Vad får era bilar dra på B-kort?

Sv: Vad får era bilar dra på B-kort?

Kör 740 från -90, utmärkt dragbild med sina 1390 i dragvikt. Riktig slitvarg som dock får det lite tungt i branta uppförsbackar med min transport+häst i (xr 3000 så lite storlek på släpet dessutom). Även om man har den klenaste motorn så tar vi oss alltid fram :)

Tur det finns en tråd där man kan få ett hum om dragvikter nu när det närmar sig bilbyte :idea:

*kl

Har skummat igenom tråden lite snabbt då jag själv har bestyr med bil+trailer vikter och har en liten fråga. Om vi säger såhär, en transport har en totalvikt på kanske 1500kg på papperet och en tjänsevikt på runt 700kg, då är ju totalvikten alltid 1500kg oavsett om du har en eller två hästar i transporten? Om man blir stoppad av polisen åker man väl dit även om man bara lastat en häst och kör lagligt i vikt men transportens totalvikt är ändå 1500kg på papper så det är väl ändå olagligt? Eller har jag fattat fel? Jag fattar ingenting ;)

Min bil drar endast 1290kg så jag är busig och kör olagligt för jag har inte BE ;)

Ja du kör olagligt om du drar en 1500:s släp med en bil som endast får dra 1290 på B kort. Är det värt risken?

*kl

Har skummat igenom tråden lite snabbt då jag själv har bestyr med bil+trailer vikter och har en liten fråga. Om vi säger såhär, en transport har en totalvikt på kanske 1500kg på papperet och en tjänsevikt på runt 700kg, då är ju totalvikten alltid 1500kg oavsett om du har en eller två hästar i transporten? Om man blir stoppad av polisen åker man väl dit även om man bara lastat en häst och kör lagligt i vikt men transportens totalvikt är ändå 1500kg på papper så det är väl ändå olagligt? Eller har jag fattat fel? Jag fattar ingenting ;)

Min bil drar endast 1290kg så jag är busig och kör olagligt för jag har inte BE ;)

Japp! Om du har B-kort får du inte ens köra en tom kärra med totalvikt (vikten på papperet) över 1290 kg även om den faktiska vikten, bruttovikten är under 1290.

Det är inte bara "busigt" det är olovlig körning och exakt samma sak som om du kör bil helt utan körkort.

Ja men anledningen till att jag frågar är för att det verkar som att många tror att de kör lagligt "för de kör bara en häst" men det måste ju vara fel isf? Jag har inget släp, transporterar väldigt sällan men ibland har nöden ingen lag tyvärr... Såklart är det inget jag är stolt över och E ska tas så fort jag har möjlighet... :)

Ja det är helt fel. Jag vet inte hur mycket olovlig körning påverkar ens chanser att få körkortstillstånd:confused: kanske inte alls.

Ja det är helt fel. Jag vet inte hur mycket olovlig körning påverkar ens chanser att få körkortstillstånd:confused: kanske inte alls.

Nu ska jag inte svära, men är det inte nåt man skrämt barn med i alla tider, att om man gör bort sig med moppen (fortkörning, trimmat, före 15-årsdagen etc) så får man problem med körkortet när man blir 18? ;)

Borde ju vara samma sak om man kör olovligt med vilket fordon som helst.

Jodå, om du har trillat dit för olovlig körning så kan det mycket väl vara så att du inte kan få lämp för att ens fundera på BE-behörighet. Alltså rätt dumt att chansa (enligt mig).

---
Körkortstillstånd
Körkortstillstånd är ett krav för att få övningsköra och göra förarprov (teoriprov och uppkörning) hos Trafikverket. Körkortstillståndet utfärdas av Transportstyrelsen och är giltigt i 5 år.

När Transportstyrelsen får in din ansökan om körkortstillstånd gör de en bedömning av din lämplighet som förare. Brottsregister/”prick i registret” samt medicinska hinder kan göra att Transportstyrelsen avslår din ansökan.
...
---
http://korkortonline.se/fakta/korkortstillstand/

Ja men anledningen till att jag frågar är för att det verkar som att många tror att de kör lagligt "för de kör bara en häst" men det måste ju vara fel isf? Jag har inget släp, transporterar väldigt sällan men ibland har nöden ingen lag tyvärr... Såklart är det inget jag är stolt över och E ska tas så fort jag har möjlighet... :)

Nu är ju jag en rabiat BE-förespråkare som gärna skulle se ordentliga skärpningar gällande körkortet, så inte för att försvara de som kör utan körkort men eftersom "aldrig" någon åker fast tror jag inte folk bryr sig. Likadant som att köra full hem efter en fest hos grannbonnen, så länge ingen krockar kommer ingen att åka fast. Inte heller något jag försvarar, men risken att åka fast är lika obefintlig i båda fallen...

Och för att tillföra tråden något:

Chevrolet S10 Pickup 1997
Triplexdrag, 4x4, V6.

"Max släpvagnsvikt, kg: 2720
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1040
Max lastvikt, kg: 570
KULA 50 OCH 60MM SAMT BOGSERANORDNING
SLÄPVAGNSVIKT MED 50 KULA 2000 KG"

/C

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 216
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka