Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?
För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.
Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.