Vad får en dressyrdomare dömma på?

J

jezzie-

hej! Jag har lite funderingar. Vad får en dressyrdomare dömma på egentligen?lr skriva kommentarer om?
Min mammas häst är av den mkt korta och kompakta modellen. Mer lr mindre överviktig året om. (inte mitt i vintern då hon är riktigt fin.)
Hon är en riktig pärla när det gäller att arbeta. Hon bara älskar det, och har mkt bra kondition,trots att hon ser ut som hon gör.
Nu undrar jag:Vi har nu en hästskötare som rider henne några gånger i veckan, och vill ut och tävla på henne. (Dressyr.) Jag tävlar också, så vi tänkte ta sälsis, ä ju lite roligare då.
Hon är fortfarande överviktig efter sommaren. Men det är inget som påverkar henne,varken vid ridning lr annat. Hon är i bra kondition, och rör sig mkt lätt. (Har ett bra steg som vi nu vill utnyttja då min mamma ej vill ut på tävlingsbanan.) Kan en domare säga att hon är för fet?får de skriva det i kommentaren? Jo det får de väll antar jag, men kan det dra ner procenten, även fast hon rör sig lätt som en fjäril???klart att hennens ben i längden tar sryk av detta, men vi jobbar på vikten.
Och nu till en annan sak ang domare. Hur "otrevliga" får de vara på protokollet?har varit med om en gång att jag fick en väldigt otrevlig kommentar. Visst,det var inget strålande jag hade presterat, men de va inge kul. Jag ser gärna att jag får kritk i kommentaren, så jag vet vad jag ska bättra till nästa gång, men denna kommentar sänkte mitt självförtroende i botten. Och det var inte bara för mig som det blev så på denna tävling, typ alla blev nerdömda i skorna. OBS inget namn nämt på varken domare,datum, lr tävlingsplats.
Undrande..... :confused:

Sv: Vad får en dressyrdomare dömma på?

Om hennes vikt inte påverkar ridningen så kan ju domaren inte dra ner poängen för det.
Sen kan det ju vara så att domaren faktiskt tycker att hennes vikt påverkar uppvisningen och då får h*n ju gevetvis kommentera detta. Men det är jag mycket tveksam till. de flesta dressyrhästar är ju feta som julgrisar och får bra poäng än då.

/Rumpnissen som vill ha hästarna slimmade. ;)

äh, alla dressyrhästar är ju sjukt feta så det är nog inga problem (snarare fördel kanske :angel: )

/PrinceFair med en slimmad fälttävlanshäst...

Ja ja...tack tack. Min dressyrhäst är facktist slimmad. Men jag fattar vad ni menar. Men nu förtiden så avlar dressyrfolket fram lättare modeller, för den "moderna" hästen ska vara mera slimmad.
jo de ä klart att om de tycker att det påverkar "uppvisningen" så få de ju skriva. Men en domare me gott öga som ser att det inte är några besvär för hästen, och programmet rids felfritt osv, tycker jag inte behöver kommentera. de flesta är ju medvetnaom deras hästars kula :) Har hört flera som har kommenterat fast det inte har inverkat på ridningen lr hästen varit illa därann utav det, o dä ä ju skitfeeeeel :devil:

Ett PS till PrinceFair. Min dressyrpolle ä ganska så enormt lik din, men han har en anings fullblod i sig. Är facktist, trot eller ej, smalare än din polle, och jag rider endast dressyr. (Ä en riktig fegis,bommar på marken ä max. Har hoppat mkt me min ponny, men sen gick ja omkull me mammas häst i skogen. O dä va int ens i samband me ett hinder)

Det är väl kanske poängen på allmänt intryck som blir lite lägre. Kanske inte lika harmoniskt?

ja int vet ja....får väll ut o prova o se vad det blir. Hon är ju inte grotesk, men det ser ju värre ut än vad det är tack vare att är hort och kopmakt i kroppen. Nån som har fått lika trälig kommentar av nån domare som jag?NÄMN INGA namn, men skulle gärna höra vad de sa, o vad som gäller för en domare. Vart går gränsen lik´som???

Tyvärr måste jag säga att jag tror din fråga är HELT omöjlig att svara på, för det blir så individuellt och varierar från domare till domare, det går inte att undvika...

skriver ofta kritik åt domare, och de är som natt och dag. Vissa (tyvärr) har inte mer än tagit EN blick på hästen som travar upp på mittlinjen och inte ens gjort halt-hälsning, förrän de utbrister "gud vad jag hatar araber"!. Andra (tack och lov merparten) är väl mer lågmälda om såna känslor, och betydligt mer opartiska och rättvisa. Skrev fälttävlans dressyr förra helgen och en liten fjording som tävlade bland alla halv och fullblod fick precis lika fina siffror/omdöme som mitt fältet av halv och fullbloden. Inte ett ORD om ras och inte heller reflekterande i helhets intryck eller bedömning.

Så som sagt, man ser lite av varje, och det går nog tyvärr inte att komma ifrån.. det är samma i hund tävlings sammanhang vad jag sett, vissa domare har mycket bestämda åsikter om vad de gillar/inte gillar, och det påverkar tyvärr mer än det borde ibland.

ang kritik, så samma där: en BRA domare vet att kritik skall vara konstruktiv, dvs målet med domarens bedömning är att det ska HJÄLPA ryttaren med vad som behöver jobbas med/justeras. man uttrycker därmed kritik på ett konstruktivt sätt. Men visst - har sett motsatsen, men måste säga att jag inte sett ELAK kritik. sträng - ja. men då har det varit när uppvisningen varit riktigt riktigt extrem problematisk. Jag har aldrig sett en domare öppet via skrift i kritiken kommentera hästens exteriör eller i negativ bemärkelse dess utseende.. det tror jag inte man får, men vet inte vad lagstadgarna säger om det faktiskt...

en BRA domare i mina ögon ser dock till, summa summarum, som folk redan sagt, hur programet utförs och helhetsintrycket av uppvisningen, inte utseende.

Senast ändrad:

Jamen självklart finns det slimmade dressyrhästar åxå.....var lite ironisk, men faktiskt är många dressyrhästar FETA.

skulle vilja se bilder på din pålle *nyfiken* (min har åxå fullblod, ca 40% i sig)

mackan skrev:
Tyvärr måste jag säga att jag tror din fråga är HELT omöjlig att svara på, för det blir så individuellt och varierar från domare till domare, det går inte att undvika...

skriver ofta kritik åt domare, och de är som natt och dag. Vissa (tyvärr) har inte mer än tagit EN blick på hästen som travar upp på mittlinjen och inte ens gjort halt-hälsning, förrän de utbrister "gud vad jag hatar araber"!. Andra (tack och lov merparten) är väl mer lågmälda om såna känslor, och betydligt mer opartiska och rättvisa. Skrev fälttävlans dressyr förra helgen och en liten fjording som tävlade bland alla halv och fullblod fick precis lika fina siffror/omdöme som mitt fältet av halv och fullbloden. Inte ett ORD om ras och inte heller reflekterande i helhets intryck eller bedömning.

Så som sagt, man ser lite av varje, och det går nog tyvärr inte att komma ifrån.. det är samma i hund tävlings sammanhang vad jag sett, vissa domare har mycket bestämda åsikter om vad de gillar/inte gillar, och det påverkar tyvärr mer än det borde ibland.

ang kritik, så samma där: en BRA domare vet att kritik skall vara konstruktiv, dvs målet med domarens bedömning är att det ska HJÄLPA ryttaren med vad som behöver jobbas med/justeras. man uttrycker därmed kritik på ett konstruktivt sätt. Men visst - har sett motsatsen, men måste säga att jag inte sett ELAK kritik. sträng - ja. men då har det varit när uppvisningen varit riktigt riktigt extrem problematisk. Jag har aldrig sett en domare öppet via skrift i kritiken kommentera hästens exteriör eller i negativ bemärkelse dess utseende.. det tror jag inte man får, men vet inte vad lagstadgarna säger om det faktiskt...

en BRA domare i mina ögon ser dock till, summa summarum, som folk redan sagt, hur programet utförs och helhetsintrycket av uppvisningen, inte utseende.
:bow: Mycket välskrivet inlägg. Håller med till 100% och har samma erfarenheter själv. Då kritiken blivit riktigt "spetsig" från en och annan domare har detta enbart gällt fenomenet "detta ekipage har inget i denna klass att göra".

Stort tack till mackan , o ni andra för lite info....jo självklart så är det ju väldigt individuellt från domare till domare. Men visst känns det piss när man får skrivet i kommentaren: Hästen kan inte gå bättre än vad du rider!!!
O det var i en LB:1, o jag tränar på svår LA nivå..... säger inte att jag är ngn stjärna,lr tycker att jag rider bra. Men under våren så var ja ute på ca 7 tävlingar, o fick god kritik ang sits o hjälper. Däremot så behöver hästn komma under sig mera o spänna va, men det vet jag,o jobbar på. Men som sagt, ä ju väldigt individuellt.
Å det här me tjocka hästen....får väll ut å prova o se vad det blir,vi jobbar ju på vikten. Men man blir lite sur, då det på en klubbtävling (i och för sig bara en klubbis): Behöver banta, o muskla sig!
Jag vet ingen som är så välmusklad i närheten som hon är! Man får verkligen hoppas att det var ett undantag att de inte kunde se skillnaden på fetma och att vara helt omusklad.....
Till princeFair: Hur lägger man in bilder egentligen... fattar inte det där. de är inte superlika, men snarlika ä de,tycker ja iaf

Princefair::rider du enbart fälttävlan, och fälttävlansdressyr?

Senast ändrad av en moderator:

PrinceFair skrev:

Här kommer lite bilder på Slibowitz. Inte de snyggaste poserna men endå....I LOVE HIM :love:

http://i15.photobucket.com/albums/a382/jezzie-/framridningfilipsta.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a382/jezzie-/Bild033.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a382/jezzie-/Bild037.jpg

De är ju som sagt inte görlika, o på dessa kort så har han ju sommarpäls. Är som din (mörkare) på vintern.

Är väll inte helt rätt att lägga bilder i denna tråd kanske. Kan inte du lägga ut några mera bilder på din kuse i nån "bildtråd"?

Senast ändrad av en moderator:

:love: fin häst! tycker han liknar min på sista bilden särskilt!

lägger in några fler i dressyrhästtråden

?? jag har inte sätt många feta dressyrhästar... visst lokalt kanske där kommer en och annan..men det är faktiskt den lättare modellen som är eftertraktad hos dommare..

på våra regionala tävlingar i somras med upp till St Georges/Msv A var det väldigt många FETA dressyrhästar. men visst kan de vara lätta i typen iaf.

(men jag tror att dressyrryttare göder sina hästar avsiktligt så de ska få lite hals och rumpa och se maffiga ut. )

men då får dom ju det på fel ställe..men bara fett.. sen är det ju skillnad på musklade och feta.. en del hästar som är grövre byggda kan man inte banta ner så mkt för då blior dom helt insjunkna i jumsken..och det är inte trevligt att se..

Lancet skrev:
men då får dom ju det på fel ställe..men bara fett.. sen är det ju skillnad på musklade och feta.. en del hästar som är grövre byggda kan man inte banta ner så mkt för då blior dom helt insjunkna i jumsken..och det är inte trevligt att se..

Hååler med dig på den punkten. Men jag har facktist sett att nu för tiden så finns det hästar som ser ut så, fats de inte är bantade.....inte helt fint enligt mig. Jag gillar runda former på en dressyrhäst. Men med det så vill jag inte ha dom feta :bump:

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 244
Senast: Emelei
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 584
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025