Sv: Vad brukar ni drömma ofta?
Åh, jag vill också drömma att jag får flyga!
KL
Tyvärr är oftast mina återkommande drömmar (eller drömmar överhuvud taget) av den mindre trevliga varianten... Som liten drömde jag ofta att jag blev jagad av en tiger hemma på gatan jag bodde. Var ute med mina vänner och den dök alltid upp på samma ställe och jagade oss och vi räddade oss alltid in i någons hus i absolut sista sekund. Drömde även att jag ramlade nedför en trappa ofta, såpass mycket att jag blev medveten om att det var en dröm när jag drömde. Kunde inte hindra mig själv från att ramla, men kunde åtminstone intala mig själv att det inte skulle göra ont för att det var en dröm.
Som äldre har jag också haft en del återkommande, alltid otrevliga drömmar som på något vis är stressrelaterade. Inte ovanligt att jag blir jagad/förföljd och/eller befinner mig på obehagliga ställen.
Ett exempel som återkom ganska nyligen är en gata som jag på något vis hamnar på tillsammans med en kompis, som har stora, fina hus som jag finner ganska obehagliga, antagligen för att jag vet att det inte är några trevliga personer som bor i dem. Gatan tar man sig till genom en gammal stentrappa med halvlösa, stora stenar som går upp genom en smal och mörk gränd. Husen har dessutom stenmurar runt sig och är på något vis väldigt skyddade. Vi vänder alltid efter en bit på gatan och går tillbaka, och i sista huset, precis innan trappan ner så kommer det alltid ut en ung tjej, som följer med oss. Hon ser snäll ut och är glad men jag känner ett fruktansvärt obehag av henne och vill inte ha henne med.
Sen kommer vi ner i en enorm park, med mycket grönska och många olika vägar, som jag alltid lätt tappar bort mig i. Tjejen gör mig ännu mer stressad över det, eftersom jag bara vill därifrån och efter att ha irrat runt ett tag och insett att vägen jag trodde var rätt var fel så kommer det alltid ett läge där tjejen ser annorlunda ut. Då har hon glömt bort hur hon såg ut innan och tagit fel skepnad, då hon inte är den hon ser ut att vara utan är ond och tar bara skepnaden av en ung flicka för att luras.
Jag är dock lite besviken över att jag berättade den här drömmen efter jag drömde den senast, då det vore intressant att få drömma den mer och analysera lite. För senast var det ett nytt, enormt hus på gatan som var lite speciellt så jag skulle vilja se vad mer det kan utvecklas till.
Men eftersom jag hittills aldrig drömt en dröm igen efter jag berättat den så lär det väl aldrig bli av.