvc besöket
sa sköterskan att hans bmi var för högt.Till saken hör att han är grovt byggd.
Alltså grov benstomme och ligger snäppet över medel på längd.. Han kommer aldrig kunna bli den där lille "tarmen".
Jag gick hem därifrån jätteledsen för hon tyckte även jag skulle gå med i en grupp för föräldrar med feta barn.
Kom till dagis dagen efter och sa till dem att det var viktigt att han åt rätt och han ansågs fet.
De gick fullständigt i taket och blev skogstokiga nästan.
Samma sak med kompisar och föräldrar man pratade med för att få stöd.
Tog upp det med en annan bvc sköterska och han svarade att jag skulle anmäla henne .
Tänk om det hamnar hos en förälder som tar deras ord på allvar...då har vi snart anorexi på var och varannan unge.
Nästa besök vi var på krävde jag att få en annan sköterska och enligt henne var han helt normal. Men det sitter kvar i hjärtat vad den första sa.

Usch det är verkligen klumpigt av en skolsköterska att bete sig så.
Samtidigt antagligen inte allt för ovanligt.
Kommentarer överhuvudtaget om att någon är för tjock/smal osv borde folk vara lite lugnare med.
Går hos en arbetsterapeut nu för mina ätstörningar, under lunchen i fredags satt vi och pratade lite om just det där.
Hur otroligt ofta främst tjejer bli påverkade av dagispersonal/lärare/mammor till att börja banta.
Visst allt behöver inte spåra ur, men huvva vad mycket tråkigt det kan orsaka.
Jag känner ju själv att jag verkligen måste komma till rätta med mig själv för att inte påverka mina barn i framtiden.

Stör mig så på folk även pappor upplever jag ofta kommentera sina magar som "tjock magar". :(
En vän till sambon var här med sin dotter på ca 6 år, hon kommenterade sin pappas tjockmage och att han inte borde ta mer av kakan.

Nu verkar anorexian tyvärr vara ett faktum för min kusin. Hon har gått ned 6 kilo och äter ingenting. Under gårdagens middag (hon hade fått önska) fick hon i sig 2 st bandspaghetti.:cry:
Hon har genomgått alla prover och undersökningar och testen och röngnar oc allt sånt, så nu väntar remissen för anorexiutredning.

Känner mig helt maktlös! Vad säger man till det stackars barnet? Vad säger man inte? Råd mottages tacksamt!

Jätte bra att dom ialla fall tar i det och att hon kommer få hjälp.

Något som jag hört är väl att man som anhörig ska fokusera på människan bakom och inte så mycketpå vikten och ätbeteenden. För att stärka det friska som finns kvar. Att den proffesionella får ta biten att få tjejen att börja äta.
Hoppas att hon får bra hjälp snabbt!
En så liten och ung fortfarande växande kropp måtte ju påverkas snabbt av svälten. :(
Hoppas verkligen att det går bra för din kusin (och för dig med...)

Men oj så arg jag blivit om en jäkla skolsyster sagt så till mitt barn..... jag hade gått till lokaltidningen :devil: hängt ut människan :devil:

Om en skolsköterska tycker ett barn är överviktig kan denne kanske prata med vårdnadshavarna. Tycker inte en 6-åring ska få sånt på sitt samvete. Däremot kan ju skolsyster snoka lite såhär "tycker du om att vara ute och leka mkt" "håller du på med ngn sport" "skulle du vilja börja med ngn sport" ja försöka pusha, KRAVLÖST.

Jävla tant jag blir arg, nu loggar jag ut ett tag och går och avreagerar mig :devil:

:devil: idioter det finns.

Säger som föregående. OM det är så att barnet fasktiskt behöver tappa ett eller annat kilo så okej, då kanske man kan behöva påpeka det lite smått då man lätt blir hemmablind. Men inte fasen gör man det till den lilla ungen!! Vill de förstöra barnet för resten av livet?!
I så fall kontaktar man väl ändå föräldrarna och hör sig för.

Jag blir så arg. Ätstörningar är inget man leker med...

Tack alla för era svar.

Jag anser att jag inte kan anmäla, utan att hennes föräldrar borde ha gjort/bör göra det. Hennes föräldrar har inte riktig insett ännu är jag rädd.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
21 966
Senast: Kattennizze
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 692
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve