Vad borde alla veta/kunna - ”medicinsk” allmänbildning

pollex

Trådstartare
Jag gick en HLR-utbildning för ett tag sedan och tänkte då att ”det här borde ju alla kunna egentligen”. Sedan har jag funderat vidare lite på vilka fler saker som borde ingå i var och ens ”medicinska” allmänbildning: Vilka skador/sjukdomar bör man ha en beredskap för att hantera? Vilka symptom bör man ha koll på? Osv. Vad tycker ni? :)

Jag gick en HLR-utbildning för ett tag sedan och tänkte då att ”det här borde ju alla kunna egentligen”. Sedan har jag funderat vidare lite på vilka fler saker som borde ingå i var och ens ”medicinska” allmänbildning: Vilka skador/sjukdomar bör man ha en beredskap för att hantera? Vilka symptom bör man ha koll på? Osv. Vad tycker ni? :)

Vet inte om det kvalar, men trakeostomi kanske? Tänker worst case scenario så kanske det kan vara värt att veta hur man gör. Jag är preppad och redo ifall att :angel:

Alla borde ha vett att ringa 112 när det väl gäller inte tro att någon annan kommer att ta det ansvaret. Tyvärr avlider det flera personer varje år eftersom personer på stan bara passerat dem istället för att kolla läget.

Alla borde också kunna HLR, för det tar längre tid än vad man tror innan ambulansen kommer.

HLR-utbildning borde vara något alla erbjuds regelbundet. Jag har haft turen att ha varit på arbetsplatser där er erbjudits och därför gått kursen 4-5 gånger de senaste 10 åren. Jag hade gärna gått en gång om året i och med att rekommendationerna ändras och det är kunskaper jag inte använder i vardagen.

I övrigt så skulle jag säga smittskydd och grundläggande hygienrutiner, kunskap om antibiotika och generell handlingskraft när det väl gäller. Öppenhet för dolda sjukdomar och funktionsnedsättningar hade inte varit helt fel det heller.

Förutom HLR och att stoppa blödningar som skrivits om ovan så håller jag med @kryddelydd angående förkylningar och antibiotika.
Kunskapen om när man bör söka vård och vad man kan göra själv hemma, inte bara angående förkylningar utan rent allmänt för diverse krämpor som i första hand kan tas hand om hemma tycker jag också behövs.
Inte helt samma ämne men jag skulle vilja se mer utförlig information på t ex. 1177 om diverse som man kan ta hand om hemma, iallafall vad man kan prova själv först. Google är det första många vänder sig till och där kan 1177 göra en stor insats till att få dels de som behöver vård att söka vård och dels de som kan ta hand om diverse hemma att ta hand om det hemma.

Jag kan inte minnas att vi lärde oss nåt sånt när jag gick i skolan. Ibland slår det mig hur mycket man behöver kunna som vuxen som man inte fick lära sig i skolan. HLR och grundläggande medicinsk kunskap är bara en av sakerna.

Man kan ju tänka sig att egen erfarenhet och föräldrarnas agerande "borde" vara sättet att lära sig om förkylningar.
Att kunskapen om viss egenvård liksom "ärvs" så som det var förr.

HLR vore inte så dumt att ha som obligatoriskt moment på gymnasiet till exempel. film på HLR om jag lyckades, klicka på länken så provar vi.
https://www.bing.com/videos/search?...A3AA0487F2F200335FB5A3AA0487F2F2003&FORM=VIRE

Grundläggande egenvård helt klart. Det skulle både gynna individen och avlasta vården rejält (om folk slutade söka VC för feber/snuva/hosta i ett par dagar eller akuten för okomplicerad magsjuka...)

HLR vore ju också väldigt allmännyttigt och potentiellt livräddande om fler kunde liksom.

Lite basal mikrobiologi (att många vuxna människor inte vet skillnaden på bakterier och virus tycker jag är anmärkningsvärt) och kunskap om hur smittor sprids (och stoppas) skulle ju också vara väldigt bra både för den enskilde och allmänheten.

HLR-utbildning borde vara något alla erbjuds regelbundet. Jag har haft turen att ha varit på arbetsplatser där er erbjudits och därför gått kursen 4-5 gånger de senaste 10 åren. Jag hade gärna gått en gång om året i och med att rekommendationerna ändras och det är kunskaper jag inte använder i vardagen.

I övrigt så skulle jag säga smittskydd och grundläggande hygienrutiner, kunskap om antibiotika och generell handlingskraft när det väl gäller. Öppenhet för dolda sjukdomar och funktionsnedsättningar hade inte varit helt fel det heller.
Röda korset erbjuder sånt ibland, vill minnas att det var kostnadsfritt åtminstone vanligtvis :)

Man kan ju tänka sig att egen erfarenhet och föräldrarnas agerande "borde" vara sättet att lära sig om förkylningar.
Att kunskapen om viss egenvård liksom "ärvs" så som det var förr.

HLR vore inte så dumt att ha som obligatoriskt moment på gymnasiet till exempel. film på HLR om jag lyckades, klicka på länken så provar vi.
https://www.bing.com/videos/search?...A3AA0487F2F200335FB5A3AA0487F2F2003&FORM=VIRE

Jo, men nu talar jag inte om förkylningar. Utan om HLR, lära sig känna igen en stroke, stor blödning och hur man ska agera i olika situationer. Under min uppväxt var det tack och lov ingen i familjen som fick stroke, hjärtbesvär eller annat så jag kunde lära mig hur man agerar. Jag skulle vilja att eleverna (och alla andra också men lättst att börja med skolorna) får lära sig hur man känner igen olika allvarligare sjukdomstillstånd. Anpassat efter elevernas ålder så klart.

Jag pratar om att jag tycker att det borde vara obligatoriskt i skolan att lära sig hur man räddar liv. I lågstadiet kan de ju få lära sig om att ringa 112 om något händer och ju äldre eleverna blir desto mer ska de få lära sig. I högstadie och gymnasie tycker jag absolut att HLR och hur man stoppar blödnngar borde ingå och kanske till och med hjärtstartare (iaf i gymnasiet).

Och sen hur man ska agera vid brand och sånt men det verkar de lära sig. Iaf har min dotters klass varit på studiebesök på brandstationen (lågstadiet).

Vi fick utbildning i HLR i skolan regelbundet från fsk klass och upp i gymnasiet, jag är född -87. Vi fick också släcka en brand med brandsläckare, lägga en brandfilt på en docka och släcka en brinnande kastrull med lock när brandkåren var på besök. På idrotten fick vi livrädda i vatten.
Det står i läroplanen för skolan att HLR ska ingå så det är kunskap som alla barn ska få lära sig idag.

Min vårdcentral erbjuder HLR utbildningar gratis om man vill friska upp minnet. De lägger då fokus på livräddning av barn.

Jag känner att jag har hyfsad koll på det mesta, men en uppfräschning av kunskaperna är aldrig fel.

Vi fick utbildning i HLR i skolan regelbundet från fsk klass och upp i gymnasiet, jag är född -87. Vi fick också släcka en brand med brandsläckare, lägga en brandfilt på en docka och släcka en brinnande kastrull med lock när brandkåren var på besök. På idrotten fick vi livrädda i vatten.
Det står i läroplanen för skolan att HLR ska ingå så det är kunskap som alla barn ska få lära sig idag.

Min vårdcentral erbjuder HLR utbildningar gratis om man vill friska upp minnet. De lägger då fokus på livräddning av barn.

Jag känner att jag har hyfsad koll på det mesta, men en uppfräschning av kunskaperna är aldrig fel.

Jag minns inte nåt sånt i skolan alls. Kanske var brandkåren på plats nån gång men det var inget vi fick träna på utan bara titta på när brandmännen gjorde det. Vi simmade klädsim i andra klass men annars minns jag ingen livräddning överhuvudtaget.

När ska HLR ingå i skolan idag enligt läroplanen? Min dotter går på lågstadiet och har fått lära sig att man ska ringa 112 och har varit på brandstationen.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama