Vad får din häst göra...

Inelin

Trådstartare
Vad får din häst göra på eget initiativ i vagn? Får den göra något över huvud taget på eget initiativ så skriv och beskriv.

Får den stanna och titta på saker? Får den väja, skygga, backa, runda, undvika på eget initiativ? Exempelvis vattenpölar, byte av underlag, bro, osv...

Får den skaka på sig? Hugga i bogen efter flugor, hugga sig i sidan? klia nosen mot frambenet? Får den ta ner nosen och lukta på något på marken?

Får den ändra tempo? Ändra gångart? Får den stanna på eget initiativ?

Får den gnägga? Får den vara nyfiken? Får den böja halsen och titta på andra hästar?

Får den på eget initiativ kliva ner i hujuspåret från mittengräset på grusvägen? Får den undvika de vita sträcken på asfalten?

Undrar Ulrika och Jaxon

Sv: Vad får din häst göra...

Jag är av den filosofin att när man är i vagn, då ska man arbeta. Då är inte gräsätning eller nosa på naturen tillåtet. Inte heller klia sig på benen tycker jag om då ett huvudlag med skygglappar lätt fastnar och kan åka av.

Men sen är hästar djur och man kan inte tvinga in dom i något utan dom måste få vara djur också. Gräsätning är dock absolut förbjudet!

Skyggning är okej men jag vill att vi tar oss förbi/igenom det som var läskigt. Gnäggningar vet jag inte hur man får hästen att förstå att det inte är okej? :confused: Det stör mig dock inte.

Byte av gångart utan att jag gett kommando är inte heller okej. Jag håller i tömmarna, alltså bestämmer jag farten. Ser man på hästen att den börjar bli trött och bryter av till skritt från trav så är inte jag den som är den och ska piska upp hästen i trav igen.

Min ponny bestämmer vägen vi ska köra, fast ibland om jag har tidsbrist så kan jag välja en kortare väg eller om hon är lat så kan jag styra henne till en längre väg. Men 90% av turerna väljer hon vägen.

Hon får stanna och kolla på grejer av nyfikenhet men ej av rädsla. Om hon är rädd för något så manar jag på henne så brukar det gå bra. Hon väljer själv hur hon ska gå på vägen och hon har lärt sig att ta ut kurvor mm. för att få med sig vagnen. Sen om det finns nån djup vattenpöl kan jag styra henne igenom den för skojs skull.

Hon får gå fritt med huvudet (har alltid långa tömmar) och får klia sig eller så. Hon får nosa på marken eller norpa åt sig lite mat så länge hon inte stannar.

Ibland tar hon initiativet till trav och då brukar jag uppmuntra henne till det så hon fattar att det är ok, annars brukar det vara jag som smackar igång henne. Jag bryr mig inte om hon fattar galopp ist för att trava, det händer så sällan :p Det är alltid jag som saktar av, men jag brukar sakta av när jag ser att hon vill det.

Hon får kolla på vad hon vill, gnägga osv, så länge hon inte stannar. Jag brukar försöka behålla ett flyt i körningen.

Så länge hon inte går ner i diket eller det är skymd sikt eller nått får hon välja fritt vart på vägen hon ska gå.

Får den stanna och titta på saker?
Ja, om det inte är något som legat där de senaste två åren typ. Dock ej länge, utan ett par sekunder.

Får den väja, skygga, backa, runda, undvika på eget initiativ? Exempelvis vattenpölar, byte av underlag, bro, osv...
Nejnejnej, det är trams tycker jag. En välkörd häst går fram överallt tycker jag.

Får den skaka på sig? Hugga i bogen efter flugor, hugga sig i sidan? klia nosen mot frambenet? Får den ta ner nosen och lukta på något på marken?
Kliande tycker jag är okej. Nosa på marken nej, för det kan lätt glida in ett grässtå i flabben. Dock så tycker mina ponnys om att dra nosen i grusvägen på hemvägen, vet inte varför. Men det känns okej.

Nepp, ibland så börjar de trava på eget bevåg, men jag saktar alltid av och ger travkommando efter en stund. Tar det som ett tecken på att de är pigga :) Stannar gör de aldrig, alltid pigga och framåt.

Får den gnägga? Får den vara nyfiken? Får den böja halsen och titta på andra hästar?
Gnägga ok (lite svårt att hindra? :confused: Får gärna titta på hästar, men EJ hälsa.

Får den på eget initiativ kliva ner i hujuspåret från mittengräset på grusvägen? Får den undvika de vita sträcken på asfalten?
Mina hästar vill inte gå på mittengräset konstigt nog! Men ja, det får de. Min tränare skäller på mig för att jag låter dem välja spår. Jag ska ta tag i det.... Någon gång. Det är ju lite av en barnsjukdom, de tror att det blir lättare att dra uppför backarna om man zickzackar. De är bara 4 och har börjat inse att det var jobbigare att zickzacka. Har aldrig kört vid vita streck på asfalt.

Nej, inte stanna och titta på saker om det inte skulle vara något exceptionellt underligt som placerat sig bredvid vägen och ex.vis en tvååring behöver fundera lite.

Skyggningar är svåra att undvika, men annars ska man gå rakt fram. Inte runda vattenpölar och man följer broräcken.

Svårt att förhindra om hästen plötsligt skulle få för sig att skaka sig. Väldigt irriterande insekter förstår jag om den vill jaga bort, inom rimliga gränser, men inte klia sig på frambenen etc.

Ska hålla det tempo jag har bestämt. Inte öka, inte sakta av.

Hur hindrar man hästen från att gnägga? Och nyfiken får den naturligtvis vara, så länge det inte inkräktar på det arbete vi är ute för att utföra.

Man går på höger sida vägen (vi har inget mittgräs) och vita streck tittar man inte på.

Får den stanna och titta på saker?
Är ok om det är något nytt, men inga längre stunder.

Får den väja, skygga, backa, runda, undvika på eget initiativ? Exempelvis vattenpölar, byte av underlag, bro, osv...
Nej, ska gå fram överallt. Kan få stanna till men ska sedan knalla på..

Får den skaka på sig? Hugga i bogen efter flugor, hugga sig i sidan?
Helst inte, försöker se till att ha tillräckligt med flugmedel odyl. på så det inte ska behövas.

Klia nosen mot frambenet?
Nej, inte klia sig så länge huvudlaget sitter på. Risk för att fastna eller få av sig huvudlaget.

Får den ta ner nosen och lukta på något på marken?
Nej, lätt att det blir ätande av det hela då.

Nej. Jag håller i tömmarna, jag bestämmer tempo och vägval.

Helst inte gnägga eller överhuvudtaget bekymra sig om andra hästar när vi kör. Är ok vid t.ex. skrittur på lång töm eller väldigt långa turer, annars är det arbete.

Får den på eget initiativ kliva ner i hjulspåret från mittengräset på grusvägen? Får den undvika de vita strecken på asfalten?
Inte utan en anledning.

Låter kanske lite strängt men jag har filosofin att så länge huvudlaget är på är det arbete som gäller. Har varit till väldig hjälp att lära dem det, speciellt med förra hingsten...

Får den stanna och titta på saker? Får den väja, skygga, backa, runda, undvika på eget initiativ? Exempelvis vattenpölar, byte av underlag, bro, osv...
Nej på alla, han ska gå fram åt och han gör det också oftast. Stannar han till ibland är det som att han är nyfiken (eller lat ;) ), men han behöver inte glo på annat när vi arbetar, skulle han bli rädd kan han få titta men han blir mkt sällan rädd.

Ja inom rimliga gränser. Dock inte ta ner huvudet att lukta på marken för då blir det ofelbart att han betar om det finns gräs.. Ej heller klia nosen.

Nej, det är det jag som bestämmer. "Frågar" han om han får trava fram eller få sakta av kanske jag ber honom om det men han får inte bara göra som han vill. Han får dock stanna om han ska skita.. :o :D Vi kör ju bara hemma på vägarna.

Ja på alla tre, gnäggar gör han faktiskt aldrig när vi arbetar och okända hästar går han alltid en omväg runt haha, han umgås bara med hästarna ur den egna flocken :D Nyfiken är han alltid och det är ok så länge han gör som jag ber om ändå.

Han får gå ner i spåret om det är stora vassa stenar i mitten (kör rockard så det är inte jättefarligt om hjulet hamnar utanför) men annars korrigerar jag om han tänker göra det där det inte behövs eller inte är bra. Han går dock på alla underlag om jag säger åt honom att göra det. Vita streck ser han inte ens och på en sån väg måste han gå i kanten pga trafik i hög fart.

Absolut inte! Sen om den gör det är en annan sak, men nej jag ser helst att dom går framåt. Blir arg på stoet om hon skyggar och håller på då hon alltid gör det när hon brunstar. Det är inte okej!

Ja alltså kliar det massor är det okej, dock gör dom inte det. Men det skulle vara okej. Inte stanna och lukta på marken!

Mitt sto, ja.
Min vallack, NEJ!
Stoet är såpass lydig att det skulle vara okej, jag vet att hon skulle stanna om jag bad om det.
Däremot min vallack är pigg som sjutton och lyssnar när det passar honom, han blir alltid avsaktad om han får för sig något!

Det beror på. Om dom andra hästarna rejsar i hagen jämte kräver jag att mina ignorerar eller i alla fall inte blir tittiga. För mig handlar det om en säkerhet. Men visst får dom vara nyfikna, sålänge dom fortfarande lyssnar på mig.

Det beror också på, ibland ja tex om det är jätte grovt grus får dom välja själva sålänge dom håller vagnen på vägen. De vita sträcken på asfalten får dom inte undvika, oftast är det mer trafikerat där och då ska dom gå där dom blir tillsagda.

Låter ju som att jag är hemsk när jag ser mina svar!

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 971
Senast: bumpo
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: RonjaH
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat