Vad får bilen egentligen dra

Sv: Vad får bilen egentligen dra

Du är nog inte ensam! Tänk alla två-hästarssläp som inte riktigt lever upp till namnet:angel:

Olovlig körning blir det nog, i alla fall om ekipaget överstiger 3,5 ton. Olovlig körnig är väl allt du inte har förarbevis för? Överlass kostar 3000kr första gången samt att du får lämna det där det står! Andra gången 6000 kr och så vidare.

Nej, det blir överlast och böter om överlasten inte är massor. Kommer inte ihåg % där brytningen sker men ska kolla det.
Diskuterade detta nyligen med en lastbilschafför som är påläst.

Däremot att koppla en trailer med högre totalvikt än bilens tjänstevikt är alltid olovlig körning (=indraget körkort).
Även om trailern är tom.
Det är lika illa som att köra lastbil utan C-kort.

Reglerna är luriga.

*kl

Jag kliar mig i huvudet över dessa siffror, och hoppas att någon kan hjälpa mig med en fråga. Jag har en bil som får dra max 1490 på b-behörighet, och ett släp på 1500 kg totalvikt. Finns det någon chans att jag får köra detta släp?

Det beror ju på vad bilen får dra som max... Är maxvikten högre än 1500 så är det ju BE som gäller...

Den sista kursen jag gick för att bli godkänd hästtransportör (TYA) sa kursledaren att toleransnivån för överlass är 0 kg...och då böter på 3000kr andra gången man åker dit är det 6000 kr, eller fick jag det helt om bakfoten?

Försök sätta er in de regler som gäller för att transportera häst nu! Ni har väl alla fått släpet besiktigat av miljö och hälsa på er kommun? :D Bilbesiktingen har inte hand om den besiktningen. Det är helt sjukt hur mycket intyg och kurser man måste gå! (Nu tar jag ju betalt för att transportera hästarna vi har i träning, men i pricip skall alla som lyfter moms på en häst ha dessa tillstånd för transport av häst)

*klJag kliar mig i huvudet över dessa siffror, och hoppas att någon kan hjälpa mig med en fråga. Jag har en bil som får dra max 1490 på b-behörighet, och ett släp på 1500 kg totalvikt. Finns det någon chans att jag får köra detta släp?

På BE får du dra släpet! Om du skulle dra det nu och bara har B-körkort är det olovlig körning.

Mitt gamla umesläp ligger på 520kg, enkelaxlade värmlandsvagnar brukar ligga runt 600. Så enklare enkelaxlade är nog där du får leta för att komma ner i tjänstevikt, men visst finns de. :)

Hösten går bara med på att åka dubbelaxlade släp så det är inget alternativ. Det verkar som om jag fått min kära sambo intresserad av en annan lämpligare bil som tur är.

Hehe, inte bara bilen det ska passa med andra ord. ;) Nej, då blir det nog värre och annan bil är nog ett måste.

*kl

Jag kliar mig i huvudet över dessa siffror, och hoppas att någon kan hjälpa mig med en fråga. Jag har en bil som får dra max 1490 på b-behörighet, och ett släp på 1500 kg totalvikt. Finns det någon chans att jag får köra detta släp?

Inte på B-kort i alla fall, inte ens tomt.
Kolla reg beviset om bilden får dra mer på BE-kort.

Den sista kursen jag gick för att bli godkänd hästtransportör (TYA) sa kursledaren att toleransnivån för överlass är 0 kg...och då böter på 3000kr andra gången man åker dit är det 6000 kr, eller fick jag det helt om bakfoten?

Ja, självklart är det böter på all övervikt.
Men övervikten måste vara grov för att körkortet ska dras in, eller bli olovlig körning.

du får dra ett släp med en totalvikt som är densamma som bilens tjänstevikt på b-kort har du e-kort får du dra ett släp med totalvikt på 2ton om du vill men du får inte lasta släpet så det väger mer än bilen tjänstevikt!! lycka till!!

Det behöver inte stämma. Det är en generell regel som i många fall inte gäller, då det finns andra inskränkningar hos bilen som gör att man får dra mindre.

Kontrollera ALLTID vad bilens registreringsbevis säger. Det är man som förare skydlig att göra innan färd.

du får dra ett släp med en totalvikt som är densamma som bilens tjänstevikt på b-kort har du e-kort får du dra ett släp med totalvikt på 2ton om du vill men du får inte lasta släpet så det väger mer än bilen tjänstevikt!! lycka till!!

Det beror helt och hållet på vad Bilen är klassad för.
Kompisen har en Jeep cherokee.Inte alls stor,men med V6;a,får dra 3 ton på E-kortet.
Som sagt,det gäller att ha koll på vad som står på regbeviset på både bil och släp./Yrkeschauffören..:grin:

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Windy
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: MissFideli
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 485
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar