Sv: Vad får man/ får man inte i AR?
Alla ni som tränar eller har tränat AR, varför tränar ni just AR?
Tja, jag kom i kontakt med AR strax efter att jag köpt min första häst, åkte på en kurs som deltagare till fots och fann att detta var ett sätt för mig och min häst. Vad som gjorde att jag blev fast för AR var nog när jag såg hästarnas nöjda uttryck under kursen..
Det är tio år sedan nu, men jag kom igång med träningen ordentligt för åtta år sedan då kurser började anordnas i mina trakter.
Vad har ni för hästbakgrund?
Jag började rida på ridskola när jag var åtta, året var 1963. Sen fortsatte jag på ridskolan, med undantag för ett uppehåll på 6-7 år under 70-talet, fram tills jag köpte min första egna häst 2001. Jag hade även ett antal foderhästar, och jag red många privathästar under åren. Både skogsmullar och välutbildade dressyrhästar. Jag tillhörde "elitgruppen" på ridskolan och var ute och tävlade med lektionshäst på lokala tävlingar. Jag har massor av klubbmästerskapsrosetter och plaketter. I mitten av 80-talet tog jag ryttarmärkena i järn, brons och silver - vilket väl är så långt som man kommer utan att ha egen häst. För silvermärket gällde LA dressyr under tävlingsmässiga former med utbildad domare, och såväl skänkelvikningarna i trav samt förvända galopperna måste ha minst 5
r i bedömning (jag hade 68% på min ritt) Vidare ingick ett terrängprov över 12 fasta 1-metershinder.
Först 2001 köpte jag min första egna häst, ett kallblodstravarsto som då var 9 år gammal. Hon har varit otroligt svår (kvicktänkt, lätt i baken och med massor av energi) vilket inneburit en del ofrivilliga avsittningar med bl a en knäfraktur som följd. Efter olyckan som hände redan 2001 blev jag lite rädd att rida och det har tidvis varit riktigt illa. 2008 kom jag i kontakt med min nuvarande tränare och sedan dess har det bara gått framåt, både vad gäller mitt självförtroende och ridningen.
2009 red jag upp väpnarprogrammet för Bent, och klarade det galant.
Vad har ni för mål/vision med er ridning?
Att hästen ska få fortsätta vara frisk och stark. Hon har haft fång två gånger, men i övrigt aldrig varit halt trots att hon bär runt på en tung ryttare.
Ser ni AR som en "komplett ridlära"?
Jag ser det kanske på ett lite annorlunda sätt en del nybörjare eftersom jag har så mycket självklara saker med mig i bagaget sedan tidigare. Definitivt funkar AR för mig och mina hästar.
Vad ser NI för brister? Vad ser ni för fördelar?
Brister ser jag faktiskt inga. Fördelarna är många. Jag tränar korta pass på ridbanan och rider i övrigt i skog och mark. Hästarna blir bara starkare och gladare och trevligare att rida.
Jag kan tillägga att jag rider för "min" riddare, för Bent och även för Julio Borba.