Vad får er att prova en ny tränare?

Sv: Vad får er att prova en ny tränare?

Jag har faktiskt i princip inte tränat själv - dvs ridit själv - för någon annan tränare än "min" senaste 5 åren typ. Men jag åker GÄRNA iväg och beskådar kurser med olika tränare, jag har en stor kunskapstörst helt enkelt och tycker det är mycket intressant att se helhet och likheter tränare emellan. Men det är hittills ingen som levt upp till "min" tränare, såpass att jag skulle vilja träna själv.

Om jag ska vilja träna själv ska jag ju känna att vi har ut något av det, det ska verkligen finnas något att hämta. Jag vill ha mycket med mej hem, liksom. Helst ska det ju inte krocka med min filosofi heller, jag vill inte känna ett "tvång" att göra saker som känns dåligt (samtidigt kan det ju vara en språngbräda för att utvecklas, känslan för vad som är bra kan ju vara fel ute så att säga) - det är en svår balansgång. Och precis som andra skriver, det är mycket viktigt för mej som elev att det finns en tydlig röd tråd i allting, ett system & logik, som funkar ihop med den kunskap jag har.

Till stor del är jag nog så kinkig, för att "min" tränare har varit med sedan jag var 12 :p - hon känner mej väl & vet hur jag funkar, och hon känner ju också mina hästar väl. Det är alltid klurigt att gå in för en ny tränare tycker jag, som inte alls känner mej så väl som "min" - jag har kanske lite för höga krav på stackars tränarna :angel:

Men jag har letat komplement i lika lång tid (5 år), jag skulle gärna hitta fler tränare.
Och det är verkligen JÄTTE-JÄTTE-KUL att du tar intiativ att ta upp lite mer okända tränare för oss häruppe, det är synd om du inte får ihop ridande. :( Jag skulle nog våga vara med & rida... Bara det inte krockade så mycket med andra aktiviteter. Är det i farozonen för att inte bli av eller?

Det här är ju svårt!
Att få loss folk från deras invanda mönster och våga testa något nytt. Men den mest effektiva vägen är ju hörsägen. och är man ny på orten och tränaren inte hört talas om tidigare, är det lite lurigare.

Bäst är nog att prata med folk. Sätta upp lappar där de syns av många.
Folk vill nog gärna ha gemenskap o igenkänning på träningar. Känna igen något. Om inte tränaren så ha med en kompis som oxå ska prova. Eller att arrangören känns igen. Eller att annonsen ger igenkännande. På något vis.

Det där är svårare när man är nyinflyttad. Och funkar ju inte heller när man vill ta upp en tränare som inte undervisat i de här trakterna förut.
Åh, nu inser jag problemet. Utan nätverk är det svårt att ordna kurser. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg går jag på rekommendationer från såna jag litar på och som har samma inställning till ridningen som jag. Jag tror att många andra fungerar likadant. Och då kan det vara jättesvårt om man inte har ett stabilt nätverk och således "referensvärde" i trakten. Tråkigt nog.

Jag har ordnat rätt mycket kurser genom åren (till utbrändhetens gräns). Det är alltid jobbigt. Alltid. Varje gång svär man att det är den sista. Och efter varje kurs börjar man planera nästa. Nån slags sado-masochistisk böjelse kanske det måste vara för att orka... :crazy:

Men jag har fått iland många t o m rätt dyra kurser med långväga tränare och alltid en hel del publik. Själv har jag aldrig hunnit njuta av kurserna, för det har varit en hel del praktiska detaljer som har lagt ut snubbeltrådar genom hela kursen s a s. Men deltagit själv har jag nog gjort i alla kurser iaf, tror jag.

Oftast har jag satt in mig själv som första ryttare, särskilt om det har varit en helt ny tränare. Har således själv "agerat provkanin" medan de andra har fått vara publik. Har för mig att det har upplevts som positivt.

Det som jag gjorde var att kräva in kursavgiften på förhand och bara återlämna den (inte anmälningsavgiften) mot läkar- eller veterinärintyg. Kursavgiften skulle vara betald en månad före kursen. Deltagarna togs emot i anmälningsordning och sen hade jag kölista med folk som jag kunde ringa om nåns häst blev halt el dyl.

Man kan ALDRIG räkna med ett muntligt visande av intresse som anmälan. Anmälan är när man har betalt anmälnings- och kursavgifter inom utsatt tid. Betalar man anmälningsavgiften i tid, men inte kursavgiften, så är man inte med (om man inte hör av sig och talar om att pengarna kommer). Då går platsen till nästa person i kön.

Jag har också haft en dag och tid när folk ska ringa och anmäla sig. Exakt den dagen och den tiden. Först till kvarn och resten på reservlista.
Väldigt strikta regler kring hur allt funkar är det enda som funkar i längden.

Visst låter det lite hårt, men gör man inte så, så betalar man både hela kursavgiften och tränarens resor själv, och då går man snabbt i konkurs.
Lycka till!

Senast ändrad:

Vill även tillägga att jobbet som kursarrangör är väldigt, väldigt otacksamt. Även om man sliter häcken av sig för att allt ska funka så bra som möjligt är det sällan man hör ett tack. Däremot finns det många klagomål på precis vad som helst som man kan tänka sig.
Man kan inte göra alla lyckliga. Så man kan se om det finns nåt bra i kritiken som man kan ta till sig, och resten ska man glömma och leva på de få tacken man får. ;)

Jo det finns ju en hel del som jag borde gjort annorlunda, och självklart är det naivt att tro att de som sagt att de är intesserade sedan tänker vara med...

Men just nu känns det som att jag inte tänker öva på några fler kurser :devil:

Det är betydligt enklare att bara hyra ut ridhuset och låta någon annan arrangera! Men det stora nackdelen är ju att då kan jag inte välja tränare...

Mm du har ju poängen precis där.
Jag ordnade kurser just för att det övriga utbudet här inte riktigt var i min smak. ;) Och ingen annan tog hit de tränare jag ville ha (brydde sig inte så mycket liksom). Så ville jag träna för de människorna så fick jag ta hit dem själv. Man måste nog göra en personlig avvägning där om man tycker att det är värt det. Just nu är det definitivt inte värt det för mig, men under nästan 10 års tid tyckte jag absolut att det var värt det. Just för att jag själv ville rida för just de tränarna.

Man måste ha mycket framförhållning om man ska ordna kurser. Just alla detaljer med anmälan och avgifter och sånt. Samt att vissa tränare bokar in kurserna årsvis, så att man i vissa fall måste boka in sin kurs ett år (eller mer) på förhand. Man måste också se till att ha en ekonomisk buffert, som man kan ta till om nåt går snett. Jag gjorde så att jag såg till att några tidiga kurser gav vinst och sedan hade jag ungefär halva kursens pris i buffert framöver. Man kan vara väldigt kostnadseffektiv och ändå inte ha höga priser på kurserna. Det är en fördel om man bor ute på vischan, där folk är vana att ge grannen en tia för en ridlektion. :D

Ge inte upp!!!

Det känns fruktansvärt motigt ibland, och otacksamt. Men det behövs att folk ordnar kurser om det ska bli någon ändring.
Jag har just ordnat en kurs med en mycket meriterad tränare... fick fullt med bra ryttare - tack och lov - men de får betala mycket! Med lite mer publik kan man sänka ridpriserna, och då blir det lättare att få ryttare också...

Men tyvärr är det mycket "poppis" som styr. Vissa tränare är publikmagneter, och att ordna clinic med dom är ren vinst.

Sommaren är också lite svår - många hästar är ute och betar medan mattarna solar...:D :cool:

Stämmer nog att det är lågsäsong för träningar! Men på hösten ska allt fixas. Hästen ridas igång och allt satsas på nytt. Sedan runt jul och efteråt är det ju så kallt... Iaf här uppe. och de kallridhuskurser som ordnats i februari har måsta ställts in ändå. Köldgränsen var visst satt till ca 20 minusgrader.
Då kurar man en stund och håller sig hemma, nära värmen.

Så höst och vår är nog lättast att dra ihop nya gäng till.
Det råkar ju vara så att det mesta man velat göra händer precis samtidigt nu på sommaren.
Det är massor inplanerat och så har folk tänkt ta det lugnt oxå. och så blir det stressigt under solen!

För annorlunda kurser och tränare, som man inte ser så mkt reklam för i hästportaffärer eller tidningar på lokalt plan, brukar jag faktiskt titta här på buke, i kalendern.

När vi får ut våran tränare, brukar kursarrangören lägga ut datum, tid och kontaktinfo för intresse- och anmälning i kalendern också.

Men i övrigt, så brukar vi som varit på kurs, skriva namn och mejladress på en lista som arrangören samlar in och sen har vi fått mejlutskick emellanåt till gänget. Det händer nämligen att "ordinarie" tränare har tips på andra intressanta kurser. Och sen blir mejllistan större och större och större, lite som ringar på vattnet. Det finns alltid någon ryttare som har nån vän, som har nån vän, så får man tips på nya kurser, nya ryttare och annat av intresse.

PS. *Knapplån* Blir det fortsatt för mkt "reklam" om vem/vilka som är kursarrangörer och har kurser på gång just nu, måste jag tyvärr ta bort tråden. Jag har försökt rensa lite av det som kan ses mest som reklam, för pågående/inom snar framtid planerad kurs... även om det inte menat som reklam. Så jag har inte rensat för att vara elak och det är inget personligt.

Senast ändrad:

Stämmer nog att det är lågsäsong för träningar! Men på hösten ska allt fixas. Hästen ridas igång och allt satsas på nytt. Sedan runt jul och efteråt är det ju så kallt... Iaf här uppe. och de kallridhuskurser som ordnats i februari har måsta ställts in ändå. Köldgränsen var visst satt till ca 20 minusgrader.
Då kurar man en stund och håller sig hemma, nära värmen.

Så höst och vår är nog lättast att dra ihop nya gäng till.
Ja, det är sant.

På hösten är det bra att ordna. Gärna så att man gör reklam just när folk kommer tillbaka från semestern och skolorna ska börja. Då är de flesta på planeringshumör och brinner av iver att "börja med projekt". Så en kurs i mitten av september (när man har hunnit mjuka upp hästar efter ev bete, alternativt tävlat av sig det mesta) brukar vara lagom. Med anmälning i början av augusti. Kursavgiften betalas vid lönedatum i augusti. (Anmälningsavgiften före det, vid anmälningarna.)

Augusti - oktober är rätt ok period för kurser. Början av november ff möjlig beroende på väder och före. December kan man bara glömma. Då kommer precis ingen.

Januari och februari är vanskliga iom temperaturväxlingarna. Minns en gång när vi skulle ha kurs omkring trettondagen och det två dagar innan var -25 grader. Sen över en natt blev det ett par plusgrader och vi kunde hålla kursen iaf. *phuu*
De som tävlar ställer också ofta av sina hästar (mer eller mindre) i slutet av november - mitten av januari (passar på o vaccinera och sånt).

Men början/mitten av mars och fram till början av maj brukar också vara bra period för kurser. Maj är sen inte bra av många anledningar. Då är det en massa sluttentor, skolresor, whatever, som gör att folk inte kommer. Samt att tävlande ekipage har börjat säsongen på allvar.
Sommaren är full tävlingssäsong/bete/beachen/bromshelvete/alltför varmt/endel måste bärga hö osv osv.

Minns en kurs i månadsskiftet juni/juli en gång. Fullsatt med ryttare och en hel del publik. Inhyrd högtalarutrustning (mkt bra). Men så mycket åska nästan hela helgen så att ingen hörde vad tränaren sa. De som satt på läktaren kände marken skaka av åskvädret sgs konstant. Det var en upplevelse. :smirk:

Nu har jag tittat i Kalendern
Om du hänvisar till den hemsidan- kan det nog bli lite "intimidating" - missförsåt mig rätt, men det blir ju en del respekt.

Du kanske skall betona just vad denne är bra på - vad kan den tränare hjälpa just mig med?

Alla har vi ju något som vi upplever är svårt - erbjuder sig en tränare hjälpa till med just det - så är det ju taget

Att rabbla upp allt en tränare kan hjälpa till med går ju inte, såvida inte tränaren har ett väldigt strikt recept - och då ser jag inte det som en bra tränare ;)

Men det är ju inte så jag menar - ingen Quick fix.

Men olika tränare har ju olika angrepspvinkel.

Olika väg till målet

Beroende på var man själv är _just nu_ i sin ridning kan man själv ha behov av olika saker.

Alla tränare är ju inte stöpta i samma form, de går helt olika till väga, och jag svarar ju utifrån mig själv. Om jag erbjuds en tränare så undrar ju jag - Vad kan denne hjälpa just mig med.

Är det det jag behöver just nu?

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara tydliggöra att det handlar om marknadsföring och reklampsykologi.

Det är ju inte så enkelt att bra tränare får jättemånga anmälningar.
Utan snarare får den många elever som har människor runt sig som är bra på marknadsföring.

Sedan så handlar ju marknadsföring att se på produkten - vilket behov kan den fylla - vilken är målgruppen - och sedan anpassa kampanjen till detta.
Jag har läst reklamlära men vore jag bra på det skulle jag vara AD i ett reklamföretag och inte sitta här.... :angel:

Egentligen bär det mig emot att det är såhär krasst - men å andra sidan man måste ju anpassa sig till verkligheten...

Sedan behöver man ju inte kränga en tränare, men man kan ju då vara lite medveten, och jag skulle inte "marknadsföra" Tex. Kottas och Claire på samma sätt

Hoppas att det ändå ordnade sig för er... :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för omtanken, jag ser din poäng och jag HAR varit mera utförlig i den reklam jag spridit härikring! Men jag försökte låta bli att kommentera denna specifika kurs och marknadsföringen av den, för att hålla Ingela glad ;)

:rofl:

Tackar och bockar :bow:. Måndagshumöret är faktiskt ännu på topp. :angel:

Liknande trådar

Träning Ja som rubriken antyder så är jag intresserad om det är någon här som provat att träna online? Både enstaka online lektioner för tränare...
2
Svar
24
· Visningar
2 777
Senast: Amanda_F
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka