Vad får man bäst betyg av??

S

Sunnyann

Vad får man best betyg i dressyr av:
A)
Satsa bra i mellomtraven med längning av steget, men få galoppinslag?
B)
Inte visa jättemycke längning av steget, men inte få galoppinslag?

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Sv: Vad får man bäst betyg av??

Du får högst poäng utan galoppinslag!

Nirak

f*n du var snabbare än mig! :p ;)

Nirak

Det ska ju vara så i alla fall. Att man får högre utan galoppinslag alltså. Men det blir säkert olika från domare till domare och om hästen har en väldigt bra trav innan galoppinslaget så gör det kanske inte så stor skillnad. Men om du brukar få galopp i travökningarna så kan det också betyda att det bara blir slängtrav i ökningarna och hästen går över till galopp.

Satsa på att rida utan galoppinslag i alla fall! :)

Om man får galoppinslag i början av diagonalen, bryter av, och så visar mellantrav, får man högre poäng då, eller är det kört när man får inslaget, typ 3 iaf??

Jag har aldrig varit med om att nån får mer poäng för ett taktfel i en mellan/ökad gångart än den som visar en minimal ökning.
Även om ökningen varit bra och galoppinslaget kom tidigt..

Det är helt klart bättre att rida en lite mindre ökning än att förlora kontrollen och låta hästen hamna i obalans så att den galopperar!!

Det är kört så fort du fått inslag av annan gångart!

mindre ökning ger mer poäng än ökning med galoppanslag.

Henchen skrev:
Det är kört så fort du fått inslag av annan gångart!

Japp det stämmer. Spelar ingen roll om du får koll på det sista biten av rörelsen, rörelsen är iallafall kvaddad pga anslaget till annan gångart.

det är ju samma sak i övriga programmet rent överlag också. en fel utförd rörelse kan inte "göras om", det är redan noterat. man ges tyvärr inte fler försök bedömnings mässigt. Dock kan du självklart få en snäll kommentar att "fint parerat" eller "bra korrigerat efter omständigheterna". Men siffran faller i och med missen.

Sunnyann skrev:
Om man får galoppinslag i början av diagonalen, bryter av, och så visar mellantrav, får man högre poäng då, eller är det kört när man får inslaget, typ 3 iaf??

Det finns ju flera underbetyg så givetvis skall du göra ditt bästa även om ökningen inleds med ett galoppanslag..snabbt avbrott och därefter en uppvisad mellantrav ger ju förstås högre poäng än om du struntar i ökningen överhuvudtaget med tanken att det "är kört"..hellre en fyra än en etta.

B) Helt klart.
Får man ett anslag i början, men korrigerar snabbt så får man som aaallra högst en 5, men oftast 4 och neråt.
Vid en lite lam ökning så kan man rättså ofta få en 6.

Det är lite tveksamt för om du inte visar någon länging alls, dvs rider i vanlig arbetstrav är momentet helt klart underkänt (dvs 5 eller lägre) samma sak gäller vid galoppinslag. Men vilket poäng som sätts beror mkt på vilken klass du rider. Det är mkt mer tolerans i en LC än i en LA.
Å andra sidan så kan du inte heller få topppoäng om du inte satsar för fullt, så man får tänka lite taktiskt med. Har jag råd att riskera ett galoppinslag? Tar jag den risken gentemot att den kan bli riktigt bra?
Ut och tävla och testa för oftast blir hästen helt annorlunda på tävlingsbanan och känn hur mkt du kan driva. Träna inte för mkt på långa diagonaler hemma, långa längningar sliter, korta tempoväxlingar stärker.
Lycka Till!

Om du satsar i mellantraven men får galoppinslag kommer betyget att bli underkänt på den rörelsen. Men kom ihåg att mellantraven också vägs in i gångartsbetyget. Det är bättre att våga satsa och kanske få det där förargliga galoppinslaget, men då i alla fall ha visat hästens fina trav än att "fega" och inte visa någon riktig längning. En "feg" mellantrav kommer att vägas in i gångartsbetyget som då kan bli lägre. Du har alltså inte visat hästens hela register då. Gångartsbetyget har ju dessutom koefficient.
Lycka till och våga satsa!

naa, det är väl ganska tveksamt. Domaren sätter inte gångartsbetyget beroende på mellantraven, domaren ser (förhoppningsvis) vilket gångartsregister hästen har utan att behöva studera mellantraven.
Det viktigaste är att man försöker visa sin mellantrav och går det inte så får du fråga dej varför och inte driva lika mycket nästa gång. Om du aldrig vågar visa mellantraven med rädsla för galoppinslag lär du dej heller aldrig rida den på tävling.

gestikule skrev:
naa, det är väl ganska tveksamt. Domaren sätter inte gångartsbetyget beroende på mellantraven, domaren ser (förhoppningsvis) vilket gångartsregister hästen har utan att behöva studera mellantraven.
Det viktigaste är att man försöker visa sin mellantrav och går det inte så får du fråga dej varför och inte driva lika mycket nästa gång. Om du aldrig vågar visa mellantraven med rädsla för galoppinslag lär du dej heller aldrig rida den på tävling.

Nu är jag på dig igen..;) domaren väger in mellantraven i gångartsbetyget på samma sätt som den väger in arbetstrav, ökad trav (om nu det finns med på programmet) all typ av skritt och galopp. Så den har en viss betydelse men givetvis står och faller inte gångartsbetyget på mellantraven. Men den räknas.

Men är det inte så då att galopp inslag har betydelse i punkten lydnad och kan dra ner poängen där, så då går det ju på ett ut på de nedersta bedömningarna.

PowerGrace skrev:
Men är det inte så då att galopp inslag har betydelse i punkten lydnad och kan dra ner poängen där, så då går det ju på ett ut på de nedersta bedömningarna.

Jag skulle inte dra av på lydnaden om detta galoppinslag händer en gång under en travlängning..man måste titta på varför galoppinslaget uppkom, var det på grund av hästens oförmåga att länga sig eller på bristande föreberedelse av ryttaren (eller tom ryttarens oförmåga att vara följsam i längningen)..om hästen visar en bra längning efter att kommunikationen mellan häst och ryttare har retts ut så skall ju inte detta drabba vare sig hästens gångarter eller hästens lydnad, mer då ryttarens inverkan eller sits.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Migo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar