Vad får bilen egentligen dra

C

Choklad

om det står så här:

Max släpvagnsvikt: 1200
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1360

Jag antar att det då är 1200 kg, men var menas med raden nedanför??

Sv: Vad får bilen egentligen dra

Bilen har en begränsning, kanske draget?

Det betyder i alla fall att du kan dra ett släp med totalvikt upp till 1360 kg, så länge du vid varje tillfälle inte har en bruttovikt på mer än 1200 kg. På B- såväl som BE-behörighet.

Du får dra 1200kg. Det beror oftast på att draget inte klarar mera.

Men om bilen klarar 1360 är det inte väldigt korkat att montera på drag för 1200 kg då??

Det här är inte min bil eller blivande, jag är bara nyfiken på varför det står så här.

Viist är det korkat, men ganska vanligt tyvärr.. För att få dom sista kilona borde man kunna byta draget mot ett "starkare", men då är det regbes igen.

Det BEHÖVER inte vara draget. Det KAN vara draget.

Är det kanske en Passat från början/mitten av 90-talet? De är av någon anledning ofta belagda med dessa restriktioner.

Nops det är en Volvo från 2000-talet.

Det är skillnad på körkortsbehörighet och bilens kapacitet.
Ett B-körkort ger dig behörighet att koppla på ett släp med totalvikten 1360 kg men bilen har bara kapacitet att dra 1200 kg.
Detta innebär att möjligheterna att hitta ett släp som lagligt får kopplas på bilen ökar, hästsläp med totalvikt på så lite som 1200 kg är nog inte så värst vanliga.
Så, så värst korkat är det inte utan är en fråga om klen bil ;o)

Det finns många anledningar till varför det kan stå så och föregående talare hade aldeles rätt i vad hon svarade.

Jag tänkte dock försöka förklara lite mer ingående vilka fördelar hon menar att detta hade.

För att framföra ett ekipage på B-körkort måste ekipaget uppfylla följande krav:
a) släpet har en TOTALVIKT på 750 kg eller mindre
b) släpets TOTALVIKT är mindre eller lika med bilen TJÄNSTEVIKT samt att släpets TOTALVIKT + Bilens TOTALVIKT inte överstiger 3,5 ton.

Då TOTALVIKTEN inte är vad fordonet väger "just nu" utan vad det väger med maximal last betyder det att du på den bilen du pratar om kan koppla en enaxlig transport med
tjänstevikt 700 kg
totalvikt 1300 kg
maxlast 600 kg
på B-kort
MEN du kan inte lasta 600 kg i den utan bara 500 kg eftersom bilen bara får dra 1200 kg.
Hade det däremot i reg. beviset stått MAX släpvangnsvikt på B-kort 1200 kg hade du inte fått koppla denna transport alls på B-kort utan det hade krävts BE-kort, fastän du hade fått lasta lika mycket (eller snarae lite)

Nu skrämmer jag liv i den här gamla tråden. Har tittat på ny bil och den får enligt uppgifterna dra precis som det står i början av tråden, max 1360 kg med B- kort men har en man släpvagnsvikt på 1200 kg.
Min häst väger ca 600 kg och jag vill kunna köra henne till träningarna några gånger per år (3 mil tur och retur så det är inga långa sträckor) Klen bil handlar det nog inte om för det är en Subaru Impreza vi tittat på.
För att kunna köra hästen skulle jag alltså vara tvungen att hitta ett släp som väger max 600 kg då? Det verkar rätt svårt.
Har jag fattat det hela rätt då?

Mitt gamla umesläp ligger på 520kg, enkelaxlade värmlandsvagnar brukar ligga runt 600. Så enklare enkelaxlade är nog där du får leta för att komma ner i tjänstevikt, men visst finns de. :)

Kom bara ihåg att väga släpet så tjänstevikten verkligen stämmer. Har man så lite marginal är det ju inte roligt att ha lastat ett hönät och en vattenhink och åker dit på olovlig körning...

Mitt gamla umesläp ligger på 520kg, enkelaxlade värmlandsvagnar brukar ligga runt 600.

Mitt gamla Bojsläp skulle enligt pappret väga 530kg, vågen stannade dock på 640kg, jag är väldigt glad att jag vägde det!

Har du vägt ditt?

Förvisso inte men har en lastvikt på 780kg och en häst på 500 så jag känner att mariginalen är rätt säker. :) Men absolut bör man kontrollväga om mariginalerna är små.

Kom bara ihåg att väga släpet så tjänstevikten verkligen stämmer. Har man så lite marginal är det ju inte roligt att ha lastat ett hönät och en vattenhink och åker dit på olovlig körning...

Olovlig körning blir det väl inte för lite extra vikt, däremot överlast = böter + risktagandet att grejerna inte håller för den faktiska lasten.

Att släpet väger mer än bilen får dra tror jag nog kan bli olovlig körning. Vårdslöshet i trafik är väl en annan klar risk...

Olovlig körning blir det nog, i alla fall om ekipaget överstiger 3,5 ton. Olovlig körnig är väl allt du inte har förarbevis för? Överlass kostar 3000kr första gången samt att du får lämna det där det står! Andra gången 6000 kr och så vidare.

Det har blivit mycket hårdare kontroller, med flera vågstationer ute på vägarna nu, framförallt i Dalarna och Gävle trakten. Det gäller att ha koll på vad allt väger, glöm inte vad all utrustning väger, personer i bilen etc. Kontrollväg släp/tvåhästarsbussar, de vägs in utan inredning, reservhjul etc.

Det var en betryggande marginal:)

Jag har sparat Hästmagasinets reportage om begagnade hästtransporter, där är bland annat ett umesläp Brunte med, pappersvikt på 600kg, verklig vikt 750kg. Viss skillnad och tänk om man inte har ordentlig lastmarginal:crazy:

Jag ska onekligen säga att jag ibland undrar hur det kan väga så lite. För den känns robust och rejäl. Ska nog väga den någon gång, inte för att jag är orolig för min egen skull men kan vara bra att veta.

Har med säkerhet kört åtminstone med rejäl överlast i andra släp innan jag började sätta mig in i det här med vikter. :angel:

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Windy
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: MissFideli
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 485
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar