Vad får man bäst betyg av??

Sv: Vad får man bäst betyg av??

Degree skrev:
Nu är jag på dig igen..;) domaren väger in mellantraven i gångartsbetyget på samma sätt som den väger in arbetstrav, ökad trav (om nu det finns med på programmet) all typ av skritt och galopp. Så den har en viss betydelse men givetvis står och faller inte gångartsbetyget på mellantraven. Men den räknas.

Hehe, du ger dej inte? :p
jojo, men mellantraven utgör ju procentuellt inte en särskilt lång väg jämfört med resten av programmet. När jag sätter gånartsbeyget tittar jag inte tillbaka på mellantraven utan tittar på helheten av gångarterna, hur hästen rör sej mellan rörelserna och om den lyckas behålla det även i själva rörelsen.
Men okej, om du rider arbetstrav genom hela mellantraven har du ju inte visat mej att du kan länga din hästs steg och då har du inte visat hela hästens register.
Som domare skulle jag hellre vilja se att ryttaren försöker visa en mellantrav och att det blir galoppinslag än att den inte försöker alls.

Degree skrev:
Jag skulle inte dra av på lydnaden om detta galoppinslag händer en gång under en travlängning..man måste titta på varför galoppinslaget uppkom, var det på grund av hästens oförmåga att länga sig eller på bristande föreberedelse av ryttaren (eller tom ryttarens oförmåga att vara följsam i längningen)..om hästen visar en bra längning efter att kommunikationen mellan häst och ryttare har retts ut så skall ju inte detta drabba vare sig hästens gångarter eller hästens lydnad, mer då ryttarens inverkan eller sits.

Precis och dessutom så är ett galoppinslag inte en olydnad utan istället en miss från ryttarens sida som har drivit för mycket så att hästen uppfattat det som en galoppövergång eller att den helt enkelt inte orkar bibehålla den ökade traven. Det är ju faktiskt ryttarens fel.

gestikule skrev:
Hehe, du ger dej inte? :p
jojo, men mellantraven utgör ju procentuellt inte en särskilt lång väg jämfört med resten av programmet. När jag sätter gånartsbeyget tittar jag inte tillbaka på mellantraven utan tittar på helheten av gångarterna, hur hästen rör sej mellan rörelserna och om den lyckas behålla det även i själva rörelsen.
Men okej, om du rider arbetstrav genom hela mellantraven har du ju inte visat mej att du kan länga din hästs steg och då har du inte visat hela hästens register.
Som domare skulle jag hellre vilja se att ryttaren försöker visa en mellantrav och att det blir galoppinslag än att den inte försöker alls.

Då är vi överens! :banana:

gestikule skrev:
Precis och dessutom så är ett galoppinslag inte en olydnad utan istället en miss från ryttarens sida som har drivit för mycket så att hästen uppfattat det som en galoppövergång eller att den helt enkelt inte orkar bibehålla den ökade traven. Det är ju faktiskt ryttarens fel.

Hoppla! Vi är överens igen! *highfive* :D

Det finns hopp för dressyren då två domare(vad jag förstår) är överens, då måste det ju vara så.

Menar ni att ni sätter bättre betyg om man gör sitt bästa för att visa en mellantrav, men hästen faller i galopp.?

Eller är det bättre att ryttaren känner efter hur mycket det går att få fram av mellantraven just den dagen, och då kanske inte får fram den riktigt.?
Dressyr är klurigt!

PowerGrace skrev:
Det finns hopp för dressyren då två domare(vad jag förstår) är överens, då måste det ju vara så.

Menar ni att ni sätter bättre betyg om man gör sitt bästa för att visa en mellantrav, men hästen faller i galopp.?

Eller är det bättre att ryttaren känner efter hur mycket det går att få fram av mellantraven just den dagen, och då kanske inte får fram den riktigt.?
Dressyr är klurigt!

Det beror på. Ett galoppinslag i en mellantrav är givetvis en allvarlig miss men likaså är en ej utförd mellantrav. Men om man inte försöker göra sitt bästa på tävling så sitter man lika illa till nästa gång man ska starta. Man måste våga testa och se vart gränsen går på sin häst, hur mkt man kan länga sin häst utan att den blir trött och faller in i galopp. För den gränsen är oftast inte densamma på tävlingsbanan som på hemmaplan.

Visst är dressyr klurigt, det är det som gör det så roligt! :bump:

PowerGrace skrev:

Dressyr är klurigt!

Med risk för att bli riktigt tråkig kan jag bara hålla med gestikule igen. :D Vill också tillägga att du kanske tappar lika mycket poäng eller mer på just det momentet genom att få ett galoppinslag i din ökning, än att du fegar ur och inte satsar alls..men det senare kan som tidigare diskuterats också ge effekt på Allmänt intryck vad gäller hästens gångarter och lösgjordhet. Hellre ett bra försök till mellantrav med en synbar längning som tyvärr övergår i ett par steg galopp än komplett arbetstrav igenom hela mellantravsträckan. Om inte annat så har du lärt dig något om hur mycket du kan ta ut av din häst på tävlingsbanan för stunden.

Fast som domare kan man inte sätta betyg efter hur man tror att hästen rör sig. Om du inte får se att hästen kan länga sig i mellantrav eller ökad trav, antar du då att hästen nog förmodligen skulle kunna göra det eftersom arbetstraven var så fin? Personligen föredrar jag ryttare som försöker visa vad hästen kan och inte "fegar ur". Om jag inte får se någon skillnad i gångarterna får jag utgå från att hästen inte har ett "register". Ett galoppinslag är en ryttarmiss, vilket nog någon annan redan nämnt.

Jag förstår att man ska satsa vad man kan i en mellantrav, men av mina erfarenheter så får man avdrag direkt om det blir galoppanslag oavsett hur bra ökning man gör före eller efter galoppen.

Det är inte hela världen att få ett galoppinslag o då få mindre poäng i DEN klassen.

Nästa gång så vet du kanske var gränsen går.
Om man inte försöker att rida en maximal ökning, så kan man rida på bara att få en 6:a.

Det är oxå lika viktigt att den sker i en markant övergång till o från ökningen.

Jag försöker bara få svar på vad denna länken handlar om från början, sedan vet ju jag också att ett poäng i just detta momentet inte kanske har så stor betydelse.

PowerGrace skrev:
Jag försöker bara få svar på vad denna länken handlar om från början, sedan vet ju jag också att ett poäng i just detta momentet inte kanske har så stor betydelse.

Ok, då skall jag svara ordagrant på originalfrågan.

Ja du får högre betyg om du inte länger jättemycket men inte har ett galoppinslag jämfört med om du gör en superlängning och får ett galoppinslag. Det kan låta orättvist men eftersom bedömningen av dressyr grundar sig på den klassiska utbildningsskalan så främjar man takt och ett galoppinslag är en tydlig taktmiss. Men detta förutsätter att exempel ett verkligen har en viss längning och att man inte sitter och rider arbetstrav i mellantraven för då skulle i alla fall jag ge ett lägre betyg än en kanonökning med ett galoppinslag som rättas kvickt.

Då vet jag va jag ska göra på tävlingen i morgon:bow: :bow: En jättebra mellantrav UTAN galopp och få 10! Heheheheeh.. Good luck:cry:

Jag håller tummarna för dig!

Lycka till!

om du får galoppinslag, kommer du inte få mer än en 4:a
så, träna hemma och försök få till en bra mellantrav ;)
eller så säger du till din morsa att hålla för ögonen på dommaren precis när hästen gör ett galoppinslag:idea:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Migo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka