Vad brukar ni drömma ofta?

Singoalla

Trådstartare
Har ni några återkommande drömmar? Jag själv drömmer oroande ofta om tornados. Starka drömmar som kan hålla i några dagar efter. Min sambo drömmer domedags drömmar, alltså att jorden går under, nästan varje natt :nailbiting:

Sv: Vad brukar ni drömma ofta?

Jag drömmer om lite allt möjligt, men en gemensam nämnare är att jag oftast kan flyga (utan flygplan). Ibland inser jag att jag drömmer och då passar jag på att flyga lite extra, bara för att jag kan.

Å, det här är så intressant! Särskilt när man upptäcker att man har vissa återkommande drömmar gemensamt med andra personer.

En av mina vanligaste stressdrömmar är att jag har två hästar (ofta de två jag växte upp med) stående i ett stall någonstans, men att jag glömt bort det och alltså försummat dem. Den här drömmen är alltid kopplad till sjukt dåligt samvete.

En annan ständigt återkommande dröm är att jag kör bil och förlorar kontrollen. Ofta väldigt verkliga drömmar som får mig att vakna i panik.

En roligare dröm är att jag plötsligt upptäcker nya rum i huset jag bor i. Den drömmen har det visat sig att flera av mina bekanta också har. Ett symptom på stockholmsk trångboddhet ...? (En kul grej är att det faktiskt hänt mig i verkligheten i huset där jag bor nu, även om rummet var en pytteliten och inte så spännande toalett).

En roligare dröm är att jag plötsligt upptäcker nya rum i huset jag bor i. Den drömmen har det visat sig att flera av mina bekanta också har. Ett symptom på stockholmsk trångboddhet ...? (En kul grej är att det faktiskt hänt mig i verkligheten i huset där jag bor nu, även om rummet var en pytteliten och inte så spännande toalett).

Sånna har jag också haft! För några år sedan drömde jag att jag och mitt ex lyckades köpa en liten etta högst upp i vårt hus (som plötsligt var 20 våningar högt). Ett litet renoveringsobjekt som vi fick jättebilligt. Men när jag gick runt i lägenheten så upptäckte jag nya rum efter nya rum. Tillslut kom jag ut i ett gigantiskt matrum med köks-ö och panoramafönster, och utsikt över en majestätisk bergskedja! Vi kunde se flera mil från våra fönster! :D Sedan upptäckte jag ett barnrum, och vips så hade vi visst en dotter också i 5-års åldern :p

Sedan vaknade jag i vår andra hands 2:a en halvtrappa upp vid Tekniska Högskolan :cautious:

Haha, det är ju det jag säger! Jag tror att extrarums-drömmar är jättevanliga i storstäder. Jag har för övrigt drömt nästan exakt samma dröm som du just beskrev, fast i stället för bergskedja hade jag havsutsikt :D

Det ska tydligen vara ganska vanligt! Men själv får jag aldrig drömma att jag flyger :( Låter skönt!

En typisk mardröm är att jag är tillsammans med exet igen, och mår så dåligt. Sen undrar jag hur det blev såhär, och var jag inte alldeles jättelycklig nyss?

En annan dröm brukar handla om att jag plötsligt minns att jag inte har skött om eller ridit hästen på flera år (den är såld i verkligheten).

Eller att jag måste samla ihop alla mina saker och fly nånstans. Det brukar vara helt sjuka saker, t.ex. nån prydnadsgrej från mitt jobb...

Ibland flyger jag också, men ofta bara lite. Det brukar vara svårt att komma sig riktigt högt upp.

Läste om det där med extra-rumsdrömmar och tydligen skall huset symbolisera dig själv och du upptäcker nya sidor (rum) av dig själv. De olika rummen skall symbolisera olika sorters sidor av dig själv. Eller så är det bara trångbodhet:p

Det där med att man har glömt en häst i drömmen har jag med. Jag kan ibland drömma att min gamla häst aldrig avlivades och att han står kvar i det gamla stallet och jag har glömt av honom. Jag har kvar kvittot på kadavertransporten för jag måste ibland titta på det för att övertyga mig själv om att jag har drömt.

I skrivande stund känner jag mig som ett vrak för jag har drömt mardrömmar om ormar i två nätter. Drömmarna var så verkliga att jag får dra upp fötterna från golvet när jag skriver det här. Det ska betyda (har jag för mig) att det finns människor som baktalar dig. Fast jag är helt övertygad om att sonens lånebok om djur har skakat liv i min salig insomnade ormfobi

Jag drömmer ofta om vatten. Aldrig oroliga hav eller stormar eller så, men om händelser som utspelar sig med fast mark i närheten.

I en dröm var jag i en stor, gammal vit skärgårdsvilla som låg insvept i tung, tjock dimma. Huset var så vackert inuti, med breda golvplankor, spegeldörrar och spröjsade fönster och utanför löpte en veranda kring hela huset och hela tiden låg ett mjukt vågskvalp som en bakgrundsmatta av ljud.
Jag vet att jag var jagad, men jag var aldrig rädd så som man kan vara i andra drömmar utan lyckades hålla huvudet kallt och kunde fly från huset och ta mig längs ett rangligt spångsystem ut över en sankmark. Jag minns att plankorna sviktade under fötterna och trots att jag var barfota så var jag inte rädd för att varken bli blöt eller halka.

I en annan dröm så var jag tillbaka i Uppsala. Det var sommar och en sån där overkligt vacker ledig dag. Jag och en man på min träning skulle på kanotsemester. Vi skulle följa den Fyrisåns nya sträckning så vi hade tagit oss via cykel ut till landet via en grusväg och stannat till vid en inbuktning längs med ån där det fanns ett flertal gamla övergivna båtstugor på pålar. Där skulle våra kanoter finnas. Vi slog upp tält, badade och grillade och Nyfikna som vi var tittade vi i de andra stugorna och hittade en tjuvgömma med bl a en stulen Harley Davidsson. Den baxade vi ner i en av kanoterna och tog med oss, supernöjda.

Har ni några återkommande drömmar? Jag själv drömmer oroande ofta om tornados. Starka drömmar som kan hålla i några dagar efter. Min sambo drömmer domedags drömmar, alltså att jorden går under, nästan varje natt :nailbiting:

Att jag tappar tänderna. Alla ramlar ut från munnen. Någon sa att det handlade om stress.

I en tredje dröm har jag fått ansvar för att köra lillebrors nyfödda dotter till ett dop. Vi är sena, så jag måste köra fort, långt över min förmåga.
Dopet ska förrättas i en hamn i Stockholm, byggt som ett C och det står festklädda människor överallt och väntar på oss. Alla vill se den nya bäbisen! Eftersom jag håller så hög fart tappar jag kontrollen över bilen och har att välja på att antingen köra ihjäl massa människor i hamnen eller att styra ner i vattnet så jag kör ner i hamnbassängen.
Jag vill lossa bäbisen från bilstolen men det går inte, och av trycket mot rutorna har det börjat bildas sprickor och jag vet att vi båda kommer dö snart.

Haha, låter som härliga drömmar!

Jag kommer ihåg en fantastisk dröm jag hade en gång. Ni vet på vintern, när det är slask och mörkt och ingen har sett solen på månader. En sån natt drömde jag att jag var i Roslagen med pappa, vid vårt sommarställe som vi haft i familjen sen år 1970. Det var en högsommardag, jag låg på verandan och kände solens strålar tränga in i varenda por av min kropp. Varm i hela kroppen. Jag kisade upp mot himlen och såg pappa sitta och slipa på taket med solen bakom sig. Det flög små flisor i luften. Det var tyst förutom pappas slipande och träden som vajade i vinden.

När jag vaknade den morgonen i en bäcksvart lägenhet i Småland, långt ifrån min familj och månader kvar till sommaren.. Så kände jag fan för att dra täcket över huvet och aldrig gå upp igen :banghead:

Den lät mindre trevlig :crazy: Låter som en dröm i stil med bortglömda hästarna längre upp i tråden. Det där med att misslyckas med sitt ansvar.

1) Min sambo är otrogen, helt öppet, och förklarar hjärtlöst att han helt enkelt inte gillar mig längre. (Passar fint med tanke på svartsjuketråden, haha!)

2) Att jag blir överfallen, och skriker på hjälp, men ingen hör.

3) Att jag glömmer/missar mina kurser, så att alla mina deltagare står och undrar vart jag är, och min chef blir jättearg.

4) Att jag tappar mina tänder, och åker runt i en bil, för jag vill inte delta på det där släktkalaset eftersom att alla mina tänder bara rasar ur truten på mig.

(Och ibland har jag trevliga drömmar också. :o)

Mina återkommande mardrömmar är att jag går vilse någonstans, i en stad eller ett hus varsomhelst. Jag går och går men hittar aldrig rätt och blir vanligtvis så in i helvete frustrerad :arghh: En annan är att jag försöker gå nånstans men att mina ben inte bär mig, jag bara snubblar och kollapsar så måste jag försöka ta upp mig på benen igen bara för att kollapsa igen :meh:
De gör mig vanligtvis mera väldigt förbannad och frusterad än rädd, och så vaknar jag upp med dagen förstörd :p

Men en dröm som jag inte har glömt men hade nog bara en gång var när jag sprang/löpte och blev inte trött, jag flög fram! :D

Jag drömmer ofta om krig, där jag är soldat, och zombieapokalypser, där jag är överlevande (med bravur), vilket kan bero på att jag är väldigt intresserad av och till 99% spelar TV-spel och dylikt som handlar om just krig och zombies. Tycker det är enormt spännande scenarion som jag ofta fantiserar om ska bli verklighet, så jag njuter för fulla drag när jag dessutom i 9 av 10 fall drömmer lucida drömmar som jag kan styra.

Det, eller att jag ligger med dejters eller pojkvänners bästa vänner.
Eller att jag ska starta i Elitloppet, men då antingen kör åt fel håll, i fel gångart, eller med fel ras (fjording, ofta).
Vi kan väl säga som så att jag föredrar de förstnämnda drömmarna.

Åh, jag vill också drömma att jag får flyga! :love:

KL
Tyvärr är oftast mina återkommande drömmar (eller drömmar överhuvud taget) av den mindre trevliga varianten... Som liten drömde jag ofta att jag blev jagad av en tiger hemma på gatan jag bodde. Var ute med mina vänner och den dök alltid upp på samma ställe och jagade oss och vi räddade oss alltid in i någons hus i absolut sista sekund. Drömde även att jag ramlade nedför en trappa ofta, såpass mycket att jag blev medveten om att det var en dröm när jag drömde. Kunde inte hindra mig själv från att ramla, men kunde åtminstone intala mig själv att det inte skulle göra ont för att det var en dröm.

Som äldre har jag också haft en del återkommande, alltid otrevliga drömmar som på något vis är stressrelaterade. Inte ovanligt att jag blir jagad/förföljd och/eller befinner mig på obehagliga ställen.

Ett exempel som återkom ganska nyligen är en gata som jag på något vis hamnar på tillsammans med en kompis, som har stora, fina hus som jag finner ganska obehagliga, antagligen för att jag vet att det inte är några trevliga personer som bor i dem. Gatan tar man sig till genom en gammal stentrappa med halvlösa, stora stenar som går upp genom en smal och mörk gränd. Husen har dessutom stenmurar runt sig och är på något vis väldigt skyddade. Vi vänder alltid efter en bit på gatan och går tillbaka, och i sista huset, precis innan trappan ner så kommer det alltid ut en ung tjej, som följer med oss. Hon ser snäll ut och är glad men jag känner ett fruktansvärt obehag av henne och vill inte ha henne med.

Sen kommer vi ner i en enorm park, med mycket grönska och många olika vägar, som jag alltid lätt tappar bort mig i. Tjejen gör mig ännu mer stressad över det, eftersom jag bara vill därifrån och efter att ha irrat runt ett tag och insett att vägen jag trodde var rätt var fel så kommer det alltid ett läge där tjejen ser annorlunda ut. Då har hon glömt bort hur hon såg ut innan och tagit fel skepnad, då hon inte är den hon ser ut att vara utan är ond och tar bara skepnaden av en ung flicka för att luras.

Jag är dock lite besviken över att jag berättade den här drömmen efter jag drömde den senast, då det vore intressant att få drömma den mer och analysera lite. För senast var det ett nytt, enormt hus på gatan som var lite speciellt så jag skulle vilja se vad mer det kan utvecklas till. :p Men eftersom jag hittills aldrig drömt en dröm igen efter jag berättat den så lär det väl aldrig bli av.

Att jag tappar tänderna. Alla ramlar ut från munnen. Någon sa att det handlade om stress.

Det där med att tappa tänder är nog en av de vanligaste "mardrömmar" som existerar tror jag. Någon form av stress brukar det väl handla om, känslan av hjälplöshet eller rädsla för att bli hjälplös, t,ex... Under förutsättning att man får en obehaglig eller panikkänsla av det. Tänderna är ju trots allt ganska viktiga för oss, både funktionellt, för att äta och överleva, men även för utseendet egentligen. Men det ska väl också kunna handla om att man lämnar det gamla, enkla, bakom sig och står för nya utmaningar, som i att tappa mjölktänderna och börja bli stor och ta mer ansvar.

Återkommande stressdrömmar är för mig olika former av olyckor, där jag t.ex. får hjärtstopp mitt på öppen gata, skjuten eller knivhuggen, krockar med en buss eller liknande. Skillnaden mot "vanliga" drömmar av detta tema är att jag aldrig dör - ambulans/brandkår/polis hinner alltid fram.

Det i sin tur står verkligen i kontrast med mina återkommande bra drömmar, där jag själv är polis/brandman/ambulansförare. Några gånger har jag också varit busschaufför eller bara varit allmänt asgrym på HLR :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 793
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30