Vad brukar de vara för ras på FT hästar ?

P

pansy

Hej ;) Ja undrar va d bruka vara för ras på Fälttävlans hästar ? ;) Finns d nån ras som e typ född till FT? :)

Sv: Vad brukar de vara för ras på FT hästar ?

fullblod och korsning fullblod/halvblod, angloarab. är dom vanligaste raserna.

Rufsan. skrev:
fullblod och korsning fullblod/halvblod, angloarab. är dom vanligaste raserna.

Jag har just köp en 3årig hinst som är fullblod/ halvblod & han ska bli fälltävlans häst, tror det är en bra komination. men han är ju bara bebis än :D

Halvblod utan fullblodsinslag är också vanliga. Kanske till och med vanligast, iaf under elitnivå. Så var det när jag red fälttävlan, men det var ju några år sedan så det kan ju ha ändrat sig ;)

huvudsaken är att hästen som individ lämpar sej för fälttävlan. sen spelar inte rasen såå stor roll...

Min pensionerade är travare, inte att rekomendera om man som jag är talanglös på dressyr :smirk: Min nuvarande är hennes son, en icke planerad korsning travare-haflinger. Betyddligt bättre gångarter och bra hoppteknik så jag får väl försöka lära mig rida på äldre dar så han kan komma till sin rätt :D Som tant Agda var inne på, det går med nästan vad som helst åtminstone i farmarklasserna, bara hjärtat sitter på rätt ställe på dem.

Red du den i Trossnäs 2002?? i lätt klass eller något, det var en tjej som var med där med sin travare nämligen och du kommer ju där ifrån så att jag tänkte det kanske kunde vara du ;)

emmath skrev:
Halvblod utan fullblodsinslag är också vanliga.
utan fullblodsinslag? Det är inte många av våra svenska halvblod som inte har några procent fullblodsinslag.

Även de allra "tyngsta" halvbloden brukar ha en del i sig...

när man pratar om fullblodsinslag brukar man nog mena att de finns fullblod i de två el tre närmsta generationerna...

Precis som tant agda skrev så tänkte jag att det skulle vara rent fullblod i första eller andra led. Men du har ju rätt i att det är fullblodsinslag i de flesta halvblod.

emmath skrev:
Precis som tant agda skrev så tänkte jag att det skulle vara rent fullblod i första eller andra led. Men du har ju rätt i att det är fullblodsinslag i de flesta halvblod.

Det beror kanske på om man avlar eller ej. Vid avel är det ju viktigt även om det är längre bak. Jag har ett sto som har fullblod i tredje led, där är hälften fullblod (!). Stoet uppför sej som ett fullblod, har fullblodshovar osv. Har lämnat bra avkommor.
Är dock ett rent halvblod enligt de flesta. :angel:

Det är eee, eue, ueu och uue som är xx.

Så visst har det betydelse.

Hej, det beror ju faktiskt mest på vilken nivå man tänkt rida. Från början var det nog mest fbl eller korsningar som gick i högre klasser. Nu rider man på rena halvblod också. Ska du rida debutant/lätt kan man faktiskt rida med en nordsvensk. Bara den hoppar och är reglerbar i terrängen. Ska man satsa på avel så ska detnog vara runt hälften fullblod eller iaf en tredjedel.

Jodå vi red lätt 2002, numer är hon glad pensionär och kommer bara gå en och annan hunting. Vi ska ha uppvisningshunting på Färjestad travbana i maj när det är agria dagen och då kommer hon antgligen vara med. Lite fränfaktor till inbitna travgubbar.... ;) ska bli kul att se minen på dem... Det är lite kul med travare i terrängen för oftast så rider jag i trav eftersom det går nog fort och då blir det många roliga kommentarer manfår höra (en gång kom det en äldre dam och frågade vad det var för någon häst som töltade i skogen :D bla.)
Hjärtat är på rätt ställe på den hästen och hon är inte rädd för :devil: själv så hon används numer enhel del till bröllopp, studentkörning i stan och vad jag vet så är hon den enda hästen i sverige som blivit bjuden på mjukglass i McDonalds Mc Drive :banana: (det var potthett en junidag när jag rekade lämplig körväg till ett evanemang i Karlstad).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 453
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar