Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Olovlig körning blir det nog, i alla fall om ekipaget överstiger 3,5 ton. Olovlig körnig är väl allt du inte har förarbevis för? Överlass kostar 3000kr första gången samt att du får lämna det där det står! Andra gången 6000 kr och så vidare.
*klJag kliar mig i huvudet över dessa siffror, och hoppas att någon kan hjälpa mig med en fråga. Jag har en bil som får dra max 1490 på b-behörighet, och ett släp på 1500 kg totalvikt. Finns det någon chans att jag får köra detta släp?
Mitt gamla umesläp ligger på 520kg, enkelaxlade värmlandsvagnar brukar ligga runt 600. Så enklare enkelaxlade är nog där du får leta för att komma ner i tjänstevikt, men visst finns de.
*kl
Jag kliar mig i huvudet över dessa siffror, och hoppas att någon kan hjälpa mig med en fråga. Jag har en bil som får dra max 1490 på b-behörighet, och ett släp på 1500 kg totalvikt. Finns det någon chans att jag får köra detta släp?
Den sista kursen jag gick för att bli godkänd hästtransportör (TYA) sa kursledaren att toleransnivån för överlass är 0 kg...och då böter på 3000kr andra gången man åker dit är det 6000 kr, eller fick jag det helt om bakfoten?
Inte på B-kort i alla fall, inte ens tomt.
Kolla reg beviset om bilden får dra mer på BE-kort.
du får dra ett släp med en totalvikt som är densamma som bilens tjänstevikt på b-kort har du e-kort får du dra ett släp med totalvikt på 2ton om du vill men du får inte lasta släpet så det väger mer än bilen tjänstevikt!! lycka till!!
Hehe, inte bara bilen det ska passa med andra ord. Nej, då blir det nog värre och annan bil är nog ett måste.