Vad det innebär att göra allt man kan för sitt barn

Comfort

Trådstartare
Vad det KAN innebära, för att undvika diskussioner om ordvalet ;)

jag vet inte om denna tråd hör hemma på förälder egentligen, men den handlar ju om kärlek till sitt barn så jag lägger den här.

Ofta dyker det upp nyheter här om hemska saker som har hänt barn, då kan vi behöva en sådan här solskenshistoria :)

Fantastisk film, garanterar nästan att tårarna kommer :)

http://www.youtube.com/watch?v=RMFMxByDfXE

Sv: Vad det innebär att göra allt man kan för sitt barn

Oj oj oj, vad underbart fint att se :love:

*Torkar en hel störtflod från kinderna jag ;)*

Fast jag kan inte låta bli att undra om det verkligen var något sonen ville eller om det var något pappan ville..

Tanken slog faktiskt även mig....Men jag tyckte ändå han såg väldigt lycklig ut. Sonen alltså :)

japp det tänkte jag med, men han såg ju lycklig ut sonen ( i bilderna man fick se....) fast det såg lite läskigt ut när huvudet hängde och slängde under cyklingen......

Jag har sett filmen innan och tycker den är härlig, men för mig är inte temat "göra allt för sitt barn" utan snarare "göra något stort tillsammans med sitt barn".

Jag gillar faktiskt inte filmen. Jag tycker inte det är att göra allt för sitt barn på ett positivt sätt utan att barnet isåfall utnyttjar föräldern som ber om en sådan sak. Det finns gränser för vad man som barn "får" be sina föräldrar om och att be en hjärtsjuk person göra detta och att han dessutom får göra det betydligt mycket jobbigare än övriga deltagare tycker jag inte är kärleksfullt utan fult utnyttjande från sonens sida.

Okej om det här bara är något typiskt amerikanskt att det egentligen var pappan som ville ihop med sonen, då är det stort, det är stort att han vill göra något så tufft ihop med sitt barn precis som det hade varit tufft att göra det ihop med sitt barn som kunde springa, simma och cykla själv.
Men, om det verkligen är sonen som har bett om detta så nej, det ser jag inget fint med. Jag ser en förälder som är så van att göra sitt barn till viljes i allt att han gör det även när hans eget välmående och till och med liv står på spel.

Kanske ser jag det annorlunda för att jag är handikappad själv. Jag vet att mina barn och även min sambo skulle kunna göra enormt mycket för mej om jag bad dem men det finns gränser för mej. Man utnyttjar inte kärlek. De stora saker jag inte kan göra själv får jag inse att jag inte kan göra. Jag kan inte kräva av någon att de ska ställa upp och uppoffra sig själva för att jag vill göra saker liknande som i filmen. Jag kan be dem om vardagliga saker, jag kan be dem ta med mej på bio eller till någon särskild affär bara för min skull men aldrig att jag skulle utnyttja dem i kärlekens namn så långt som den här killen sägs ha gjort.

kl

Jag tycker att filmen var helt fantastisk, och jag skiter fullständigt i huruvida det var pappan el sonen som var drivande i frågan om att göra det, det viktiga är att far och son gör något stort och fint ihop och att man gör det trots alla odds.

Och de såg båda oerhört glada och stolta ut tillsammans, det är en känsla som slår allt och jag blir väldigt glad när jag ser det här!

fast så tror jag faktiskt inte att det är. Oavsett hur pass sjuk sonen är har han ju inte sådan makt över föräldern att föräldern frivilligt skulle riskera sitt liv. Förhoppningsvis.

Förtexterna kan ju mycket väl vara modifierade en hel del

fast så tror jag faktiskt inte att det är. Oavsett hur pass sjuk sonen är har han ju inte sådan makt över föräldern att föräldern frivilligt skulle riskera sitt liv. Förhoppningsvis.

Förtexterna kan ju mycket väl vara modifierade en hel del

Nej det är just därför jag inte gillar filmen. Man framställer sonens som någon som har krävt detta av sin förälder istället för att visa hur suveränt det kan bli när en förälder tar med sitt svårt handikappade barn och ger det en upplevelse.

Jag jobbade tidigare, innan jag själv blev så sjuk, bland annat med handikappridning. Där kan man tala om föräldrar som ställer upp enormt på sina barn. Barn som inte kan kommunicera där föräldrarna får prova sig fram till vad de tycker om. Jag hade en mamma som var fullständigt livrädd för hästar men eftersom hon fått veta vilka enorma fördelar ridning kan ge så ville hon att hennes barn skulle få prova. Det visade sig att barnet älskade det och mamman gick varenda pass och höll i sitt barn trots att hon var så rädd att hon var blek inför varje lektion.
Några år efter att hennes barn börjat rida visade det sig att hon fallit för de underbara hästarna och själv skaffat sig kunskap nog att köpa egna.

Det tycker jag är en fin historia som jag verkligen vet är äkta. Jag har väl lite svårt för det där superamerikanska att det är hjältar hit och dit som man i förbigående har tvingat att bli hjältar. Jag tycker väl att en hjälte är någon som gör något helt osjälviskt, inte någon som tvingas till det.

Jag har sett den filmen tidigare och även då funderat just på varför de har sådana förtexter eftersom det förstör upplevelsen så. Det hade varit så mycket bättre om pappan redan var atlet och hade velat visa sin son att han kan få den upplevelsen och att inget kan stoppa honom ifrån att göra vad han vill.
Det är äkta kärlek för mej, att veta att en person skulle kunna göra vad som helst för att få en annan att må lite bättre.

Jag har sett den innan och jag kan bara sammanfatta med ett enda ord:

vackert :bow:

Det är sann kärlek och jo jag tror att jag skulle kunna göra vad som helst för mitt barn.

Jag gillar faktiskt inte filmen. Jag tycker inte det är att göra allt för sitt barn på ett positivt sätt utan att barnet isåfall utnyttjar föräldern som ber om en sådan sak. Det finns gränser för vad man som barn "får" be sina föräldrar om och att be en hjärtsjuk person göra detta och att han dessutom får göra det betydligt mycket jobbigare än övriga deltagare tycker jag inte är kärleksfullt utan fult utnyttjande från sonens sida.

Okej om det här bara är något typiskt amerikanskt att det egentligen var pappan som ville ihop med sonen, då är det stort, det är stort att han vill göra något så tufft ihop med sitt barn precis som det hade varit tufft att göra det ihop med sitt barn som kunde springa, simma och cykla själv.
Men, om det verkligen är sonen som har bett om detta så nej, det ser jag inget fint med. Jag ser en förälder som är så van att göra sitt barn till viljes i allt att han gör det även när hans eget välmående och till och med liv står på spel.

Kanske ser jag det annorlunda för att jag är handikappad själv. Jag vet att mina barn och även min sambo skulle kunna göra enormt mycket för mej om jag bad dem men det finns gränser för mej. Man utnyttjar inte kärlek. De stora saker jag inte kan göra själv får jag inse att jag inte kan göra. Jag kan inte kräva av någon att de ska ställa upp och uppoffra sig själva för att jag vill göra saker liknande som i filmen. Jag kan be dem om vardagliga saker, jag kan be dem ta med mej på bio eller till någon särskild affär bara för min skull men aldrig att jag skulle utnyttja dem i kärlekens namn så långt som den här killen sägs ha gjort.

:eek:

Förstår inte hur man kan läsa in allt det du gjorde i filmen eller historien.

Nej det är just därför jag inte gillar filmen. Man framställer sonens som någon som har krävt detta av sin förälder istället för att visa hur suveränt det kan bli när en förälder tar med sitt svårt handikappade barn och ger det en upplevelse.

Har vi läst samma förtexter??

Jag jobbade tidigare, innan jag själv blev så sjuk, bland annat med handikappridning. Där kan man tala om föräldrar som ställer upp enormt på sina barn. Barn som inte kan kommunicera där föräldrarna får prova sig fram till vad de tycker om. Jag hade en mamma som var fullständigt livrädd för hästar men eftersom hon fått veta vilka enorma fördelar ridning kan ge så ville hon att hennes barn skulle få prova. Det visade sig att barnet älskade det och mamman gick varenda pass och höll i sitt barn trots att hon var så rädd att hon var blek inför varje lektion.
Några år efter att hennes barn börjat rida visade det sig att hon fallit för de underbara hästarna och själv skaffat sig kunskap nog att köpa egna.

Detta händer ju varenda dag. Ser inte det som något onormalt givmilt beteende.

Det tycker jag är en fin historia som jag verkligen vet är äkta. Jag har väl lite svårt för det där superamerikanska att det är hjältar hit och dit som man i förbigående har tvingat att bli hjältar. Jag tycker väl att en hjälte är någon som gör något helt osjälviskt, inte någon som tvingas till det.

Finns inget tvång i yt historien..

Jag har sett den filmen tidigare och även då funderat just på varför de har sådana förtexter eftersom det förstör upplevelsen så. Det hade varit så mycket bättre om pappan redan var atlet och hade velat visa sin son att han kan få den upplevelsen och att inget kan stoppa honom ifrån att göra vad han vill.
Det är äkta kärlek för mej, att veta att en person skulle kunna göra vad som helst för att få en annan att må lite bättre.

Jag håller inte med dig alls, tycker det är enorm bedrift att jobba upp sig endast för sitt barns skull. Jag tycker att det pappan gör är fantastiskt och jag kan absolut inte läsa in någonstans att han skulle vara tvingad av en bortskämd son vilket du verkar vilja få det till

Tycker att man kan ta reda på lite fakta innan man kräker ur sig en massa dumheter:

Dick och Rick Hoyt, far och son som tävlar i uthållighetstävlingar och här i klippet ser vi just Iron Man triathlon. Rick är cp-skadad från födseln och har ingen motorisk förmåga överhuvudtaget. Istället är det Dick som står för musklerna. Han bogserar honom i gummibåt, cyklar med honom framför styret och knuffar honom runt den avslutande maran i en rullstol.

Efter deras första löpartävling förklarade Rick att han inte märker av sitt handikapp när dom tävlar. Det tog hans far fasta på. Dom har genomfört (t o m februari 2008):
958 uthållighetstävlingar varav 65 Marathon och 6 Iron Man

Det första Rick skulle göra om han blev av med sitt handikapp? Sätta sin far i en rullstol och knuffa honom runt en tävling…

http://www.teamhoyt.com/

Finns ingen skillnad på denna pappa och son än i din historia, här har pappan gått ett steg längre genom att han tävlar med sin son efter att de upptäckte att han mådde bättre genom att få vara med

Jag tycker att detta är ett utmärkt exempel på sann kärlek till sitt barn:

The Beginning of Team Hoyt
In the spring of 1977, Rick told his father that he wanted to participate in a 5-mile benefit run for a Lacrosse player who had been paralyzed in an accident. Far from being a long-distance runner, Dick agreed to push Rick in his wheelchair and they finished all 5 miles, coming in next to last. That night, Rick told his father, "Dad, when I'm running, it feels like I'm not handicapped."

Tycker du inte att denna historia är sann och ärlig vet jag inte vad dina värderingar är??? Allt började med att sonen ville deltaga i ett välgörenhetslopp för en som blivit förlamad av en olycka, inget egenintresse i det från sonens sida tycker i vart fall jag!!

Vad roligt att få lite bakgrundsinfo, då blir filmen ju faktiskt om möjligt ännu finare :)

Med vilken rätt skriver du att jag vräker ur mej dumheter? Det här är ett diskussionsforum och alla får tycka som de vill. Tänk på vad du skriver.

Med vilken rätt skriver du att jag vräker ur mej dumheter? Det här är ett diskussionsforum och alla får tycka som de vill. Tänk på vad du skriver.

Tycker du skrev en hel del väldigt dumma saker

bla

tycker jag inte är kärleksfullt utan fult utnyttjande från sonens sida

men aldrig att jag skulle utnyttja dem i kärlekens namn så långt som den här killen sägs ha gjort.

Jag får samma känsla som dig, Tiny. Jag är faktiskt väldigt skeptisk och jag vet inte om tårarna nästan kommer när jag tittar på videon för att det är fint eller för att det känns som att pappan utnyttjas. Jag tycker inte att det är vackert att han ska simma femtielva mil, bära sin son till cykeln trots att han helt uppenbart är väldigt trött, cylka femtielva mil till och sedan, helt utmattad (vilket syns i filmen) springa ytterligare femtielva. Jag tycker att det är grymt överdrivet och inte det minsta schysst om det inte verkligen, verkligen är någonting som pappan också önskar över allt annat - inte för sonens skull, utan för sin egen.

Det är otroligt härligt med osjälviska personer som ställer upp, men det är inte lika härligt med människor som ber om för mycket. Att sonen och pappan springer lopp tillsammans tycker jag är jättehäftigt, men... Ja, jag kan inte riktigt sätta ord på det. Jag tycker att det känns som att pappan blir utnyttjad. Det är bara en känsla jag får i magen, och den kan ha fel, men det är det jag känner när jag tittar på klippet.

Tycker du inte att denna historia är sann och ärlig vet jag inte vad dina värderingar är???

Man kan tro att du är pappan i filmen. Tagga ner. Vaddå tycka att ett filmklipp är sant? TinyWiny skriver ju rakt ut att hon inte vet mer än vad hon har sett i filmklippet. Hon undrar varför de som har satt ihop klippet har valt just de förtexterna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 522
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info